Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Okay.. Forestill deg ett fly ( vanlig passasjer fly ) - På kapteinens skulder sitter det en papegøye

 

Når flyet er i luften, letter den papegøyen ifra skulderen - Vil da flyet veie like mye som det gjorde da papegøyen satt? Eller vil det bli lettere?

 

Står flyet i ro eller beveger det seg?

 

Edit: er jo i luften ja

 

Edit 2:

 

Det er fortsatt samme masse(altså antall partikkler) som skal fraktes fremover og som ikke har noen endring luftmotstanden. Altså ingen endring i fart, ergo ingen endring i tid eller masse.

Endret av HeatSeeKinG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Okay.. Forestill deg ett fly ( vanlig passasjer fly ) - På kapteinens skulder sitter det en papegøye

 

Når flyet er i luften, letter den papegøyen ifra skulderen - Vil da flyet veie like mye som det gjorde da papegøyen satt? Eller vil det bli lettere?

 

Står flyet i ro eller beveger det seg?

Det spiller ingen rolle for svaret.

Lenke til kommentar
Hvis vi ser for oss et menneske som hopper, vil han ikke gjøre flyet tyngre mens han hopper, og så lettere når han er i luften, og idet han treffer bakken så vil flyets tyngde hele tiden ha vært gjennomsnittlig det samme?

 

 

Antall partikkler inni flyet er fortsatt det samme, altså samme menge luftmotstand for alle partikkler og samme masse som skal drives fremover. Ergo vil det ikke bli noen endring i hastighet=altså ingen endring i tid=ingen endring i masse.

Lenke til kommentar
Er det skadelig for bilen å bruke håndbrekket i fart?

Sliter litt ekstra på håndbrekkskoen (den som ligger inni håndbrekktrommelbremsen) og håndbrekkwiren. Håndbrekkwiren sliter det kun hvis du må dra ganske hardt, fex bremsen begynner å bli dårlig eller du har godt grep. Da strekker den seg litt og litt til den til slutt ryker, men det er ikke veldig mye med mindre du drar jævlig hardt. Har brukt brekket en del ganger iløpet av året jeg har hatt bilen min og wiren viser ikke tegn til slitasje enda, men har måttet stramme det inn.

 

Ellers så sliter det ikke noe nevneverdig ekstra på noe. Sålenge du ikke slenger inn i kanter og lignende med hjulopphenget såklart.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
Må vi kjøpe en annen kategori på UTP-kablene hvis vi skal presse ut gigabyte-LAN?

 

Glem det, ikke snedig nok når jeg tenker meg om.

Det kommer litt an på lengden på kabelen. Om den er veldig lang kan det føre til pakketap med en kabel av dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar
Må vi kjøpe en annen kategori på UTP-kablene hvis vi skal presse ut gigabyte-LAN?

 

Glem det, ikke snedig nok når jeg tenker meg om.

Det kommer litt an på lengden på kabelen. Om den er veldig lang kan det føre til pakketap med en kabel av dårlig kvalitet.

Er no heilt unødvendig med " gigabyte-Lan" når harddiskene ikke leser/skriver så fort engang...

Lenke til kommentar
Er no heilt unødvendig med " gigabyte-Lan" når harddiskene ikke leser/skriver så fort engang...

Nei, fordi 100 mbit LAN er kun ca 12 MB/s. Altså mye treigere enn harddiskene kan skrive/lese. Dessuten kan det være flere enn to harddisker/PC-er på et LAN ;).

Lenke til kommentar
Okay.. Forestill deg ett fly ( vanlig passasjer fly ) - På kapteinens skulder sitter det en papegøye

 

Når flyet er i luften, letter den papegøyen ifra skulderen - Vil da flyet veie like mye som det gjorde da papegøyen satt? Eller vil det bli lettere?

 

Står flyet i ro eller beveger det seg?

Det spiller ingen rolle for svaret.

 

Dei hadde noe lignende på mythbusters en gang..

Lenke til kommentar
Er no heilt unødvendig med " gigabyte-Lan" når harddiskene ikke leser/skriver så fort engang...

Nei, fordi 100 mbit LAN er kun ca 12 MB/s. Altså mye treigere enn harddiskene kan skrive/lese. Dessuten kan det være flere enn to harddisker/PC-er på et LAN ;).

 

I tilegg til at moderne høykapasitetsdisker gjerne klarer å levere over 125 MB/s også...

 

AtW

Lenke til kommentar
Men det blir BITTE BITTE litt lettere for han å fly, ikke sant :p ?

Nei. Så lenge fuglen bruker lufta inne i flyet for å få oppdrift (til å fly i), så er den totale vekta av flyet og alt innholdet i flyet uforandret. Selv om det var hundre digre fugler som lettet samtidig inne i flyet så ville det verken påvirke flyets totalvekt eller flyets flyegenskaper.

Lenke til kommentar
Men det blir BITTE BITTE litt lettere for han å fly, ikke sant :p ?

Nei. Så lenge fuglen bruker lufta inne i flyet for å få oppdrift (til å fly i), så er den totale vekta av flyet og alt innholdet i flyet uforandret. Selv om det var hundre digre fugler som lettet samtidig inne i flyet så ville det verken påvirke flyets totalvekt eller flyets flyegenskaper.

Vel, bevegelser inni et fly vil i teorien kunne endre på flyegenskaper til flyet. Praktisk talt med en gjeng fugler så er det likgyldig hva de driver med, men f.eks. hvis alle passasjerene i et fly hoppet opp og ned i takt ville det definitivt ha endret bittelitt på flyets bane.

Lenke til kommentar
Men det blir BITTE BITTE litt lettere for han å fly, ikke sant :p ?

Nei. Så lenge fuglen bruker lufta inne i flyet for å få oppdrift (til å fly i), så er den totale vekta av flyet og alt innholdet i flyet uforandret. Selv om det var hundre digre fugler som lettet samtidig inne i flyet så ville det verken påvirke flyets totalvekt eller flyets flyegenskaper.

Vel, bevegelser inni et fly vil i teorien kunne endre på flyegenskaper til flyet. Praktisk talt med en gjeng fugler så er det likgyldig hva de driver med, men f.eks. hvis alle passasjerene i et fly hoppet opp og ned i takt ville det definitivt ha endret bittelitt på flyets bane.

 

 

Nei....... Du kan nok selv tenke deg til hvorfor hvis jeg sier at flyet er veldig mye tyngre enn alle disse menneskene til sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...