CypheroN Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Hvor mange desiliter rommer ei normal urinblære? Se her. (Dette er wiki/google spørsmål, ikke et snedig spm) Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Hva er greia med urinblærer? Akkurat samme spørsmålet har blitt stilt to ganger på tre eller fire sider Oo https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=13360636 Endret 19. mars 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Blir vel uansett galt å samenligne en elbil med med en vanlig bil. burde vel strengt tatt sammenlignes med en moped-bil. Tja, jeg vil se den mopedbilen som knuser både Ferrari og Porsche Carrera GT i akstester: Se filmen hos Youtube Endret 19. mars 2009 av SeaLion Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Hva er greia med urinblærer? Okei, med det samme vi er inne på dette, hvor stort tykk kan man oppnå i urinblæra? Lenke til kommentar
564215 Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Hva var den første organismen/bakterien eller hva som helst som levde på Jorda? Og hvordan ble den til? Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Faen i HELVETE! Er jeg screwed?! http://www.dinside.no/808182/derfor-blir-du-ikke-smartere Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Krever det like mye energi å drive en lampe som er dimmet ned vha resistans? Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Faen i HELVETE!Er jeg screwed?! http://www.dinside.no/808182/derfor-blir-du-ikke-smartere du kan hvertfall ikke bli dummere Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Faen i HELVETE!Er jeg screwed?! http://www.dinside.no/808182/derfor-blir-du-ikke-smartere nå fant jeg forresten dette innlegget lenger nede på siden: Dette er problemet med journalistikken og vitenskapen idag: De fleste innenfor disse to feltene klamrer seg til flere tiår gamle antagelser om at genene er hva som styrer biologien. Hvis man er en smule interessert i hvordan menneskekroppen fungerer, så foreslår jeg at de som ikke lengre vil kaste bort sin egen arbeidstid og lesernes fritid på falske dogmer, kan sette seg inn i celle-biolog Bruce Liptons revolusjonerende forskning. Han har forsket på bla.a. kloning av stamceller siden 60-tallet (!), og har de siste tiår kommet med en veldig forståelig og vakker teori som forteller oss at det er vår egen persepsjon som styrer genene. Genene er bare en blåkopi som holder på all informasjonen om hvordan cellene skal bygges, de er med andre ord ikke cellens hjerne, og kan faktisk omprogrameres! Med andre ord har man absolutt mulighet til å utvikle nerveforbindelsene i hjernen, og bli mer intelligent. Foredrag med Bruce Lipton anbefales: Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) http://en.wikipedia.org/wiki/Nature_versus_nurture lalalala og lalalala og lalalalala Om det han sier er riktig så ville vi sett en lamarckistisk evolusjon. Det med at tro styrer hvordan cellene blir hos mennesker høres ganske fishy ut. Endret 20. mars 2009 av Gronko Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 nå har man jo bevist at meditasjon endrer strukturen i hjernen. skal se om jeg får gravd opp noen kilder senere, for nå legger jeg meg. Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Du kan også endre strukturer i hjernen med en pistol. Det er ganske så mye som støtter det at gener inneholder informasjon om å bygge og å vedlikeholde celler. Noen gener kan bli skrudd av og på avhengig av miljøet, men det er lite som støtter det at hva man tror styrer genene. Endret 20. mars 2009 av Gronko Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Min bruker sånn ca 0.8-1.2 liter på mila så det varierer nok litt fra 1.3 liters dieselbilen du tenkte på Jepp, jeg var litt usikker på nøyaktigheten til tallene for el-bil, så jeg valgte å presentere tallene til de absolutt beste bilene Det er ikke langt unna å sammenligne med økonomiske småbiler dog, da målgruppen er den samme for både elbiler og mini biler. Får vi en modell elbil som kan konkurrere med typiske bruksbiler og sedaner istedet for små svipptur biler - så er det jo mer nærliggende å sammenligne med et høyere bensinforbruk. Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Blir vel uansett galt å samenligne en elbil med med en vanlig bil. burde vel strengt tatt sammenlignes med en moped-bil. Tja, jeg vil se den mopedbilen som knuser både Ferrari og Porsche Carrera GT i akstester: [/b] Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Blir vel uansett galt å samenligne en elbil med med en vanlig bil. burde vel strengt tatt sammenlignes med en moped-bil. Tja, jeg vil se den mopedbilen som knuser både Ferrari og Porsche Carrera GT i akstester: Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Får vi en modell elbil som kan konkurrere med typiske bruksbiler og sedaner istedet for små svipptur biler - så er det jo mer nærliggende å sammenligne med et høyere bensinforbruk. Det kommer. Noen eksempler: Den usanske elbilprodusenten Tesla er i ferd med å utvikle en diger sedan med navnet Model S. Den skal lanseres om 3 år: http://www.leftlanenews.com/tesla-model-s.html Den usanske bilprodusenten Fisker planlegger å lansere sin digre elbilsedan Karma senere i år. Opel har tenkt å lansere elbilsedanen Amphera neste år. Og det finnes flere planlagte elbillanseringer i år, neste år, og de kommende årene. Ford lanserer en elvarebil neste år, en Transit. Og om et tiår regner de med at stort sett alle Ford-modellene kan fåes som elbiler: http://www.leftlanenews.com/majority-of-fo...hin-decade.html Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Hva var den første organismen/bakterien eller hva som helst som levde på Jorda? Og hvordan ble den til? En av de første bakteriene var vist proto-mitokondrium, et forstadie til en av byggestenene i moderne celler. Faen i HELVETE! Er jeg screwed?!http://www.dinside.no/808182/derfor-blir-du-ikke-smartere Hvis du tror på alt du leser, kanskje .. Krever det like mye energi å drive en lampe som er dimmet ned vha resistans? Nei. Dersom man dimmer med resistans så øker man totalmotstanden i kretsen. Dermed går strøm og total effekt for kretsen ned. Et eksempel: En 60W lyspære har ca 882 ohm motstand under drift. Dersom du dimmer den med en motstand som også er 882 ohm så blir totalmotstanden 1764 ohm. Strømmen i kretsen halveres fra 0,26 A til 0,13 A mens effekten i kretsen halveres til 30W (15W fra motstanden siden halvparten av spenninga ligger over den og 15W fra lyspæra siden den andre halvparten av spenninga ligger over den). Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Kan vi regne med en filmatisering av Fritzl-historien? Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Kan vi regne med en filmatisering av Fritzl-historien? Jeg hadde blitt overrasket om det ikke hadde kommet hvertfall. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Krever det like mye energi å drive en lampe som er dimmet ned vha resistans? I tillegg til Simen1 sitt svar så vil jeg tilføye at det er en veldig dårlig løsning å dimme lamper vha resistanser. Grunnen er de 15W du i Simen1 sitt eksempel får over resistansen, som rett og slett blir varme uten å gi noe særlig mer nytte for seg. Du ville altså kunne brukt en tyristor dimmer (fasestyrt) og hatt nesten 30W lys for samme strømforbruk som du har med 15W lys og en resistans som også bruker 15W. I tillegg trenger resistansen god kjøling for å ikke bli glovarm og brenne opp. Men alt til sitt bruk, dette gjelder vanlige 230V lamper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå