CAT-scan Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) En ting jeg har lurt på: Alle fremstillinger av vårt solsystem, med planetene som går rundt solen, viser at planetene ligger omtrent likt horisontalt. I følge internett er det også slik ute i rommet. Hvorfor det? Hvorfor surrer de ikke rundt som elektroner rundt atomkjernen? Eller har det noe med at planetene påvirkes av hverandre? Solsystemet oppstod av en roterende skive med stjernestøv og gasser. Omtrent som et perfekt speilegg havnet det meste innerst, dette ble til sola. Resten av skiva ble til planetene. Derfor ligger de i omtrent samme plan og derfor går alle samme veien rundt sola. Det forklarer dog ikke hvorfor skiveformen er i det planet det er. Man kan jo tenke seg at stjernestøvet og gassene hadde mange forskjellige retninger i utgangspunktet, og at det dermed er snakk om hvilket plan som vinner frem. Har sett et par forskjellige forklaringer på det. Den ene, basert i Newtonsk fysikk vil jeg regne med, gikk på at det planet som i utgangspunktet har overtaket (om man ser deterministisk på hvordan partiklene vil vekselvirke med hverandre, de partiklene som har potensiale til å vekselvirke slik at de skifter til å gå i det dominante planet) vil etter hvert lage et slags system som i økende grad befester planet. En annen forklaring gikk på rom-tid, og hvordan det dominante planet tilsvarer den korteste veien massen kan ta (veldig marginalt). Er likevel litt usikker på om det er slik at solsystemer nødvendigvis må ende opp med ett plan og ikke flere. http://hubblesite.org/newscenter/archive/r...s/2006/25/full/ Endret 21. mars 2009 av CAT-scan Lenke til kommentar
Gjest bruker-182841 Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) x Endret 25. november 2017 av bruker-182841 Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Hva mener du med oppe? I rommet finnes det bare en bevegelse, og den er relativ. Lenke til kommentar
Gjest bruker-182841 Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) x Endret 25. november 2017 av bruker-182841 Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Planetene holdes ikke «oppe» av solen, men fra solen (solen er dit de ellers ville falle). Uten tilstedeværelse av et gravitasjonsfelt er det ingen steder å falle. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Rester av bevegelsesenergi fra eksplosjoner, sammenstøt og denslags. Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 + at sola trekker dei til seg, ifølge Stephen Hawking sin teori. Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Er det sånn at om den katolske kirke ikke hadde eksistert ville utviklingen ha kommet mye lengre? (tenker teknologisk) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 + at sola trekker dei til seg, ifølge Stephen Hawking sin teori. Man trenger jo ikke å dra inn Stephen Hawking akkurat? Enkel gravitasjonsteori forklarer jo at sola tiltrekker planer. Og det er mer enn nok for å forklare det på et overordnet nivå. AtW Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Har prøvd å søke litt. Hvordan finner jeg ut hvilke gjesteskuespiller(e) som var en spesifikk CSI:NY episode. Tenker da på Ses5ep18 Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Har prøvd å søke litt. Hvordan finner jeg ut hvilke gjesteskuespiller(e) som var en spesifikk CSI:NY episode. Tenker da på Ses5ep18 Se rulleteksten? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Har prøvd å søke litt. Hvordan finner jeg ut hvilke gjesteskuespiller(e) som var en spesifikk CSI:NY episode. Tenker da på Ses5ep18 Se rulleteksten? Den er klippt vekk. Uansett. Her er et bilde av fyren jeg lurer på. Veit jeg har sett han før, men aner ikke hvor. Navnet på skuespilleren jeg er ute etter. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Har prøvd å søke litt. Hvordan finner jeg ut hvilke gjesteskuespiller(e) som var en spesifikk CSI:NY episode. Tenker da på Ses5ep18 Generelt så hjelper det å bare søke etter "<TV-show> episode guide", så får man en nettside med liste over episodene som er sendt. I CSI NYs tilfelle var det Tv.com sine sider som kom øverst, der kan du se gjesteskkuespillere på alle episodene. AtW Lenke til kommentar
Musty Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) ser ut som han som spiller Bra'tac (litt usikker på stavingen) i Stargate SG-1 i såfall er detTony Amendola Endret 21. mars 2009 av Musty Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 ser ut som han som spiller Bra'tac (litt usikker på stavingen) i Stargate SG-1 Stemmer. Der jeg har sett han før. Faen det burde jeg fått med meg. Generelt så hjelper det å bare søke etter "<TV-show> episode guide", så får man en nettside med liste over episodene som er sendt. I CSI NYs tilfelle var det Tv.com sine sider som kom øverst, der kan du se gjesteskkuespillere på alle episodene. AtW Takk.. Det trikset hjalp. Lenke til kommentar
Blekk. Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Når ble diskusjon.no starta opp? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Når ble diskusjon.no starta opp? Vel, medlem nr. 1 registrerte seg 02/06-2001, regner med at forumet startet opp da. Lenke til kommentar
Blekk. Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Når ble diskusjon.no starta opp? Vel, medlem nr. 1 registrerte seg 02/06-2001, regner med at forumet startet opp da. Haha! Medlem nummer 1 heter "amund", det heter jeg også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå