Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor blir prosessorer ustabile når de blir varme?

Vil høy temperatur påvirke silisiumets ledende egenskaper, slik at 0 blir 1? Eller er det andre årsaker?

Vet ikke helt, men enten får man jo betegnelsen 0 eller 1--> ion+ eller ion-. Varme skal jo ikke ha så stor innvirkning på akkurat det trodde jeg...

Etter mye tenking kom jeg frem til dette:

veldig enkelt sagt så lager en prosessor varme fordi strøm går igjennom.

En prosessor er bygd opp av transistorer og ledere-->

Transistorer og ledere yter en viss motstand mot strømmen som går igjennom dem, og det fører til varmeutvikling? Naturfag FTW

Derfor tror jeg at den vil ungå å brenne opp, derfor bruker den mindre transitorer??? :idea: Kan noen hardware professorer bekrefte det?

Det virker nå hvertfall logisk:P hehe

Endret av HeatSeeKinG
Lenke til kommentar
Interessant.

Men jeg tror ikke den ville slå av individuelle transistorer sånn at den ble ustabil?

Kan den ikke heller slå av alle kjernene unntatt èn, og senke frekvensen?

Jeg er ikke særlig inni hardware, det om transitorer o.l fant jeg på wikipedia. Så fant jeg om noen klokkings greier, det vil garantert skape varme etter mitt hode. Så fant jeg ut at alle prosessorer skrudde seg av automatisk for å hindre overoppheting, ergo for å hindre sinte kunder vil den prøve å forhindre nedsmeltingen på en vennlig måte.

Har ingen beviser for dette, men virker bare sykt logisk atm

Edit: vennlig måte: unngå at prosessoren skrur seg av plutselig, men heller roer ned gradvis.....

Endret av HeatSeeKinG
Lenke til kommentar
Jeg tror allikevel at hvis prosessoren gjorde dette med vilje for å hindre nedsmelting, så ville den gjøre det på en kontrollert måte, og prioritere stabilitet framfor alt annet?

Det er jo bedre med stabilitet enn å ta risikoer.

Det vil den helt sikkert;) Det har jeg ikke og skal ikke motsi deg på, får vel beklage hvis jeg skrev noe som skulle motsi det...

Lenke til kommentar

Tror ikke det har noe å gjøre med at prosessoren "slår seg av".

Varme gir økt motstand, og hvis det blir for høy motstand i "ledningene" vil mesteparten av spenningen legge seg der, slik at det ikke blir nok spenning til å styre transistorene.

(Hva jeg alltid har trodd ihvertfall, mulig jeg tar feil)

Lenke til kommentar
Silisium trenger 0,6V for å fungere ideelt, tar jeg ikke feil så blir motstanden såpass høy at noen transistorer ikke får nok strøm.

Correct me if I'm wrong.

Jeg mener å ha hørt det motsatte? At motstanden synker jo høyere temperaturen blir.

Mener å ha hørt noe om "hot spots" eln. Dvs at et varmt punkt i en transistor vil lede strøm bedre - noe som fører til mer varme - mer strøm - mer varme - sånn øker det til det går galt liksom.

Lenke til kommentar
Hvorfor klarer man ikke å holde kroppen helt i ro? Det vil alltid være bittesmå bevegelser, eller rykk, om du vil.

Jeg klarer hvertfall å ligge helt i ro, gjør ikke du?

Nei det gjør du ikke så lenge du ikke er død.

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet. Hjertet pumper hele tiden blod i kroppen og du må puste derfor vil kroppen alltid være i bevegelse selv om du skulle klare å slappe helt av. Har lest et sted at kroppen vibrerer med ca. 5Hz i gjennomsnittet, kan ikke komme med kilde til dette da jeg ikke husker hvor det kommer fra.

Lenke til kommentar

Vil høy temperatur påvirke silisiumets ledende egenskaper, slik at 0 blir 1? Eller er det andre årsaker?

Ja, det har nok noe med at det blir vanskelig for prosessoren og skille mellom spenningen som representerer 0 og 1 når temperatren blir høy nok. Siden motstanden i transistorene varierer med temperatur så vil dette ha en innvirkning på spenningen også. Overgangene i den dopete halvlederen vil også begynne å "lekke" strøm ved en viss temperatur, vanligvis 175grader c for silisium.Elektronmigrasjon spiller sikekrt også en rolle, men det er vel mer farlig over tid.

Alt dette vil få prosessoren til å bli ustabil da den er en veldig delikat elektronisk komponent som er beregnet for å jobbe i et spesifisert temperaturområde.

Lenke til kommentar
Korleis gjekk Noreg ifrå å vere eit jordbruksamfunn til å vere eit servicesamfunn?

Det skjedde gradvis blant annet med papirfabrikker, vannkraft, smelteverk og olje som milepæler i utviklingen.

Hvorfor vibrerer mobilen i lomma en gang i blant uten at noen ringer/sender melding?

Bugs. Spør i mobildelen av forumet. Der får du sikkert tips til oppdateringer som fjerner sånne problemer.

Kunne 16-bits operativsystemer jobbe med tall som var større enn 65538?

Ja. Forskjellen er bare at store tall måtte kvernes noen ekstra klokkesykluser.

PS. 16bit heltallsvariable var ofte definert til området -32767 til +32768.

Lenke til kommentar

Inni prosessoren ligger lederene tett i tett. I tillegg kjøres det høy frekvens (veldig fort av, på, av, på hele tiden). Resultatet er at de fungerer som bitte små antenner. Dermed er det en viss fare for at en leder påvirker en annen leder som ligger ved siden av, slik at den blir tolket som 1 istede for 0.

Dette kommer av at egenskapene induktans og kapasitans endres.

Motstanden øker forøvrig når temperaturen øker.

Lenke til kommentar
Hvorfor klarer man ikke å holde kroppen helt i ro? Det vil alltid være bittesmå bevegelser, eller rykk, om du vil.

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet. Hjertet pumper hele tiden blod i kroppen og du må puste derfor vil kroppen alltid være i bevegelse selv om du skulle klare å slappe helt av. Har lest et sted at kroppen vibrerer med ca. 5Hz i gjennomsnittet, kan ikke komme med kilde til dette da jeg ikke husker hvor det kommer fra.

Jeg tror ikke det var det han mente. Selvfølgelig vil man bevege på seg, da man puster og hjertet slår. Det jeg tror han mente er små bevegelser og rykninger i fingre, armer, bein osv, noe som er mulig å holde i ro når man ligger og slapper av.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det var det han mente. Selvfølgelig vil man bevege på seg, da man puster og hjertet slår. Det jeg tror han mente er små bevegelser og rykninger i fingre, armer, bein osv, noe som er mulig å holde i ro når man ligger og slapper av.

Kanskje du har rett, han burde da hvertfall oppsøke lege og finne ut hva som er årsaken til de ufrivillige "ticksa".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...