Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Manuelt gir som i manuelt gir med clutchpedal. Og hvorfor jeg vil ha det er ikke relevant til spørsmålet. Jeg lurte på om det lar seg gjøre, teknisk, å produsere en slik "miljøbil" med vanlig manuelt gir med clutchpedal.

Selvfølgelig er det mulig å kombinere en miljødrivkilde og en manuell girkasse med kløtsjpedal og hele greia. Elmotorer kan riktignok kjøres helt uten gir og kløtsj, da elmotoren gir maks dreiemoment allerede ved 1 o/m og dessuten godt kan snurre med 20.000 o/m uten å hikke. Girkasse er derfor totalt unødvendig på slike biler, og dessuten er virkningsgraden på en girkasse såpass dårlig at elbilen enten får kortere rekkevidde eller må ha større batteripakke for å kompensere for energitapet i girkassen. Men teknisk mulig, det er det selvsagt.

 

Ellers kunne man sikkert simulert det også, altså montert girstang og kløtsjpedal med motstand. Og så når bilens hastigheten var i rett hastighetsområde, så kunne man presse inn pedalen og flytte spaken, og så tok bilen en liten programmert kunstpause i akselerasjonen mens giringen pågikk. Med en sånn løsning ville ikke giringen gitt noe energitap, fordi det egentlig ikke fantes noen fysisk girboks i bilen. Men følelsen ville vært perfekt.

Ah, takk, det var et slik svar jeg ville ha pga. a) god info og b) jeg hadde håpet at noe slikt var mulig. Nå gjenstår det bare å lage en simulert lyd som minner om den vi kjenner fra deilige bensinbiler. Ikke bare for at det er fint, men også for at folk skal bli obs på at det kommer en bil. Altså det blir tryggere.

Lenke til kommentar
Manuelt gir som i manuelt gir med clutchpedal. Og hvorfor jeg vil ha det er ikke relevant til spørsmålet. Jeg lurte på om det lar seg gjøre, teknisk, å produsere en slik "miljøbil" med vanlig manuelt gir med clutchpedal.

Selvfølgelig er det mulig å kombinere en miljødrivkilde og en manuell girkasse med kløtsjpedal og hele greia. Elmotorer kan riktignok kjøres helt uten gir og kløtsj, da elmotoren gir maks dreiemoment allerede ved 1 o/m og dessuten godt kan snurre med 20.000 o/m uten å hikke. Girkasse er derfor totalt unødvendig på slike biler, og dessuten er virkningsgraden på en girkasse såpass dårlig at elbilen enten får kortere rekkevidde eller må ha større batteripakke for å kompensere for energitapet i girkassen. Men teknisk mulig, det er det selvsagt.

 

Ellers kunne man sikkert simulert det også, altså montert girstang og kløtsjpedal med motstand. Og så når bilens hastigheten var i rett hastighetsområde, så kunne man presse inn pedalen og flytte spaken, og så tok bilen en liten programmert kunstpause i akselerasjonen mens giringen pågikk. Med en sånn løsning ville ikke giringen gitt noe energitap, fordi det egentlig ikke fantes noen fysisk girboks i bilen. Men følelsen ville vært perfekt.

Ah, takk, det var et slik svar jeg ville ha pga. a) god info og b) jeg hadde håpet at noe slikt var mulig. Nå gjenstår det bare å lage en simulert lyd som minner om den vi kjenner fra deilige bensinbiler. Ikke bare for at det er fint, men også for at folk skal bli obs på at det kommer en bil. Altså det blir tryggere.

 

Nei, det er ikke fint. Jeg skal banne på støyplagen fra biltrafikk dreper mye flere enn de som blir påkjørt fordi de bare hører dekkstøyen fra en bil. Isåfall kan man simulere lyden inne i bilen om folk absolutt vil høre bilbråk når de kjører.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ah, takk, det var et slik svar jeg ville ha pga. a) god info og b) jeg hadde håpet at noe slikt var mulig. Nå gjenstår det bare å lage en simulert lyd som minner om den vi kjenner fra deilige bensinbiler. Ikke bare for at det er fint, men også for at folk skal bli obs på at det kommer en bil. Altså det blir tryggere.

Jeg håper virkelig ikke dette blir montert i samtlige el-biler da, skal man absolutt ha gøy får man kjøre bensinbil, ferdig med det. Forresten hadde egentlig Tesla planer om å montere to-trinns gir i Roadster, men det ser ut som de måtte gi opp dette på grunn av tekniske problemer.

Lenke til kommentar
Et relatert spørsmål, hvorfor har de ikke bare en dieselgenerator på hybridbiler, det må da være mer effektivt enn systemet i dag?

 

AtW

Det kommer, men husk på at diesel forurenser mer enn bensin selv om den slipper ut mindre C02. Dagens hybridbiler er laget for å kjøre i byer og tettsteder og dermed vil man unngå å slippe ut lokale klimagasser som påvirker de som har astma f. eks. noe som diesel i dag gjør i mye større grad enn bensin. Bensin er heller ikke død. Det kommer stadig mer effektive og bedre bensinmotorer.

Lenke til kommentar
Et relatert spørsmål, hvorfor har de ikke bare en dieselgenerator på hybridbiler, det må da være mer effektivt enn systemet i dag?

 

AtW

Det kommer, men husk på at diesel forurenser mer enn bensin selv om den slipper ut mindre C02. Dagens hybridbiler er laget for å kjøre i byer og tettsteder og dermed vil man unngå å slippe ut lokale klimagasser som påvirker de som har astma f. eks. noe som diesel i dag gjør i mye større grad enn bensin. Bensin er heller ikke død. Det kommer stadig mer effektive og bedre bensinmotorer.

 

Lokalt bruker man vel kun batteriet uansett? Poenget er uansett ikke om man bruker en dieselmotor, det er jo underordnet her, poegnet er hvorfor man ikke bruker et generatorbasert system

 

AtW

Lenke til kommentar
Ah, takk, det var et slik svar jeg ville ha pga. a) god info og b) jeg hadde håpet at noe slikt var mulig. Nå gjenstår det bare å lage en simulert lyd som minner om den vi kjenner fra deilige bensinbiler. Ikke bare for at det er fint, men også for at folk skal bli obs på at det kommer en bil. Altså det blir tryggere.

Jeg håper virkelig ikke dette blir montert i samtlige el-biler da, skal man absolutt ha gøy får man kjøre bensinbil, ferdig med det. Forresten hadde egentlig Tesla planer om å montere to-trinns gir i Roadster, men det ser ut som de måtte gi opp dette på grunn av tekniske problemer.

Ser poenget, men kan ikke produsentene la kundene velge? Slik som i dag der man i de aller fleste biler kan velge om man vil ha automat eller manuell.

Lenke til kommentar
Lokalt bruker man vel kun batteriet uansett? Poenget er uansett ikke om man bruker en dieselmotor, det er jo underordnet her, poegnet er hvorfor man ikke bruker et generatorbasert system

Man skal ikke opp i så mye fart før motoren tar over på Priusen, kanskje 30-ish km/t. Og den tar også over om man kjører noe særlig lenge i krypefart, rett og slett fordi batteriet går tomt.

 

Jeg vet at de driver og prøver å få til hybridbiler hvor man har en generator som genererer strøm, slik at alt drives med el-motoren, men dette er visst ikke helt klart for markedet enda.

 

EDIT: Presisering - kjører man noe særlig lenge i krypefart startes forbrenningsmotoren opp så den kan lade opp batteriet, men den tar ikke helt over driften.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Lokalt bruker man vel kun batteriet uansett? Poenget er uansett ikke om man bruker en dieselmotor, det er jo underordnet her, poegnet er hvorfor man ikke bruker et generatorbasert system

 

AtW

Meningen er at man skal kunne bruke kun batteriet lokalt ja. Men det skal ikke så mye fart til før forbrenningsmotoren slår inn. Husker jeg rett ligger det på rundt 40-50 km/t på mange hybridbiler. Når det gjelder generatorbasert system så har jeg rett og slett ikke peiling. :p

Lenke til kommentar
Greit nok, men å sende ham til den wiki-sida er like relevant som å bli sendt til sida om Greven når jeg spør

 

"Hvorfor sier folk "i grevens tid" når det gjelder å komme i siste liten?"

Han spør jo hva Doggerbanken er. Og "sikkert som doggerbanken" er bare et ordspill, ingenting annet. Akkurat som at TV2 kaller en kanal for Zebra. Det betyr ikke at dyret sebra har noe med TV å gjøre, det betyr bare at TV2 er glad i ordspill.

Lenke til kommentar
Interessante innlegg.

 

Hva er Doggerbanken for noe (og hva kommer det av at noen sier "sikker som doggerbanken"?)

Oppfølgerspørsmål: Hva er Google og Wikipedia for noe, og hva kan man gjøre med dem? :dontgetit:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Doggerbank

En slik bank, som det kalles, er ofte et sted der står en god del fisk. Dette vet jeg av litt fiskeerfaring. Så det er mest sannsynlig veldig sikkert at man får fisk på Doggerbanken. Derfor "sikkert som Doggerbanken".

Lenke til kommentar
Interessante innlegg.

 

Hva er Doggerbanken for noe (og hva kommer det av at noen sier "sikker som doggerbanken"?)

Oppfølgerspørsmål: Hva er Google og Wikipedia for noe, og hva kan man gjøre med dem? :dontgetit:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Doggerbank

En slik bank, som det kalles, er ofte et sted der står en god del fisk. Dette vet jeg av litt fiskeerfaring. Så det er mest sannsynlig veldig sikkert at man får fisk på Doggerbanken. Derfor "sikkert som Doggerbanken".

Det er selvfølgelig et spill på uttrykket "Sikkert som banken". Tror nok fisk har svært lite med det å gjøre. :cool: Fint tips though.

Lenke til kommentar
Interessante innlegg.

 

Hva er Doggerbanken for noe (og hva kommer det av at noen sier "sikker som doggerbanken"?)

Oppfølgerspørsmål: Hva er Google og Wikipedia for noe, og hva kan man gjøre med dem? :dontgetit:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Doggerbank

En slik bank, som det kalles, er ofte et sted der står en god del fisk. Dette vet jeg av litt fiskeerfaring. Så det er mest sannsynlig veldig sikkert at man får fisk på Doggerbanken. Derfor "sikkert som Doggerbanken".

Det er selvfølgelig et spill på uttrykket "Sikkert som banken". Tror nok fisk har svært lite med det å gjøre. :cool: Fint tips though.

Det har faktisk veldig mye med fisk å gjøre. Doggerbanken er et havområde utenfor norskekysten, det trodde jeg da var barnelærdom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...