chokke Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Boff er vel en lyd man lager mens poff er en lyd som skjer?Altså trollmor sier boff i den barnesangen, mens det kommer et poff når noe blir tryllet vekk. Det blir vel som med pang og bang . At et pang er en skarp lyd og intens, men et bang er mye mørkere som bomber i en krigsfilm med mye bass. Rifleskudd vil jeg si er pang, bomber er bang. Poff er som kinaputter, mens boff er mer som en ballong som sprekkes under dyna. Yey. Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Boff er vel en lyd man lager mens poff er en lyd som skjer?Altså trollmor sier boff i den barnesangen, mens det kommer et poff når noe blir tryllet vekk. Det blir vel som med pang og bang . At et pang er en skarp lyd og intens, men et bang er mye mørkere som bomber i en krigsfilm med mye bass. Rifleskudd vil jeg si er pang, bomber er bang. Poff er som kinaputter, mens boff er mer som en ballong som sprekkes under dyna. Yey. Jeg vil heller si at ballonger er mer som et "popp". Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Hva er det som gjør at forsvarere i noen tilfeller forsvarer personer som har begått en kriminalitet som i folks flest øyne ikke "fortjener" en forsvarer? Tenker på bla Fritzl-saken. De fleste demokratier har et rettsystem som forutsetter at alle tiltalte skal ha rett på en forsvarer. Hvis ingen frivillig påtar seg å forsvare en tiltalt, så må retten oppnevne en forsvarer for vedkommende i god nok tid før rettsaken til at forsvareren kan gjøre jobben sin. Forsvarernes oppgaver er bl.a å sørge for at uskyldige ikke blir dømt (jfr Fritz Moen-saken og Liland-saken), og at skyldige ikke får strengere straff enn høyst nødvendig. Dessuten skal forsvareren vurdere om det er hold i bevisene som legges fram, dette bl.a for å hindre at det framlegges såkalte fabrikerte bevis. Hvis du selv plutselig hadde blitt arrestert og tiltalt for en kriminell handling, og du egentlig var uskyldig, så ville du også likt å få en forsvarer. Selv om du i medienes øyne var så skyldig som det gikk an. Kanskje spesielt da ville du likt å ha en forsvarer. Og selv om du faktisk var skyldig, eller delvis skyldig, så ville du likevel hatt rett på en forsvarer som en forsikring om at du fikk en rettferdig dom. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Finnes det dyrearter hvis medlemmer består av tre forskjellige kjønn? Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hvis man regner intetkjønn som et kjønn og ikke et ikke-kjønn, så kanskje. Ellers vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Noen spørsmål om drømmer: 1. Hvorfor er det sånn at noen drømmer føles ekstremt virkelige? (Spesielt mareritt) 2. Hvorfor føles drømmer ut som at de varer f.eks 15/20 min? Når de egentlig varer rundt 2/5 min (Estimert tipping) Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Legger til et par om drømming jeg: 3. Hva kan skyldes en periode (ca en uke) med økt drømmeaktivitet? 4. Finnes det et ord for en drøm som er såpass likt noe du har opplevd før at det du har drømt blir en del av minnet? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Kanskje dette er et dumt spm, men finnes det noe jeg kan "tette" vinduet rundt kanten med? Det har seg nemlig slik at vist det er kalt ute så blir det kondens på vinduet inne. Jeg tror det er "punktert" Så da lurer jeg på om det finnes noen enkel måte å tette det på, uten å måtte bytte det ut? Blir det kondens på innsiden av ruten elller mellom glassene? Hvis det er det siste har du en 'punktering'. Det finnes firmaer som tetter 'punkterte' isolerglass. Har hørt at resultatet kan være så som så... Så nei, det finnes nok ingen enkel måte å gjøre dette på uten å bytte hele vinduet. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hvorfor blir man så lett irritert og sint som følge av at det er varmt? Lenke til kommentar
KKake Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hvorfor søker mennesker venner? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg vil heller si at ballonger er mer som et "popp". Ikke når mye av lyden blir absorbert . Derfor under dyna. Har du sett sånne pyroshow? Der har de en bomull en kan tenne på som forsvinner i flammer raskt og avgir en relativt dyp og "slapp" lyd. Et boff . Lenke til kommentar
kthjorpthjopøri Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hvorfor søker mennesker venner? Mennesker som de aller fleste dyr er sosiale. Når vi er sammen med andre individer føler vi oss trygge. Både mennesker og dyr har samme trang, men ikke helt likt formål. På savannen er det for overlevelse, møter man på en enslig/utstøtt løve vil den være aggressiv ovenfor andre. Muligens på samme måte som enkelte mennesker reagerer av når de blir utstøtt. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hvorfor søker mennesker venner? Mennesker som de aller fleste dyr er sosiale. Nei, de aller fleste dyr er ikke sosiale. Men menneskene er det, vi er såkalte flokkdyr. Alene er det relativt få andre dyr vi kan måle oss mot, men i en flokk står vi sterkere. I en flokk er kummunikasjon nyttig, og kommunikasjonen blir best om individene er tilstrekkelig intelligente til å samhandle. Bjørner er et eksempel på det motsatte, hannen og hunnen drar hver til sitt etter parringen. Hannbjørnene er enstøinger resten av året, og det er hunnbjørner uten unger også. Kun mens ungene er små tar hunnbjørnene av seg ungene, men de oppsøker ikke andre hunner i denne tiden. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hva med delfiner og aper? De er også utpregete flokkdyr, og spesielt når de går på jakt etter mat/kjøtt vises fordelene med flokkadferd. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 4. Finnes det et ord for en drøm som er såpass likt noe du har opplevd før at det du har drømt blir en del av minnet? Deja Vu? Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 4. Finnes det et ord for en drøm som er såpass likt noe du har opplevd før at det du har drømt blir en del av minnet? Deja Vu? Nei ikke det jeg tenker på. Deja Vu er vel mer som en følelse av at man har opplevd noe før? Det jeg mener er følgende: Du opplever noe en dag, som du kommer til å huske, og drømmer deretter om det du opplevde, men drømmen har visse modifikasjoner. Når du våkner opp dagen etter er man veldig usikker på om det som var modifikasjonene har skjedd, og de oppleves som minner istedet for drømmer. Har opplevd dette flere ganger nå i den siste tiden. Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Er det noen her på forumet som spiller shogi? Bare lurer på om jeg er den eneste som gjør det... Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) 3. Hva kan skyldes en periode (ca en uke) med økt drømmeaktivitet? "Underskudd" på drømming, kanskje. Det er ulike teorier om hva drømming er godt for, men det ser ut til å være ganske bred enighet om at det er godt for noe. Vekker man folk med en gang de begynner å drømme (det kan som kjent sees på raske øyebevegelser - REM søvn - samt på EEG-målinger) over en periode, vil de drømme mer (tilbringe mer tid i REM-søvnstadiet) når de igjen får lov til det. Det er også slik at vi gjerne drømmer flere ganger hver natt uten å huske noe som helst av det. Husker man drømmer mener mange det er fordi drømmingen ble avbrutt (f.eks. av en vekkerklokke). Kanskje du har endret rutiner? Endret 17. mars 2009 av Cyberfrog Lenke til kommentar
Alompi Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Går det faktisk an å le seg ihjel? Og hvis ja, er det registrert noen tilfeller av dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå