Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et TV-program sa at blekket i de dysene som skyter blekket mot papiret i et mikrosekund faktisk er varmere enn solen. Stemmer det?

Det virker utrolig at det skal være SÅ varmt, men det er jo for kort tid og bitte små mengder blekk av gangen.

Nevnte de noe om hvilken del av solen? Trempraturforskejllen innad på sola er jo enorme.

AtW

Lenke til kommentar
Et TV-program sa at blekket i de dysene som skyter blekket mot papiret i et mikrosekund faktisk er varmere enn solen. Stemmer det?

Det virker utrolig at det skal være SÅ varmt, men det er jo for kort tid og bitte små mengder blekk av gangen.

Ingen av søkene nevnt nedenfor ser ut til å gi linker som sier noe om temperaturen. Det dreier seg sannsynligvis om en "thermal printer" type, typen blekkprinter vi har i dag bruker piezoelektrisk innsprøytning. Finner bare to indikasjoner utifra patentsøknader på "thermal printer" teknologi at visse materialer må tåle temperaturer på 2-300 grader C. I hvilken sammenheng ble det nevnt?

Om denne voldsomt høye temperaturen (det dreier seg om temperaturer over 4-5000 grader) skulle ha en betydning for å sprøyte ut blekket, skulle en tro at opphetningen må repeteres i stor fart, og da er jeg skeptisk til hvordan materialene skulle takle det. Da må det isåfall være snakk om en veldig spesiell type printer.

googlesøk "printer ink jet temperature"

googlesøk "printer ink nozzle temperature"

googlesøk "printer ink sun temperature"

googlesøk "thermal printer heating element temperature"

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Det jeg vet er at en blekkdråpe gjerne er på bare 10 pl, altså 1/100000000000 av en liter, og at det er snakk om mikrosekunder for å varme blekket opp til rett temperatur for å søles på arket. Men synes likevel at solens overflatetemperatur høres litt drøyt ut.

Siterer en fagbok på området, som omtaler ink-jet printing: "For example, the peak pressure within the cavity can reach 14 ATM with the peak temperature at the surface around 330°C. Both the positive and negative (cavitation) pressures are so intense that they can cause cracking of material layers over time."

Lenke til kommentar
Har noen prøvd å få harddisk-produsentene til å oppgi størrelse binært istedet for desimalt? Altså å oppgi kiB, MiB etc. som operativsystemer oppgir, istedet for kB og MB.

Ikke så vidt jeg vet. De har benyttet både desimale tall og desimale prefikser i "alle år". Det gjelder både før og etter at Seagate tapte et søksmål om hvordan størrelse skal oppgis. Seagate mente at 1 GB = 109 B uten at de presiserte det på sine sider. Etter søksmålet oppgir de et lite 1-tall ved størrelser og en fotnote som forklarer at de regner 1 GB = 109 B. Se for eksempel tabellen i denne PDF-en fra Seagate. Andre produsenter gjør det på samme måte som Seagate.

Lenke til kommentar
Tror en gjennomsnittlig mann må drikke 2 x paller cider for å i det hele tatt bli brisen.

Vanlig cider har jo som regel 4,5 eller 4,7 % alkoholinnhold i seg, noe vanlig øl også har, så man blir like full om en drikker like mye. Men hvis du snakker om slik cider som man får kjøpt på Europris (og sikkert andre steder) med 0.7%, så krever det masse, ja. ca. 5 ganger så mye for samme effekt

Lenke til kommentar

Leste en artikkel om at det koster ca 40.000NOK å ta billappen her i Norge, og at det kostet rundt 10.000kr å ta lappen i både Sverige og Danmark. Er det mulig for meg (norsk) å reise til sverige eller danmark for å ta lappen der?

Lenke til kommentar

Dunno, men jeg betalte 13000 i 1998..og da hadde jeg nesten 30 kjøretimer, inkl en failet teoriprøve. Og da var de som var kjappere på kjøretimene nede i 7-8000 fordi de hadde øvelseskjørt mye mere enn jeg hadde før.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

40 000 hørtes alt for mye ut. Jeg hadde en relativt normal kjøreperiode med lærer, og stod på første oppkjøring og første gang på teorien. Jeg betalte rundt 20 000 totalt. Har vanskelig for å tro at gjennomsnittsprisen er på 40 000 da..

Lenke til kommentar
Tror en gjennomsnittlig mann må drikke 2 x paller cider for å i det hele tatt bli brisen.

Vanlig cider har jo som regel 4,5 eller 4,7 % alkoholinnhold i seg, noe vanlig øl også har, så man blir like full om en drikker like mye. Men hvis du snakker om slik cider som man får kjøpt på Europris (og sikkert andre steder) med 0.7%, så krever det masse, ja. ca. 5 ganger så mye for samme effekt

I praksis tror jeg ikke det vil ha samme virkning, i alle fall ikke om det er snakk om større mengder. Alkoholkonsentrasjonen i mage og tarm er helt forskjellig og en vil måtte bruke lengre tid på å få i seg 0.7% varianten. Når en er ferdig å drikke kan en risikere at mye allerede er blitt forbrent, mens en kan få i seg 4.7% varianten på styrten.

aktuell promille = Alkohol i gram / (kroppsvekten i kg x 0,70) - (0,15 x timer fra drikkestart)
Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...