Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

.....Eller bare tatt en enda enklere vei: Hatt kun en knapp, og rett og slett gitt litt faen i om man brukte bittelitte granne mere vann når man dro ned:)

I Norge kunne dette fungert, men det finnes steder ute i den store vide verden hvor det faktisk er utrolig viktig å spare på vannet. :)

En ting jeg har lurt litt på anngående land med lite ferskvann (drikkevann), hadde det ikke vært en ide om de hadde hatt havvann i doene?

Second that. Det virker jo fornuftig også mtp håndvask, utslagsvask og i ekstreme tilfeller dusj.

Kanskje det har noe med saltavleiringer i vannrørne? Eller at land som er rike nok til å ha innlagt vann også klarer å produsere nok ferskvann?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her i Norge er jo ferskvann en vare vi har så og si ubegrensede ressurser av... Da blir det litt unødvendig å fordyre det hele med saltvann, om det i det hele tatt er mulig.

Han prater om å gjøre det i syden, der ferskvann er en begrenset ressurs.

Lenke til kommentar
Hva avgjør fargen på bæsjen?

Det brune er vel igrunn bakterier o.l så hva du spiser burde i teorien avgjør mindre.

Mener å huske at Illustrert Vitenskap svarte på dette nylig, mener å huske at gallen står for mye av fargen.

Edit: Fant det

Avføring er brun, mens oppkast har mange farger. Hvorfor?

Både avføring og oppkast består av helt eller delvis nedbrutte matvareemner. Fargen på oppkast avhenger helt av hva man har drukket og spist, men slik forholder det seg ikke med avføring. Når avføringen kommer ut i tykktarmen, møter den gallen, og det er et stoff som finnes i gallen, bilirubin, som gir avføringen den brune fargen. Uten galle i tykktarmen ville avføringen sikkert ha hatt samme farge som oppkast.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Jeg klarer å gjøre synet mitt uklart/blurry med vilje - er dette noe mange andre klarer, og har det et navn?

Uklart, eller bare la være å fokusere på noe? Hvis du samtidig som du fokusere klarer å få synet uklart er det nok ganske spesielt. Å fremtvinge skjeling er ikke spesielt vanskelig (for meg ihvertfall).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

det finnes jo slike ting du kobler i lydutgangen på ipod og annet som gir dobbel utgang. er det noen begrensning for hvor mange man kan koble sammen?

Lenke til kommentar
Jeg klarer å gjøre synet mitt uklart/blurry med vilje - er dette noe mange andre klarer, og har det et navn?

Uklart, eller bare la være å fokusere på noe? Hvis du samtidig som du fokusere klarer å få synet uklart er det nok ganske spesielt. [...]

Hmm, klarer dette jeg også. Er det sikkert at det er ganske spesielt?

Lenke til kommentar
det finnes jo slike ting du kobler i lydutgangen på ipod og annet som gir dobbel utgang. er det noen begrensning for hvor mange man kan koble sammen?

Selvfølgelig, høytalere krever spenning og effekt, og "forsterkeren" i ipoden har en begrenset levering av effekt.

Selv ikke aktive forsterkere kan kobles til i store antall.

Lenke til kommentar

Ja.

Jo flere du kobler sammen, desto mindre strøm blir det på hver, og da får signalet dårligere kvalitet.

Lenke til kommentar

Ja. Forsterkeren i ipoden er på et begrenset antall watt. Den klarer ikke å drive så veldig mange før det snart ikke er noe volum igjen til hver av de. Usikker på hvordan disse "fordelerene" kobler høytalerne, men om disse kun kobles direkte i parallell så vil også impedansen halveres for hver gang du dobler antall like høytalere/hodetelefoner. Forsterkere har også en begrensning på hva som er minimum impedanse den klarer å drive stabilt, det kan også sette en begrensning på antallet.

Lenke til kommentar

Ja. Forsterkeren i ipoden er på et begrenset antall watt. Den klarer ikke å drive så veldig mange før det snart ikke er noe volum igjen til hver av de. Usikker på hvordan disse "fordelerene" kobler høytalerne, men om disse kun kobles direkte i parallell så vil også impedansen halveres for hver gang du dobler antall like høytalere/hodetelefoner. Forsterkere har også en begrensning på hva som er minimum impedanse den klarer å drive stabilt, det kan også sette en begrensning på antallet.

Impedansen vil ikke forandre seg ved parallell-kobling men ved serie-kobling, om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Hva skal egentlig til for at en Subwoofer spiller bra?

Ser mange snakker om watt. Hva er fordelen med f.eks 15k watt på en sub?

Watten sier egentlig ganske lite om en subwoofer spiller bra. Det som står oppgitt på subwooferen er gjerne kontinuerlig maks effekt (RMS) og maks "peak" effekt (for et lite øyeblikk). Det er det meste du kan fore den uten at spolen brenner opp eller membranen revner (høytaleren "sprenger").

Det som sier minst like mye om hvor bra en subwoofer spiller er sensitiviteten på elementet, hvor godt impedansen går sammen med forsterkeren og lignende. Du kan fint oppleve at en 500W's kvalitet subwoofer og høytaler spiller mye bedre og høyere enn disse billige 2000W settene som reklamerer med 2000W med store bokstaver og en lav pris for å få oppmerksomhet

Lenke til kommentar
Impedansen vil ikke forandre seg ved parallell-kobling men ved serie-kobling, om jeg ikke tar feil.

Du tar feil, impedansen halverer seg for hver gang du dobler antall like parallellkoblede elementer. Fex et element på 4 ohm blir 2 ohm om du kobler to i parallell. Når du kobler i serie så dobler du impedansen for hver gang du dobler elementene, fex 4 ohm blir 8 ohm om du kobler to i parallell.

Du kan dog koble 2 i serie og 2 til som står i serie i parallell med de igjen, da er du tilbake til utgangspunkt impedansen med fire elementer.

Lenke til kommentar
Hva skal egentlig til for at en Subwoofer spiller bra?

Ser mange snakker om watt. Hva er fordelen med f.eks 15k watt på en sub?

Watten sier egentlig ganske lite om en subwoofer spiller bra. Det som står oppgitt på subwooferen er gjerne kontinuerlig maks effekt (RMS) og maks "peak" effekt (for et lite øyeblikk). Det er det meste du kan fore den uten at spolen brenner opp eller membranen revner (høytaleren "sprenger").

Det som sier minst like mye om hvor bra en subwoofer spiller er sensitiviteten på elementet, hvor godt impedansen går sammen med forsterkeren og lignende. Du kan fint oppleve at en 500W's kvalitet subwoofer og høytaler spiller mye bedre og høyere enn disse billige 2000W settene som reklamerer med 2000W med store bokstaver og en lav pris for å få oppmerksomhet

Men hva er liksom fordelen med mye watt da? Er Watt veldig oppskrytt da, siden det ser ut som om det første mange tenker på er, nemlig Watt!

Jeg tenker nå, hvis en høytaler tåler f.eks 15k watt, må det jo være et poeng i at den faktisk tåler så mye watt, det må jo ha en fordel, selv om det kanskje ikke er avgjørende.

Lenke til kommentar

Uklart, eller bare la være å fokusere på noe? Hvis du samtidig som du fokusere klarer å få synet uklart er det nok ganske spesielt. Å fremtvinge skjeling er ikke spesielt vanskelig (for meg ihvertfall).

Nei, jeg skjeler ikke når jeg gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...