Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skulle skru opp innsuget på mopeden i ste, og der var en koneformet skru, som var helt glatt untatt en bitteliten rad nederst som var vertikal. Hvordan i all verden går det an å få den opp?

Hvordan ser en koneformet skrue ut?

Skjønte ikke resten av beskrivelsen heller, kan du slenge opp bilde?

Lenke til kommentar
Hvordan fungere en pantelåner? Eller på amerikansk "pawn shop"?

Hvordan tjener de penger? De gir jo bare bort cash til folk som leverer ting. Hvem gir dem pengene tilbake? Med fortjeneste?

Enkelt.

Du leverer inn en ting, får penger. Så, når du evt har penger igjen, går du tilbake til pantelåneren og betaler tilbake pantsettelsesbeløpet pluss et pantegebyr. Fungerer egentlig akkurat som i Monopol med pantsatte gater.. :)

Pantelåner og pantehaver avtaler en panteperiode. Dersom ikke pantelåner betaler ut tingen sin, blir den solgt av pantehaver.

Lenke til kommentar
Hvordan fungere en pantelåner? Eller på amerikansk "pawn shop"?

Hvordan tjener de penger? De gir jo bare bort cash til folk som leverer ting. Hvem gir dem pengene tilbake? Med fortjeneste?

Kort forklart så gir de kortsiktige lån med sikkerhet i gjensander man gir dem. Gjenstandene er som regel verd mye mer enn lånet. La oss si at jeg har en klokke til en verdi av 10 000kr. Jeg leverer den inn og får et lån på 1000-2000kr. Om ikke jeg betaler tilbake innen, eksempelvis, en måned så har han rett til å selge den. Da selger han den til tilnærmet full pris. På den måten sitter de igjen med en stor gevinst. Mener å ha lest at det er under en halvparten som faktisk betaler ut tingene sine innen fristen.

Moralsk sett så er pantesjapper i en grå sone. De utnytter de mest vanskligstilte, men på den annen side så gir de dem en enkel måte å omsette sine verdier eller komme seg gjennom en "rough patch".

Lenke til kommentar

Men hvem kjøper tingene hvis ingen henter dem? Leste isted om en pantelåner i Hollywood som låner ut til stjernene. Han hadde alt fra Rolex-klokker til Golden Globe statuetter (!), og ga lån fra en halv million og oppover. Hvordan kan han vite at han får igjen pengene hvis ikke låneren plukker den opp igjen og betaler rente i tillegg? Hvem vil kjøpe noen andre sin Golden Globe statuett`?

Kan folk bare bruke pantelåner som en bank uten noe som helst sikkerhet? Kommer det torpedoer på døra hvis man ikke henter tingene sine? Folk som drar på shopping stikker jo ikke på nærmeste pantelåner og leter etter ting?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Pantelånere fungerer omtrent som bruktsjapper her til lands. Det er stadig vekk folk innom og kjøper ting. Dette er helt random folk. Pantelånerbutikkene består av en butikk hvor uavhentede varer er til salg og et lager der ting som fremdeles kan løses ut av eierne står. Tingene blir ikke lagt ut i butikken for salg før fristen for tilbakebetaling har gått ut.

Og, nei, du får ingen torpedoer på døra for ikke å hente det ut. Gjenstandene bare tilfaller eier av butikken.

Lenke til kommentar
http://www.side2.no/kjendis/article2576507.ece

Her er mannen jeg snakker om..men de må jo eventuellt ha 10-dobbelt opp av ting som håndvesker, gifteringer og slikt..de kan vel ikke være sikre på å få solgt ALT? Det er jo ingen butikker. Så da må de jo gå med tap så det suser..forstår det ikke.

Som du sier, ingen butikker selger absolutt alt, men de butikkene går jo ikke med tap så det suser? De tjener endel på det de selger, det overskuddet går til lønn, lager, areal, svinn på det de ikke får solgt osv osv, akkurat som enhelt vanlig butikk,...

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor selger f.eks. Netshop to forskjellige utgaver av Plextor PX-820SA (svart og hvit), med forskjellige antall på lager og i det hele tatt, da dette i realiteten er ett enkelt produkt (man får med svart og hvitt panel i esken)?

Virkelig snedig, vil jeg si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...