Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når jeg får tak i et program som kan regne med 10-30 desimaler skal jeg regne ut hvor mye tiden slakker ned på overflaten av verdens tyngste person. :cool:

Nå lurer jeg på hvordan behandlingen av mer enn 17 desimalers forskjell kan oppstå.

Må vi over på 128 bits prosessorer (tilsvarende 64 bit vi har idag?)?

Lenke til kommentar

Derive 6 finner alle tall nøyaktig med brøker, og så kan en forenkle dette til så mange desimaler en vil. Driver å leker med det nå, og regner ut hvor mange sekunder saktere Jorden går hvert år, enn hvis man hadde vært ute av Jordens gravitasjonsfelt. Svaret er 0,0219 sekunder. :)

 

EDIT: Hvis man regner med vekt som 500 kg og radius som 0.3 meter, så får en at tiden så nært verdens feteste mann går ca. 3,9*10-17 sekunder mindre enn en klokke som er langt vekke fra denne mannen, hvert år. Det er 39 nanosekunder saktere per milliard år. :D

 

EDIT: Hvis vi brukte all energien i hele universet til å aksellerere et enkelt elektron, ville dette fått en lorentzfaktor på 4,89*1082, som vil si: 0.9999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999897654

540213448912449999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999994762674140036

00817530591578869561c. Men fortsatt ikke lysets hastighet.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Derive 6 finner alle tall nøyaktig med brøker, og så kan en forenkle dette til så mange desimaler en vil. Driver å leker med det nå, og regner ut hvor mange sekunder saktere Jorden går hvert år, enn hvis man hadde vært ute av Jordens gravitasjonsfelt. Svaret er 0,0219 sekunder. :)

Jeg tenkte mer på tallrepresentasjon på PC-en. Og jeg lurer på hvordan PC-en klarer å forholde seg til store forskjeller i tall (snakker om > 1017).

For ekesempel:

(1050 + 1)/1050*1050 - 1050. Dette vil jo alle se at blir 1 matematisk, men hvordan vil PC-en løse det? Vil den sette det til tilnærmet 0? Da faller deg også naturlig inn å komme med disse programmene som har "nøyaktige" verdier, når de aldri kan regne med nøyaktige verdier?

Nå skal det nevnes at min kunnskap om emnet ikke er altfor stor, men har lært og fått praktisk eksempel på at beregning av differensligninger numerisk er farlige greier iforhold til matematisk (sett at de har en kjent matematisk løsning).

Endret av chokke
Lenke til kommentar
OneCall er billigere for meg...

Så reklamen lyver?

Ja å nei. For meg er det slik fordi at jeg bare er i Norge 50% av tiden, ellers jobber jeg i utlandet. Så lenge jeg har 0 utgifter den måneden jeg er borte, så sparer jeg inn de små faste utgiftene. Skal ikke si for mye om hva som ellers er billig, men OneCall er billigst for meg :)

 

Er melk sunt?

Ja, det er det. Og godt. Vinn-vinn!

Har hørt at for kvinner kan mere enn 2 glass (4 dl) om dagen øke risikoen for brystkreft. Men hvor troverdig den undersøkelsen var skal jeg ikke uttale meg om, ei heller hvor jeg så den for det er nok 1-2 år siden, og jeg gidder ikke google det :p

Lenke til kommentar
Derive 6 finner alle tall nøyaktig med brøker, og så kan en forenkle dette til så mange desimaler en vil. Driver å leker med det nå, og regner ut hvor mange sekunder saktere Jorden går hvert år, enn hvis man hadde vært ute av Jordens gravitasjonsfelt. Svaret er 0,0219 sekunder. :)

Jeg tenkte mer på tallrepresentasjon på PC-en. Og jeg lurer på hvordan PC-en klarer å forholde seg til store forskjeller i tall (snakker om > 1017).

For ekesempel:

(1050 + 1)/1050*1050 - 1050. Dette vil jo alle se at blir 1 matematisk, men hvordan vil PC-en løse det? Vil den sette det til tilnærmet 0? Da faller deg også naturlig inn å komme med disse programmene som har "nøyaktige" verdier, når de aldri kan regne med nøyaktige verdier?

Nå skal det nevnes at min kunnskap om emnet ikke er altfor stor, men har lært og fått praktisk eksempel på at beregning av differensligninger numerisk er farlige greier iforhold til matematisk (sett at de har en kjent matematisk løsning).

EDIT: Glem det. Så nok feil på regnestykket.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Lurer på om han meinte

mimetex.cgi?\frac{10^{50}+1}{10^{50}}\cdot10^{50}-10^{50}

 

Det virket mer logisk, ja. Men fikk riktig svar med Derive. Prøvde det på min kalkulator, men der rundet den av det over brøkstreken til bare 1050 som til slutt gav svaret null.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Hva mener du med symbolsk? At den bruker brøker og kvadratrottegn for å få nøyaktige tall, og ikke bare tilnærminger?

Hm, symbolsk var kanskje litt feil ordbruk, selv om Derive visstnok er i stand til det også (regne med bokstaver). Likevel mener jeg programmer som Derive benytter samme regnemetode med tall som den gjør med bokstaver. Altså er programmet i stand til å forenkle regnestykker og å benytte ulike matematiske teknikker for å løse problemer. Et numerisk program derimot regner rett og slett akkurat det som står der.

 

I eksempelet over vil Derive kunne se at (10^50 + 1)*10^50/10^50 kan forkortes til 10^50 + 1. SciLab regner ut 10^50 + 1, ganger svaret med 10^50 og deler svaret av det igjen med 10^50. På grunn av begrensinger i tallrepresentering (maksimalt antall siffer i et tall) vil 10^50 + 1 være lik 10^50 etter avrunding.

 

For å lure et programm som SciLab trenger man ikke en gang gjøre stykket så vanskelig. Jeg trykket nettopp inn følgende:

--> 10^50 + 1 - 10^50

ans = 0.

 

Windows-kalkulatoren lar seg ikke lure.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...