Kakofoni Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Når endte den siste navngitte litterære perioden, da?Hvem har æren av å definere at perioden er over, og å navngi den? Hvor stor er sammenhengen mellom litterære, musikalske og arkitektoniske perioder? Den siste navngitte litterære (eller kunst generelt) perioden er romantikken. Selv der får man en følelse av at det fortsatt er litt rotete, for mange "grener" innen den perioden blir fortsatt tatt i betraktning. Det er vel antageligvis sånn at perioder bare ender opp med det navnet som er mest beskrivende, og kanskje bruker et ord som har blitt brukt i den perioden. Det sitter ingen fagkomité og vurderer slike navn. Sammenhengen er veldig stor. Det ligger like idealer i bakgrunn for alle kunstretninger innenfor den perioden. Klassisismen er et fint eksempel. Denne perioden kaltes innenfor filosofi også for opplysningstiden. Dette var en periode hvor kritisk sans og rasjonell tenkning var idealisert. Her ble det skrevet masse prosa, musikken var balansert og enkel, kunsten var logisk og realistisk, osv. Det er idealene som skaper verkene og tankene, og derfor er de veldig like gjennom alle kunstretninger. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Kan noen forklare meg hvordan en kunstig intelligens til bilene på et bilspill er. Hvordan klarer du å lage en kjørelinje med så mange variabler, hvordan ser dette ut? Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Romantikken og klassisimen? Hva med modernismen og post-modernismen? Greit nok, rotete begreper dette (i alle fall utenfor litteraturhistorien), men like fullt retninger så gode som noen andre i det komplekse tjuende århundret. Dessuten er det du kaller for idealene farlig nære zeitgest-begrepet, som er temmelig utdatert. De fleste historikere vil nok heller si at det ofte er fellestrekk, men at det sjelden er noen stor overgripende ånd eller helt altomfattende styrende idealer, men at retninger er en slags betimelig vekselvirkning mellom mennesker som skaper en slags kongruerende periode. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Hvordan kan jeg finne bølgelengden til lyset fra en lysdiode jeg har lysende her? Kan jeg finne det ut med noe utstyr vanlige folk har hjemme? Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) Kan noen forklare meg hvordan en kunstig intelligens til bilene på et bilspill er. Hvordan klarer du å lage en kjørelinje med så mange variabler, hvordan ser dette ut? Er ikke så mange variabler som trengs. De fleste bilspill har nok lagret forhåndsdefinerte data på hvordan banen ser ut. Såkallte nodes som er linket etterhverandre som er plassert sånn at det blir en eller flere streker gjennom hele banen. Disse nodene har informasjon om hvor breit det "kjørbare" arealet på veien er, peker til neste node og annet nyttig informasjon. Disse nodene kan fex også linkes flere veier sånn at banen har flere kjørbare veier for botene, fex snarveier eller mange veier rundt omkring som i byer. Så bestemmer boten veien den skal kjøre utifra tilfeldigheter, mål osv... Blandt de mer realistiske spillene så har nok AI bilene biler som kjører med samme fysikkmotor som spillerens, hvor AI-en styrer ratt, gass og brems. Ved hjelp av litt kode og noen timers jobb så kan disse programmeres til å enkelt kunne følge banen ved å gi input til rattet, gassen og bremsen som bilens fysikkkode igjen gjør om til hvordan bilen skal oppføre seg på veien. Da kan en også programmere sånn at bilene veit hvor fort det er mulig å ta de forskjellige svingene ved å regne utifra variablene veibredde, vinkel mellom nodene, veggrep, + evt andre ting i veien osv... Så brukes bremsen, gassen og rattet til å utføre dette (enda en beregning). Så legger man kanskje inn litt pluss-minus tilfeldigheter på hvor flinke disse bilbotene er til å beregne tidsnok bruk av gass/brems, og farten den kommer frem til at svingen er mulig å ta i for å gjøre de litt mer menneskelig. Dette påvirkes også av vanskelighetsgraden spillet har definert de til. Når man har det rammeverket så kan man legge til interaksjon med andre biler, unnamønøvring, følge etter spiller +++ hva en måtte ønske. Jo flere variabler man legger inn i beregningene til botene, jo bedre blir de somregel. Endret 15. mars 2009 av ChrML Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Kvifor klør det når ein barberar kjønnshåret opp mot magen, men ikkje det på pungen? Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Kan jeg ta utdannelsen til pilot for så oå kjøpe mitt eget f.ks boeing 737? Er det lov å eie slike store fly selv, og fly dem selv? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) Alt er lov, bare du har pengene.. Men ja det er lov. John Travolta har jo et eget Boeing 727 så hvorfor skal ikke vi andre få lov? Vi har om disse reglene på skolen nå faktisk, men har ikke kommet til dette ennå.. Endret 16. mars 2009 av W202 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Hvordan kan jeg finne bølgelengden til lyset fra en lysdiode jeg har lysende her? Kan jeg finne det ut med noe utstyr vanlige folk har hjemme? Om du ikke trenger det så nøyaktig kan du vel sammenligne fargen. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Hvordan kan jeg finne bølgelengden til lyset fra en lysdiode jeg har lysende her? Kan jeg finne det ut med noe utstyr vanlige folk har hjemme? Skulle tro det burde gå å ta bilde av dioden, forutsatt at du har satt kameraet til korrekt hvitbalanse for omgivelsene. Deretter kan du kanskje sjekke fargetemperatur og tint på dioden i photoshop e.l. Med opplysninger på nevnte fargetemperatur og tint, burde resten av opplysningene finnes på internett vil jeg tro.. [Edit] Det forutsetter jo at dioden lyser med en primærfarge. Dersom det er en sekundærfarge eller blandet farge, vil det jo være flere bølgelengder. [/Edit] Endret 16. mars 2009 av Bikeridr Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Kan noen forklare meg hvordan en kunstig intelligens til bilene på et bilspill er. Hvordan klarer du å lage en kjørelinje med så mange variabler, hvordan ser dette ut? Er ikke så mange variabler som trengs. De fleste bilspill har nok lagret forhåndsdefinerte data på hvordan banen ser ut. Såkallte nodes som er linket etterhverandre som er plassert sånn at det blir en eller flere streker gjennom hele banen. Disse nodene har informasjon om hvor breit det "kjørbare" arealet på veien er, peker til neste node og annet nyttig informasjon. Disse nodene kan fex også linkes flere veier sånn at banen har flere kjørbare veier for botene, fex snarveier eller mange veier rundt omkring som i byer. Så bestemmer boten veien den skal kjøre utifra tilfeldigheter, mål osv... Blandt de mer realistiske spillene så har nok AI bilene biler som kjører med samme fysikkmotor som spillerens, hvor AI-en styrer ratt, gass og brems. Ved hjelp av litt kode og noen timers jobb så kan disse programmeres til å enkelt kunne følge banen ved å gi input til rattet, gassen og bremsen som bilens fysikkkode igjen gjør om til hvordan bilen skal oppføre seg på veien. Da kan en også programmere sånn at bilene veit hvor fort det er mulig å ta de forskjellige svingene ved å regne utifra variablene veibredde, vinkel mellom nodene, veggrep, + evt andre ting i veien osv... Så brukes bremsen, gassen og rattet til å utføre dette (enda en beregning). Så legger man kanskje inn litt pluss-minus tilfeldigheter på hvor flinke disse bilbotene er til å beregne tidsnok bruk av gass/brems, og farten den kommer frem til at svingen er mulig å ta i for å gjøre de litt mer menneskelig. Dette påvirkes også av vanskelighetsgraden spillet har definert de til. Når man har det rammeverket så kan man legge til interaksjon med andre biler, unnamønøvring, følge etter spiller +++ hva en måtte ønske. Jo flere variabler man legger inn i beregningene til botene, jo bedre blir de somregel. Tusen takk for et bra svar. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Meget bra svar faktisk! Men hvis vi går fra biler til mennesker, les: fiender i skytespill. Det må jo være mye mye værre å lage AI til dem enn til en bil? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Hvordan kan jeg finne bølgelengden til lyset fra en lysdiode jeg har lysende her? Kan jeg finne det ut med noe utstyr vanlige folk har hjemme? Om du ikke trenger det så nøyaktig kan du vel sammenligne fargen. Hvordan kan jeg finne bølgelengden til lyset fra en lysdiode jeg har lysende her? Kan jeg finne det ut med noe utstyr vanlige folk har hjemme? Skulle tro det burde gå å ta bilde av dioden, forutsatt at du har satt kameraet til korrekt hvitbalanse for omgivelsene. Deretter kan du kanskje sjekke fargetemperatur og tint på dioden i photoshop e.l. Med opplysninger på nevnte fargetemperatur og tint, burde resten av opplysningene finnes på internett vil jeg tro.. [Edit] Det forutsetter jo at dioden lyser med en primærfarge. Dersom det er en sekundærfarge eller blandet farge, vil det jo være flere bølgelengder. [/Edit] Dioden lyser infrarødt lys, hva gjør jeg da? Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Dioden lyser infrarødt lys, hva gjør jeg da? Du kan se gjennom et kamera, det er nok enten 808nm lys (near-infrared, usansynlig), 980nm (sansynlig) eller 1060nm (også sansynlig). Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Romantikken og klassisimen? Hva med modernismen og post-modernismen? Greit nok, rotete begreper dette (i alle fall utenfor litteraturhistorien), men like fullt retninger så gode som noen andre i det komplekse tjuende århundret. Dessuten er det du kaller for idealene farlig nære zeitgest-begrepet, som er temmelig utdatert. De fleste historikere vil nok heller si at det ofte er fellestrekk, men at det sjelden er noen stor overgripende ånd eller helt altomfattende styrende idealer, men at retninger er en slags betimelig vekselvirkning mellom mennesker som skaper en slags kongruerende periode. Eller realismen, naturalismen, nyromantikken, etc. I henhold til denne kilden har de siste litterære periodene vært: modernismen, sosialrealismen og postmodernismen. Lenke til kommentar
beerformyhorses Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Meget bra svar faktisk! Men hvis vi går fra biler til mennesker, les: fiender i skytespill. Det må jo være mye mye værre å lage AI til dem enn til en bil? Kanskje i de nyeste spillene med avansert AI, men det er vel ikke så vanskelig i utgangspunktet? Du kan jo legge inn enkle ruter de beveger seg, samt noen enkle adferdsmønstre.(Skyt, dukk, løp) Dette blir jo i prinsippet det samme som ChrML skrev om bilboter. (Bare bytt ut 'bil' med bot og 'sving' med 'skyt' osv.) Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg skaffet meg nettopp en kikkert på "Toilldagan" i Trondheim for 350,-. Den forstørrer 10x50, men hva vil det si? Min lille kikkert har 8x21. Mens pappa sin 7x50. Hva betyr dette? Sånn enkelt forklart Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Romantikken og klassisimen? Hva med modernismen og post-modernismen? Greit nok, rotete begreper dette (i alle fall utenfor litteraturhistorien), men like fullt retninger så gode som noen andre i det komplekse tjuende århundret. Dessuten er det du kaller for idealene farlig nære zeitgest-begrepet, som er temmelig utdatert. De fleste historikere vil nok heller si at det ofte er fellestrekk, men at det sjelden er noen stor overgripende ånd eller helt altomfattende styrende idealer, men at retninger er en slags betimelig vekselvirkning mellom mennesker som skaper en slags kongruerende periode. Jeg tror ikke på at disse "epokene" du nevner er reelle epoker, men en del av en stor epoke. Vi må mest sannsynlig vente noen år før dette siste århundret kan ses litt mer oversiktlig. Det er ganske usannsynlig at det plutselig i det 20. århundre skal være flere epoker enn de forrige århundrene til sammen. Og jeg har tenkt det sånn at menneskers tankegang også er ganske like jevnt over, noe som gjør at kunstretningene innen periodene også er ganske like. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg skaffet meg nettopp en kikkert på "Toilldagan" i Trondheim for 350,-. Den forstørrer 10x50, men hva vil det si? Min lille kikkert har 8x21. Mens pappa sin 7x50.Hva betyr dette? Sånn enkelt forklart Det første tallet er forstørrelsen. Det andre tallet er lysåpningen (linsestørrelsen). Dess større lysåpning dess mer lys slipper gjennom kikkerten og dess bedre er kikkerten å bruke i skumring og nattemørke, altså når det er lite lys. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Meget bra svar faktisk! Men hvis vi går fra biler til mennesker, les: fiender i skytespill. Det må jo være mye mye værre å lage AI til dem enn til en bil? Det er nok vanskeligere ja, men jeg satt å tenkte på dette med biler og klarte ikke å finne grunnlag til hvordan du kunne lage dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå