Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
i dag kokte min mor en stor kjøttgryte med andebryst. dessverre ble det med litt plastfolje som ble kokt med resten av maten i gryta. er dette farlig? kan plasten under høy temperatur ha frigjort noen skadelig stoffer?

er skeptisk til å spise restene av gryta...

Spis i veg :)

Jeg jobbet på en fabrikk hvor vi laget plast til balndt annet mat industrien..

Vi laget PEL, PP og PEH der.. dvs Polyetylen med lav tetthet, polopropylen, mm

Det skal "svært" høye temperaturer til før det blir noe giftig ut av det..

Bon apetite :)

Hva er svært?

Vell hva som er svært? tja når vi lagde PEL til feks plasten som er på innsiden av melkekartonger, juicekartonger osv..(Tetrapack) veldig bløt plast.. så mins jeg temperaturen var rundt 400C for smelting..

PEH er det mye høyere smelte punkt på..

PEL er bløt og elastisk, og brukes mye i matvare innpakning..

PEH er hard og seig

PP er hard og tåler mye varme, tåler mange forskjellige kjemikalier.. og om det er tynt, så er den liksom knitrete i lyden om man krøller den :)

Jobber nå lengere bak i prosessen, der hvor vi lager gassen (etylen) som blir brukt for å fremstille plasten..

Men det er ca 6 år siden jeg jobbet i plastindustrien, så jeg husker ikke temperaturen med 100% sikkerhet.. men langt over 100grader som er i gryta di..

og stoffene som ble brukt i plasten er ikke giftige så lenge de ikke brenner..

slippmiddelet som ble brukt, er heller ikke giftig, og det ble tilsatt noe e-vitamin for å være motstandsdyktig mot sollys..

Endret av okasin
Lenke til kommentar
Hva er det som avgjør kameraets dynamiske rekkevidde?

Tilgjengelig lysmengde, lukkeråpning og optikk (linser).

De første kameraene hadde lav kvalitet på optikken, og ei fast linse. Noen hadde tilogmed bare et tynt hull i stedet for linse. For å få nok lys til fotoplatene måtte man stille kameraet på stativ og bruke laaang lukkertid. Skulle man ta bilder av mennesker eller dyr måtte disse stå helt stille i flere sekunder. Men en fordel med disse kameraene var at de hadde en omtrent uendelig dybdeskarphet på grunn av den lille blenderåpningen, så man slapp å justere for avstanden, alt ble like skarpt.

Nyere kameraer fikk justerbar blenderåpning som kunne slippe inn mere lys, tiden for å få nok lys til fotofilmen gikk ned og det var mulig med håndholdte kamera og bilder av motiver i bevegelse. Eller stativfotografering i dårligere lys. Men med stor blenderåpning forsvant dybdeskarpheten, så man måtte justere linsene slik at de ga skarphet der motivet var. Og dermed ble det helt avgjørende hvor god optikken var, altså linsenes kvalitet.

Med stor blenderåpning blir det altså liten dybdeskarphet og da er det justeringsområdet for optikken som avgjør den dynamiske rekkevidden. Med liten lukkeråpning blir det stor dybdeskarphet, da er det ikke fullt så nøye med å stille kameraoptikken for rett avstand. Men da blir lukkertiden lengre og det kreves godt lys for å få et tydelig bilde.

Moderne kameraer (inkludert mange digitalkameraer) kan kompensere for dårlig lys med bruk av mer lysfølsom film (lysregistreringsbrikker), eller ved såkalt "pressing" av filmen, men da får bildene også større "korn", dessuten er det vanskeligere å balansere fargene korrekt.

Lenke til kommentar

Men det der er vel bare dybdeskarpheten? Eller misforstod jeg? Eller mente du at det rett og slett er lukkerhastigheten som bestemmer dynamiske rekkevidden (hvor mye detaljer kameraet drar med seg både i mørke og lyse områder)..

Lenke til kommentar
Er det på noen måte skadelig for stemmebandet å growle?

Ikke hvis det gjøres på riktig måte. Men gjøres det på en feil måte så er det veldig belastende for stemmebåndet. Bare søk på Arch Enemy så ser du at hun (ja, hun!) som er vokalisten der fikk problemer med stemmen tidlig i karrieren og mistet stemmen helt. Hun fikk trenet den tilbake etter noen måneder og måtte lære seg å growle på nytt på en annen måte som ikke er så usunt for stemmebåndet.

Alle metalartister som growler må også kunne synge reint for å klare det. Å growle på den måten vanlige folk gjør det når de skal prøve å etterligne er bare ødeleggende på stemmen :p.

Lenke til kommentar
Spørsmålet da blir jo om man blir full av å svømme i alkohol?

Ja, du ville veldig fort blitt så full at du ikke ville klart å holde deg flytende og druknet/overdoset rimelig kjapt. Du ville inhalert mye etanoldamp som går rett i lungene og inn i blodet (akkurat som nikotinen i røyk), samtidig så trekker det gjennom huden og du kan også få litt i munnen og få svelget det. Husk at det skal ikke mer enn 1-2 dl ren etanol til for å drepe et gjennomsnittlig menneske.

I tillegg så ville nok lukten av så mye rein sprit vært så overvelmende at enhver person som ikke er fra Hvittingfoss eller Nord-Norge ville kastet opp ;).

Lenke til kommentar
I tillegg så ville nok lukten av så mye rein sprit vært så overvelmende at enhver person som ikke er fra Hvittingfoss eller Nord-Norge ville kastet opp ;).

Da er spørsmålet, kor mykje flytende veske (alkohol i dette tilfellet) må det være for at ein kan kalle fysisk kontakt med det, for "svømming"?

Uansett: er det ikkje sånn at alkohol fordampar viss det blir over 96%?

Lenke til kommentar
Uansett: er det ikkje sånn at alkohol fordampar viss det blir over 96%?

Det første problemet er å destillere 100% Etanol. Det kan ikke gjøres på vanlig måte da 5% av vannet også fordamper sammen med 95% av etanolen. Det er mulig på andre måter, men det vil uansett bli minst 4-5% vann og 95-96% etanol med en gang den kommer i kontakt med atmosfæren.

Etanol fordamper uansett ved 13 grader (tror jeg) eller mer. Jo høyere temperatur, jo raskere fordamper det, akkurat som vann eventuellt tørker bort om det blir liggende for lenge sålenge fuktigheten har et sted å gå ut i atmosfæren (ikke lukket beholder/rom).

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Etanol koker ved 78 °C, og så lenge det er i flytende form (som det er i romtemperatur) vil det ha et eller annet damptrykk, som gjør at det fordamper etter hvert. Det siste gjelder også for vann, men det har lavere damptrykk enn etanol, så etanolen fordamper raskere (mer flyktig). Dette med 13 °C aner jeg ikke hvor kommer fra, men uansett vil man nok kunne ta noen svømmetak i etanol hvis man har et basseng fylt med det. :)

Lenke til kommentar
finnes det navn på tegnespråk?

kan man med fingrene si ola nilsen, eller må det staves?

Ja, det gjør det, men tegnene er ikke nødvendigvis like for alle som har samme navn. De som bruker tegnspråk har alltid et tegn de bruker for sitt eget navn. Første gang man presenterer seg er det vanlig å bokstavere navnet og også vise det tegnet man pleier å bruke. Det er altfor tungvint å bokstavere hver gang.

Lenke til kommentar

For mange år siden kunne jeg hele alfabetet på tegnspråk, men ingen ord.

Hadde mye moro med å stave meldinger på døvespråket med søknene mine, helt til det viste seg at fatter'n også kunne døvespråket.

Uansett. Hvor mye av de døves kommunikasjon er staving, og mye av det er ord?

Hva slags tegn er det vanlig å bruke for å slippe å stave navnet sitt?

Å peke på seg selv?

Er det sant at tegnet for byen Moss er å holde seg for nesen?

Kan ikke det å holde seg for nesen bety andre ting, som for eksempel "vond lukt"?

Så hvordan vet man at den man snakker med snakker om byen Moss, og ikke lukta?

Funker det på samme måte som i vanlige språk, at man har mange like ord som betyr forskjellige ting, som RASK (hurtig/søppel) og TELE (kommunikasjon/is i bakken) og STOL (stol på meg / kjøkkenkrakk) ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...