Bytex Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Tror du blir kvalm mye fortere enn du rekker å bli dritings på cider. Det er jo så søtt at det fester seg til DNA'et ditt. Lenke til kommentar
Sondre Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Når man ser på et objekt i lang tid uten å blinke og deretter retter blikket mot en hvit overflate, vil man se konturen av objektet i en eller annen farge. Dette gjelder også lys (for eksempel fra en kamerablits). Hvorfor skjer dette? Hva skjer? Og har dette et navn? Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Er det mulig for meg (norsk) å reise til sverige eller danmark for å ta lappen der? Nei, men du må være bosatt der, som det sto i artikkelen du snakker du. For å ta førerkort i Sverige og Danmark må man være bosatt i landet. Førerkortet er gyldig i hele EU, på lik linje med det norske. http://www.aftenbladet.no/innenriks/993606...og_Sverige.html Ellers er jeg enig med Zeke om at 40 000 høres for mye ut. Jeg vil tro dette er nærmere sannheten, selv om artikkelen er et år gammel: Daglig leder ved Lappen trafikkskole i Skien, Preben Utzig regner med at man gjennomsnittlig må ut med cirka 23 000 kroner for å få sertifikatet. http://www.ta.no/nyheter/article3376035.ece Lenke til kommentar
hernil Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 aktuell promille = Alkohol i gram / (kroppsvekten i kg x 0,70) - (0,15 x timer fra drikkestart) Hvis du klarer det stykket i hodet vet du ihvertfall at promillen din nærmer seg null. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 aktuell promille = Alkohol i gram / (kroppsvekten i kg x 0,70) - (0,15 x timer fra drikkestart) Hvis du klarer det stykket i hodet vet du ihvertfall at promillen din nærmer seg null. ..og tar du fram kalkulatoren er du grisefull! Lenke til kommentar
beerformyhorses Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Et TV-program sa at blekket i de dysene som skyter blekket mot papiret i et mikrosekund faktisk er varmere enn solen. Stemmer det?Det virker utrolig at det skal være SÅ varmt, men det er jo for kort tid og bitte små mengder blekk av gangen. Det mest pressende spørsmålet er vel hvor varm solen er. Wikipedia sier 5778K som tilsvarer 5500C. Er det realistisk at noen typer printere varmer opp blekket til 5500C? Det virker i alle fall ikke urimelig. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Wikipedia sier så mye rart. Jeg var inne på siden til The Sun og endret temp til 500 grader celsius. Det sto der i 3 dager før det ble endra tilbake. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Det står det samme i læreboken min. Altså at overflatetemperaturen til sola er 5800K. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) Et TV-program sa at blekket i de dysene som skyter blekket mot papiret i et mikrosekund faktisk er varmere enn solen. Stemmer det?Det virker utrolig at det skal være SÅ varmt, men det er jo for kort tid og bitte små mengder blekk av gangen. Det mest pressende spørsmålet er vel hvor varm solen er. Wikipedia sier 5778K som tilsvarer 5500C. Er det realistisk at noen typer printere varmer opp blekket til 5500C? Det virker i alle fall ikke urimelig. Med tanke på at printeren da må gjenta denne prosedyren tusenvis av ganger for hver utprint og i stort tempo, virker det veldig urimelig. Finner jo heller ingenting som støtter det opp i søk på google. Thermal printers, forrige generasjons blekkskrivere, varmer opp blekket før det skytes ut, men her er det snakk om 2-300 grader. Endret 2. mars 2009 av kjaks Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Leste en artikkel om at det koster ca 40.000NOK å ta billappen her i Norge, og at det kostet rundt 10.000kr å ta lappen i både Sverige og Danmark. Er det mulig for meg (norsk) å reise til sverige eller danmark for å ta lappen der? De som betaler 40 000 for lappen er vel slike dåsemikkeler som må ha en million kjøretimer? Jeg gav 17 000, i februar i fjor - det var med oppkjøring, trafikalt grunnkurs, mørkekjøring, teori osv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) Læreren min på Grunnkurset sa at gjennomsnittlig måtte man ut med 20-25k kr. Stemmer sikkert ganske greit det, men om man øvelseskjører mye fra man er 16 så burde man trenge minimalt med kjøretimer. ...og da blir det jo mye billigere Endret 2. mars 2009 av Slettet-oVjeg2q2Tk Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Når man ser på et objekt i lang tid uten å blinke og deretter retter blikket mot en hvit overflate, vil man se konturen av objektet i en eller annen farge. Dette gjelder også lys (for eksempel fra en kamerablits). Hvorfor skjer dette? Hva skjer? Og har dette et navn? Reseptorene som sitter på netthinna blir "slitne" når du stirrer lenge på et objekt, slik at det tar lengre tid å venne seg til andre intrykk. Blir du flasha så overanstrenger reseptorene seg, slik at de må roe ned igjen før du ser normalt. Lest i ukjent nummer av illustrert vitenskap. Forskere har funnet ut at øyet fokuserer på forskjellige ting i synsfeltet flere ganger i sekunder uten at du tenker over det. Nettop slik at nervene i øyet ikke skal bli utslitt ved å se på det samme. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Med tanke på at printeren da må gjenta denne prosedyren tusenvis av ganger for hver utprint og i stort tempo, virker det veldig urimelig. Finner jo heller ingenting som støtter det opp i søk på google. Thermal printers, forrige generasjons blekkskrivere, varmer opp blekket før det skytes ut, men her er det snakk om 2-300 grader. Mye rart kan skje på et mikrosekund. Jeg så på tv'en for en stund siden at en person som hopper lengdehopp har like stor vekt på hoppebenet som 500 elefanter. I et mikrosekund ellernoe Lenke til kommentar
564215 Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Kan man få diabetes av å spise mye søtsaker? Eller det kun en arvelig sykdom? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Grøss og gru. Når eg tok lappen kostet den meg 5600 kroner. Og da hadde det nettopp vært en stygg prisøkning på ting man "måtte ta" som glattkjøring osv. Kan man få diabetes av å spise mye søtsaker? Eller det kun en arvelig sykdom? Man kan få den ene typen diabetes. Type2. Type 1 er kun arvelig ja. Lenke til kommentar
beerformyhorses Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Wikipedia sier så mye rart. Jeg var inne på siden til The Sun og endret temp til 500 grader celsius. Det sto der i 3 dager før det ble endra tilbake. Og hvorfor i alle dager gjorde du det? Det å skrive inn at månen er lagd av gulost har jo en viss underholdningsverdi. Det å sabotere mengder av 7-klassingers naturfagprosjekter er bare trist. Du har dog et poeng når det gjelder å vise kildekritikk. Jeg blir jo også litt skeptisk når det står at overflatetempen er 5778K i steden for 5780 eller 5800. Dog stemmer det at solens overflatetemperatur er i den størrelsesorden. Lenke til kommentar
beerformyhorses Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Med tanke på at printeren da må gjenta denne prosedyren tusenvis av ganger for hver utprint og i stort tempo, virker det veldig urimelig. Finner jo heller ingenting som støtter det opp i søk på google. Thermal printers, forrige generasjons blekkskrivere, varmer opp blekket før det skytes ut, men her er det snakk om 2-300 grader. Mye rart kan skje på et mikrosekund. Jeg så på tv'en for en stund siden at en person som hopper lengdehopp har like stor vekt på hoppebenet som 500 elefanter. I et mikrosekund ellernoe Ikke stol på alt du ser på TV. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Det står det samme i læreboken min. Altså at overflatetemperaturen til sola er 5800K. Men om jeg har skjønt sola riktig, er det en slags plasma-atmosfære rundt sola som holder flere millioner Kelvin. Hvordan kan da overflatetemperaturen være så lav i forhold til atmosfæren rundt, og kjernen (som også er flere millioner kelvin varm). Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Endelig kom jeg på hva jeg lurte på! Hva er vitsen med den store og lille knappen på noen toaletter? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Endelig kom jeg på hva jeg lurte på! Hva er vitsen med den store og lille knappen på noen toaletter? Stor = stor skylling. Liten = liten skylling. I land hvor man har lite vann og det er lurt å spare på vannet kan det være fornuftig med to knapper på doen, da man ikke alltid trenger en "stor skylling" med vannsløseriet som følger med. Men å ha to knapper er strengt tatt for det meste helt unødvendig i vannlandet Norge, vi har det bare slik fordi vi bruker de samme toalettene som andre land. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå