Simen1 Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Godt poeng ChrML. Man vil også få varmeproblemer med en sånn dimmer. 15W vil bety en glodheit og brannfarlig dimmer hvis det er snakk om en vanlig innfelt dimmer på vegg. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Men om en skrur lyset på fullt så er det ikke noe problem? Da blir det som en vanlig bryter? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Jepp. Når man dimmer lyset veldig lite så er det lite motstand i dimmeren og dermed lav effekt (watt). Når motstanden i dimmeren økes så øker effekten (watt) inntil når motstanden i lyspæra og dimmeren er lik. Når motstanden økes videre etter det vil effekten i dimmeren avta fordi totalmotstanden blir så stor at totaleffekten krymper. Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Er det sånn for halogen gulvlamper også, med en bryter på sida? Det kan være noe jeg innbiller meg, men jeg syns pæra er varmere ved svakt lys enn ved sterkt, da dette kommer av motstanden i glødetråden? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Hvorfor matter de ikke noen Laptop-skjermer? Og hvorfor ser jeg nye og dyre laptoper med elendig sortnivå og kontrast? Endret 20. mars 2009 av Blomsterbob Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Det spiller ingen rolle om motstanden er en wolframtråd i halogengass eller argongass eller om det er en simpel kullmoststand. Det som spiller noen rolle er verdien på motstandene, så fremt det er motstandsbasert dimming. Mengden lys og varme henger sammen. Jo mer lys jo mer varme fra pæra. (ikke proporsjonalt) Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Fordi markedet vil ha blanke skjermer. Fordelene veier opp for bakdelene. Jeg var lenge imot det selv, men etter å ha levd med det i ett par år er jeg konvertert. Til grafisk bruk er det greit med en mellomting, men ellers ser jeg ingen grunn til å gå tilbake til matte skjermer. Enkelte lyver mindre når det gjelder sortnivå og kontrast. De fleste stiller inn skjermene på utstillingsmodeller for å være mest mulig lyssterke med overdrevne farger, for å selge mer. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Fordi markedet vil ha blanke skjermer. Fordelene veier opp for bakdelene. Jeg var lenge imot det selv, men etter å ha levd med det i ett par år er jeg konvertert. Til grafisk bruk er det greit med en mellomting, men ellers ser jeg ingen grunn til å gå tilbake til matte skjermer. Enkelte lyver mindre når det gjelder sortnivå og kontrast. De fleste stiller inn skjermene på utstillingsmodeller for å være mest mulig lyssterke med overdrevne farger, for å selge mer. Hva er fordelene? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Økt kontrast. Økt lysstyrke siden lyset ikke blir like spredt. Bedre i direkte sollys på grunn av lysstyrken. Bedre batterilevetid siden det skal til mindre lys for å få samme lysstyrke. Trenger mindre lysstyrke for å oppveie for sterke lyskilder som reflekteres, siden man kan stille vinkelen på skjermen slik at man ikke ser refleksjonene, i motsetning på en matt skjerm der refleksjonene blir diffusert og er synlige uansett hvordan man snur og vender på skjermen. Lenke til kommentar
BakerHansen Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Hvor vanlig er det å kaste opp når man har gått for lenge uten søvn? Og hva er forklaringa på hvorfor jeg gjør det? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Økt kontrast. Økt lysstyrke siden lyset ikke blir like spredt. Bedre i direkte sollys på grunn av lysstyrken. Bedre batterilevetid siden det skal til mindre lys for å få samme lysstyrke. Trenger mindre lysstyrke for å oppveie for sterke lyskilder som reflekteres, siden man kan stille vinkelen på skjermen slik at man ikke ser refleksjonene, i motsetning på en matt skjerm der refleksjonene blir diffusert og er synlige uansett hvordan man snur og vender på skjermen. Bedre kontrast i en skjerm med mye refleksjon? Om du tenker på noe annet enn i mørke rom, så ønsker jeg å spørre om dokumentasjon av dette. Og spredet lys vil jeg si er en god ting, om alt lyst går rett fram får man jo elendig innsynsvinkel. AtW Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Kontrastbelegget er mer effektivt på en blank skjerm, dette sammen med den økte lysstyrken øker kontrasten. Joda, det finnes endel sitasjoner der refleksjonene går utover kontrasten, men ofte kan man unngå det ved å vri og vende på skjermen. Det fins mellomting mellom helt speilblankt og helt matt. De jeg har sett av blanke til nå har som regel vært begrenset av panelet med innsynsvinkel, og siden man oftest sitter rett forran en bærbar så gjør lyset mer nytte for seg rett på. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 For "mannen i gata" er nok blanke skjermar det som er tingen. Personlig hatar eg dei, og kjem neppe til å velge ein blank skjerm på ei stund. Veit om fleire som sit i samme båt som meg angåande samme saken. Som arbeidsskjerm er det rett og slett ekkelt, synest eg. Pluss at den opplevde kontrasten er "falsk", og varierer meir etter lysforholda i rommet rundt. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Hvorfor matter de ikke noen Laptop-skjermer? Apple MacBook Pro 17" kan leveres med antirefleksbehandling (matt skjerm) mot et pristillegg på 400 kr. Eller blank skjerm hvis man heller vil ha det. MacBook, MacBook Air og MacBook Pro 15" kan kun leveres med blank skjerm. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Arve Systad: hadde akkurat samme holdning selv, men siden jeg ikke fant egnelig ultraportabel med matt skjerm ble det en blank skjerm alikevel. I ettertid har synet mitt på de forandret seg. Det var jo ikke så ille når man ble vant til det. Nevnte ultraportabel har også ledbaklys, og dette er en fin kombinasjon. Leselig utendørs i sollys på minste lysstyrke? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Kontrastbelegget er mer effektivt på en blank skjerm, dette sammen med den økte lysstyrken øker kontrasten. Joda, det finnes endel sitasjoner der refleksjonene går utover kontrasten, men ofte kan man unngå det ved å vri og vende på skjermen. Det fins mellomting mellom helt speilblankt og helt matt. De jeg har sett av blanke til nå har som regel vært begrenset av panelet med innsynsvinkel, og siden man oftest sitter rett forran en bærbar så gjør lyset mer nytte for seg rett på. Min erfaring er at det så godt som alltid er noe dritt som reflekterer seg i slik skjermer, og at den økte kontrasten er høyt teoretisk, fordi man i praksis har dårlige muligheter til å få skjermen ordentlig svart. Om det er panlet som er begrensningen, så kan det ikke være snakk om så enormt mye mer lysstyrke pga mindre skattering? Og på bærbare er innsynsvinkel mer viktig enn på stasjonære i mine øyne, i særdeleshet i det vertikale planet. AtW Lenke til kommentar
Sondre Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Er det skadelig for bilen å bruke håndbrekket i fart? Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Okay.. Forestill deg ett fly ( vanlig passasjer fly ) - På kapteinens skulder sitter det en papegøye Når flyet er i luften, letter den papegøyen ifra skulderen - Vil da flyet veie like mye som det gjorde da papegøyen satt? Eller vil det bli lettere? Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Er det skadelig for bilen å bruke håndbrekket i fart? Det vet jeg ikke, men det sliter hvertfall noe jævlig på håndbrekket Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Okay.. Forestill deg ett fly ( vanlig passasjer fly ) - På kapteinens skulder sitter det en papegøye Når flyet er i luften, letter den papegøyen ifra skulderen - Vil da flyet veie like mye som det gjorde da papegøyen satt? Eller vil det bli lettere? Flyets vekt forblir det samme uansett. Når fuglen flyr inne i flyet så får den oppdrift av den lufta som er inne i flyet, lufta blir derfor tilsvarende tyngre mot flyskroget, og denne lufta er en del av flyets totale vekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå