Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

En ting jeg har lurt på: Alle fremstillinger av vårt solsystem, med planetene som går rundt solen, viser at planetene ligger omtrent likt horisontalt. I følge internett er det også slik ute i rommet.

Hvorfor det? Hvorfor surrer de ikke rundt som elektroner rundt atomkjernen? Eller har det noe med at planetene påvirkes av hverandre?

Solsystemet oppstod av en roterende skive med stjernestøv og gasser. Omtrent som et perfekt speilegg havnet det meste innerst, dette ble til sola. Resten av skiva ble til planetene. Derfor ligger de i omtrent samme plan og derfor går alle samme veien rundt sola.

Det forklarer dog ikke hvorfor skiveformen er i det planet det er. Man kan jo tenke seg at stjernestøvet og gassene hadde mange forskjellige retninger i utgangspunktet, og at det dermed er snakk om hvilket plan som vinner frem.

Har sett et par forskjellige forklaringer på det. Den ene, basert i Newtonsk fysikk vil jeg regne med, gikk på at det planet som i utgangspunktet har overtaket (om man ser deterministisk på hvordan partiklene vil vekselvirke med hverandre, de partiklene som har potensiale til å vekselvirke slik at de skifter til å gå i det dominante planet) vil etter hvert lage et slags system som i økende grad befester planet.

En annen forklaring gikk på rom-tid, og hvordan det dominante planet tilsvarer den korteste veien massen kan ta (veldig marginalt).

Er likevel litt usikker på om det er slik at solsystemer nødvendigvis må ende opp med ett plan og ikke flere.

http://hubblesite.org/newscenter/archive/r...s/2006/25/full/

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
+ at sola trekker dei til seg, ifølge Stephen Hawking sin teori.

Man trenger jo ikke å dra inn Stephen Hawking akkurat? Enkel gravitasjonsteori forklarer jo at sola tiltrekker planer. Og det er mer enn nok for å forklare det på et overordnet nivå.

AtW

Lenke til kommentar
Har prøvd å søke litt. Hvordan finner jeg ut hvilke gjesteskuespiller(e) som var en spesifikk CSI:NY episode. Tenker da på Ses5ep18

Se rulleteksten? ;)

Den er klippt vekk.

Uansett. Her er et bilde av fyren jeg lurer på. Veit jeg har sett han før, men aner ikke hvor. Navnet på skuespilleren jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Har prøvd å søke litt. Hvordan finner jeg ut hvilke gjesteskuespiller(e) som var en spesifikk CSI:NY episode. Tenker da på Ses5ep18

Generelt så hjelper det å bare søke etter "<TV-show> episode guide", så får man en nettside med liste over episodene som er sendt. I CSI NYs tilfelle var det Tv.com sine sider som kom øverst, der kan du se gjesteskkuespillere på alle episodene.

AtW

Lenke til kommentar
ser ut som han som spiller Bra'tac (litt usikker på stavingen) i Stargate SG-1

Stemmer. Der jeg har sett han før. Faen det burde jeg fått med meg.

Generelt så hjelper det å bare søke etter "<TV-show> episode guide", så får man en nettside med liste over episodene som er sendt. I CSI NYs tilfelle var det Tv.com sine sider som kom øverst, der kan du se gjesteskkuespillere på alle episodene.

AtW

Takk.. Det trikset hjalp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...