Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Silisium trenger 0,6V for å fungere ideelt, tar jeg ikke feil så blir motstanden såpass høy at noen transistorer ikke får nok strøm.

Correct me if I'm wrong.

Jeg mener å ha hørt det motsatte? At motstanden synker jo høyere temperaturen blir.

Mener å ha hørt noe om "hot spots" eln. Dvs at et varmt punkt i en transistor vil lede strøm bedre - noe som fører til mer varme - mer strøm - mer varme - sånn øker det til det går galt liksom.

Når temperaturene stiger, så blir det mer bevegelse og større avstand mellom elektronene og det blir dårligere ledeevne.. derfor øker motstanden..

Elektroner i bevegelse er strøm.. dess mer strøm, dess mer varme..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva ville blitt virkningen av en kollisjon mellom en asteroide på ca. 20 meter og månen for oss her nede på jorden?

Veldig hypotetisk, men om noen har litt kunnskaper eller underbygde tanker om det så hadde det vært interessant.

Mindre konsekvenser enn om du fiser her nede på jorda.

Lenke til kommentar
Hvorfor fortsetter mikroen å kjøre selv om tiden har gått ut? Er det en kjøleprosess, eller fortsetter den å varme til jeg åpner luken, eller what?

Duringen du hører er vifta på mikrobølgeovnen - på noen modeller fortsetter den å gå også etter at selve varmingen har stoppet.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Det er ikke varme i mikrobølgeovnen, bare mikrobølger. Disse setter fart i atomene i maten så de begynner å "riste", og dermed varme seg opp veldig fort. Så du vil aldri kjenne noen fysisk varme inni en ovn, siden maten blir varmet opp innenfra ikke utenfra.

Og det er lås som slår av mikrobølgene med en gang døra åpnes uansett.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Det er ikke varme i mikrobølgeovnen, bare mikrobølger. Disse setter fart i atomene i maten så de begynner å "riste", og dermed varme seg opp veldig fort. Så du vil aldri kjenne noen fysisk varme inni en ovn, siden maten blir varmet opp innenfra ikke utenfra.

Og det er lås som slår av mikrobølgene med en gang døra åpnes uansett.

En mikrobølgeovn har sannsynligvis ikke en effektivitetsgrad på 100%. Elementet som sender ut bølgene eller strømstyringen tilordnet denne vil nok gi fra seg varme. Noen produsenter velger nok å lede bort overskuddsvarmen med vifter. I varierende grad avhengig av oppvarmingstid og varmeledningsevne hos matvaren, vil det bli ledet varme ut i ovnen. Det blir selvfølgelig forskjell på et parti nedfrosne boller som skal tines og en pizza som skal oppvarmes.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Det at maten varmes innenfra er en myte though. Den varmes fortsatt utenfra selv om den varmes fra mikrobølger, det merker du når du fex varmer hold-it. Disse kan ofte være kalde inni men glovarme utenpå hvis de varmes for kort. Det har noe med at mikrobølgene har begrenset med penetreringsevne, så ikke fullt så mange bølger når helt inn som de som kun når overflaten. Mye av varmen som går inn kommer rett og slett fra varmen nær utkanten.

Lenke til kommentar
Silisium trenger 0,6V for å fungere ideelt, tar jeg ikke feil så blir motstanden såpass høy at noen transistorer ikke får nok strøm.

Correct me if I'm wrong.

Jeg mener å ha hørt det motsatte? At motstanden synker jo høyere temperaturen blir.

Mener å ha hørt noe om "hot spots" eln. Dvs at et varmt punkt i en transistor vil lede strøm bedre - noe som fører til mer varme - mer strøm - mer varme - sånn øker det til det går galt liksom.

Når temperaturene stiger, så blir det mer bevegelse og større avstand mellom elektronene og det blir dårligere ledeevne.. derfor øker motstanden..

Dette stemmer kanskje for de fleste stoffer, men for rent silisium minker faktisk motstanden når temperaturen øker.

http://no.wikipedia.org/wiki/Silisium

Om dette fortsatt gjelder etter å ha dopet silisiumet vet jeg ikke noe om

Lenke til kommentar

Correct me if I'm wrong.

Dette stemmer kanskje for de fleste stoffer, men for rent silisium minker faktisk motstanden når temperaturen øker.

http://no.wikipedia.org/wiki/Silisium

Joda du har rett i det, jeg har jobbet på Scanwafer i 6 år, og der lager vi silisium celler til solcelle industrien.. vi doper med bor.

Lenke til kommentar

På TV2 i skrivende stund går det en dokumentar om en pedofil pastor som er skyldig i seksuelle overgrep mot småbarn. I dokumentaren får vi se klipp fra en rekke youtube-klipp hvor den aktuelle pastoren synger diverse kristne sanger, er det noen som har en URL til disse?

Lenke til kommentar
Fysikklæreren min sa at normalkraften på et legeme ikke er den motsatte kraften til tyngden, var ett år siden, men jeg mener det var det han sa. Er det sant?

Jeg synes i hvert fall det er snedig.

Hvis dette legemet har en sentipetalakselerasjon er vel det læreren sier korrekt?

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

Correct me if I'm wrong.

<a href="http://no.wikipedia.org/wiki/Silisium" target="_blank" rel="nofollow">http://no.wikipedia.org/wiki/Silisium</a>

Der har vi det - motstanden minker, som sagt.

Endret av storken
Lenke til kommentar
Hvor for ser vannbobbler ut som de gjør? De består av gasser, som er lettere en vann. Hvorfor får de denne ovale formen, hvorfor tar de ikke en mer aerodynamisk form?

http://www.softwater.ie/ist2_3828186-water-bubbles.jpg

..og spiller aerodynamikk i det hele tatt noen rolle, eller bare hydrodynamikk?

Det er vannets overflatespenning som former disse gassboblene til lett flatklemte "kuleformer". Dess større boblene er dess mindre kuleformede blir de. Men vannnets overflatespenning hindrer at det oppstår annet enn myke former og kanter.

Hva da med bobler på 20M dyp, er de påvirket av overflaten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...