Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Endelig kom jeg på hva jeg lurte på!

Hva er vitsen med den store og lille knappen på noen toaletter?

Det er slik at du kan bruke mindre vann hvis du skal bimelibim enn bomelibom;)

Men jeg har undret meg en del om det er noen konvensjoner om hvilken av knappene som utløser mest vann.

Det er jo logisk at det er den største knappen som utløser mest vann. Samtidig er det kanskje mest fornuftig at den største knappen er den man bruker mest? For å gjøre det enda verre virker det som om dette varierer fra toalett til toalett.

Hvordan skal det være? Noen sisterneinnstallatører her?

edit:typo

Endret av beerformyhorses
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den store er for å tømme hele cisternen på toalettet, den lille tømmer bare vann ut så lenge du trykker den ned. Trodde dette var ganske elementært? :p

Lenke til kommentar
Læreren min på Grunnkurset sa at gjennomsnittlig måtte man ut med 20-25k kr. Stemmer sikkert ganske greit det, men om man øvelseskjører mye fra man er 16 så burde man trenge minimalt med kjøretimer.

...og da blir det jo mye billigere

Jeg tok kun det obligatoriske. Strøk på teorien én gang, det trakk opp prisen litt.

Lenke til kommentar
Ikke stol på alt du ser på TV.

Det var ikke noe jeg så på barnetv. Dessuten kan det godt tenkes at det stemmer.

Angående blekket, så må det hvertfall være veldig små mengder som blir varmet opp til slik temperatur. Ellers så vil ting brenne.

Lenke til kommentar
Læreren min på Grunnkurset sa at gjennomsnittlig måtte man ut med 20-25k kr. Stemmer sikkert ganske greit det, men om man øvelseskjører mye fra man er 16 så burde man trenge minimalt med kjøretimer.

...og da blir det jo mye billigere

Jeg tok kun det obligatoriske. Strøk på teorien én gang, det trakk opp prisen litt.

Jeg betalte ca 20k, tok lappen etter 1.januar slik at jeg måtte ha flere kjøretimer.

Lenke til kommentar
Ikke stol på alt du ser på TV.

Det var ikke noe jeg så på barnetv. Dessuten kan det godt tenkes at det stemmer.

Angående blekket, så må det hvertfall være veldig små mengder som blir varmet opp til slik temperatur. Ellers så vil ting brenne.

500 elefanter veier 2000-2500tonn, og du mener fortsatt det godt kan stemme?

Angående printerspørsmålet så finnes det ingen metaller som tåler slike temperaturer. Metall som er i nær kontakt vil sannsynligvis fordampe bort rimelig kjapt.

Edit: ja, gikk ut ifra 400-500 kg pr. elefant, blir selvfølgelig noe rundt 2000, ikke 200.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

En voksen elefant (Africa style, ikke slik pingle-Asia-elefant) kan veie 4,5 tonn. 500*4,5=2250 tonn - på en fot! "Pics or i didn't happen".

Lurer på en ting:

Hvordankan man måle høyden på fjell nøyaktig? Tenker da på veldig høye fjell som Mt. Everest, Killimanjaro, K2 etc. En metode ville jo vært barometer, men dette blir vel ganske unøyaktig når vi snakker slike høyder?

Lenke til kommentar
Hvordankan man måle høyden på fjell nøyaktig? Tenker da på veldig høye fjell som Mt. Everest, Killimanjaro, K2 etc. En metode ville jo vært barometer, men dette blir vel ganske unøyaktig når vi snakker slike høyder?

Man kan i alle fall bruke trigonometri. Finne avstanden til et gitt punkt (f.eks. med laser eller radar) og så finne vinkelen mellom laseren og horisontalplanet. Man kan da finne høydeforskjellen mellom punktene. Om det laveste punktet er ved havnivå har man høyden på fjellet, om man ikke klarer å finne et punkt som ligger ved havnivå må man finne høyden til dette punktet.

Ellers er det vel mulig å finne høyden til fjell ved hjelp av sattelitter, usikker på om GPS og lignende systemer er presise nok i vertikalplanet, men satellitter kan i alle fall gjøre det (med laser eller radar).

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Den store er for å tømme hele cisternen på toalettet, den lille tømmer bare vann ut så lenge du trykker den ned. Trodde dette var ganske elementært? :p

Elementært og elementært fru blom. Bruker konsekvent den store, da den lille "aldri er nok". Så for meg så blir det en totalt unødvendig knapp.

Lenke til kommentar

Det bruker noe enormt med strøm, og må ha mye kjøling for å fungere bra. Luft- og vannkjøling er et mye bedre alternativ i forhold til pris, effektivitet og energibruk. Og om man absolutt skal begynne med ekstrem-overklokking kan man bruke LN2 eller tørris. Peltier faller vel litt mellom to stoler.

Lenke til kommentar

Er ikke så elementært da det finnes en annen versjon som nevnt over her. På mitt så tømmer den ene knappen hele sisternen. Den lille tømmer ca halve.

Men må innrømme at man burde skjønne det ved å prøve begge knappene :)

Lenke til kommentar
Har da ikke vært et særlig stort problem, da jeg bare bruker den store knappen. Bigger is better, no?

I Norge er det stort sett OK. Men i andre deler av verden hvor vann kan være en knapphetsressurs er det ikke OK.

Lenke til kommentar
Har da ikke vært et særlig stort problem, da jeg bare bruker den store knappen. Bigger is better, no?

Jeg bare antar. Men den lille knappen er tisseknappen den store er bæsjeknappen.

Det er riktig! Har du bæsja og tissa må du trykke inn begge samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...