Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor heter hockeysveis akkurat hockeysveis? Hvilken forbindelser har den til f.eks is-hockey?

Navnet har vel rett og slett blitt til fordi det var mye brukt av hockeyspillere, gjorde det mulig å ha langt hår og likevel ha god sikt når de spilte.

Hvordan ville Norge vært uten utlendinger?

Trist. ;)

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor mange trær vi måtte hatt for å bøte for (veldig usikker på hvordan jeg skal stille dette) All Co2'en?

Har aldri blitt angrepet av et tre, så det vet jeg ikke.

RimshotBadumtsh.jpg

Endret av co2
Lenke til kommentar

2 meter er nok mulig. Vi har en nabokatt som daglig hopper minst 1,6-1,7 meter uten problemer for å komme opp på terrassen til huset der den bor.

Mine katter hopper sjelden så høyt, men når jeg ser hvordan de takler høyder på litt over en meter, ville jeg ikke blitt overrasket om de kom seg opp på så høye høyder.

Lenke til kommentar
Nøyaktig hvor grensene for synlig lys går er ikke helt lett å spesifisere, men det er i området 400-750nm. På den siden står det litt om IR også, som er der vanlige fjernkontrollere opererer.

Jeg tror det skal være vanskelig å se reint 808nm lys, men det kan kanskje gå hvis det ellers er mørkt. Nattesynet vårt kan registrere høyere bølgelengder enn "dagsynet". Jeg jobba litt med laserpekere (synlige og infrarøde) ifjor, og 808nm er såpass høyt oppe at det brukes til nattkikkerter og "usynlige" lasermålsøkere.

Ja, okei :) Det kommer sikkert ann på person til person, jeg er iallefall 100% sikker på at jeg kan se 808nm laserlys. Som sagt, sikkert inviduelt.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Jeg satte opp et søk på symbols.com, der jeg plottet inn egenskapene til figuren din. Søket sa det var gruppe 25, og at symbol 25:11 (som er det som ligner mest på ditt) betyr:

25:11 · This is a rather rare ideogram expressing the Western conception of the smallest unit of matter, the atom. On some maps it stands for nuclear power plant. See the two entries below, which are synonymous.
Lenke til kommentar
Jeg satte opp et søk på symbols.com, der jeg plottet inn egenskapene til figuren din. Søket sa det var gruppe 25, og at symbol 25:11 (som er det som ligner mest på ditt) betyr:
25:11 · This is a rather rare ideogram expressing the Western conception of the smallest unit of matter, the atom. On some maps it stands for nuclear power plant. See the two entries below, which are synonymous.

Må si jeg ble litt imponert nå. :yes:

Lenke til kommentar
Og akkurat det er det ingen som kan forstå, right?

Det er ikke noe problem å forstå effekten - altså det at rommet utvider seg, og at objektenes hastighet i forhold til hverandre er tilnærmet konstant. Den typiske analogien er en ballong. Tegn litt punkter på tilfeldige plasser på ballongen. Blås den opp, så vil du (naturlig nok) se at avstanden mellom punktene blir større og større, selv om selve punktene ikke rører på seg.

Derimot er det riktig at vi ikke vet hva som forårsaker det. Vi kaller det som forårsaker den aksellerasjonen i ekspansjonen for "mørk energi", men vi har ikke peiling på hva det er. Vi bare ser effekten av det (som er at rommet utvider seg). Til tross for at vi ikke vet hva mørk energi egentlig er, så består 74% av hele universets masse/energi av nettopp dette.

Lenke til kommentar
Hvor lang tid tar det vanligvis før maten du spiser kommer ut i andre enden?

Kommer helt ann på hva du spiser, noe kommer ut i løpet av 24 timer mens annet kan ta opptil tre dager (tror rød kjøtt ligger i denne gruppen). Er bl.a avhenig av fiber innhold, hvor mye fordøyelsessystemet må jobbe for å bryte ned maten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...