A-Jay Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Enig med Mannen med ljåen. Jeg kjører selv ganske greitt med manuelt gir. Men jeg har også kjørt Toyota Prius, som har et trinnløst girsystem som gjør at motoren alltid maler på sitt beste uten at du trenger å tenke på det, og den skifter også lett og trinnløst mellom elektrisk og bensin-modus. Etter å kjørt Priusen kan jeg ikke akkurat si at jeg savner girspaken. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Det er liksom noe med store og kraftige bensinmotorer, manuelle gir og det å kunne dra ut på turtall som man vil som jeg kommer til å savne hvis alle biler eventuellt går over til noe sånnt. Er også lettere å svi gummi med manuell . Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Men jeg skjønner ikke helt hva du skal med gir i en bil som ikke trenger gir. Og det var jo akkurat det jeg ikke visste. Jeg skjønner alle andre logiske poeng, men jeg ville bare vite om det var mulig og hvordan det fungerer. Og forresten, Jay Leno sa noe lurt som jeg likte. Han mener at konvensjonelle biler ikke vil dø ut med de nye korrekte, kjedelige "miljøbilene". Han mener derimot at de nye vil være redningen for de gamle siden man kan bruke de nye som hovedbil og fremdeles kunne bruke bensinbiler til rekreasjon og morro. På samme måten som man i dag bruker hest til rekreasjon og morro. Men det er jo fotutsatt at dagens bilteknologi ikke dør helt ut. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Kor lenge kan eit menneske gå uten mat før det vert skadelig? Har storleik og alder noko å seie her? Det kommer litt an på. Ja, store mennesker klarer seg lenger enn tynne mennesker. Jeg så forresten en dokumentar som heter "Why are thin people not fat" (er du litt kreativ klarer du å finne den på nettet) og der refererte de til et eksperiment der en mann faktisk fastet i over et år. Spiste ingenting. Han fikk vitamintilskudd da så man kan kanskje si at det var litt juks. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) Manuelt gir som i manuelt gir med clutchpedal. Og hvorfor jeg vil ha det er ikke relevant til spørsmålet. Jeg lurte på om det lar seg gjøre, teknisk, å produsere en slik "miljøbil" med vanlig manuelt gir med clutchpedal. Selvfølgelig er det mulig å kombinere en miljødrivkilde og en manuell girkasse med kløtsjpedal og hele greia. Elmotorer kan riktignok kjøres helt uten gir og kløtsj, da elmotoren gir maks dreiemoment allerede ved 1 o/m og dessuten godt kan snurre med 20.000 o/m uten å hikke. Girkasse er derfor totalt unødvendig på slike biler, og dessuten er virkningsgraden på en girkasse såpass dårlig at elbilen enten får kortere rekkevidde eller må ha større batteripakke for å kompensere for energitapet i girkassen. Men teknisk mulig, det er det selvsagt. Ellers kunne man sikkert simulert det også, altså montert girstang og kløtsjpedal med motstand. Og så når bilens hastigheten var i rett hastighetsområde, så kunne man presse inn pedalen og flytte spaken, og så tok bilen en liten programmert kunstpause i akselerasjonen mens giringen pågikk. Med en sånn løsning ville ikke giringen gitt noe energitap, fordi det egentlig ikke fantes noen fysisk girboks i bilen. Men følelsen ville vært perfekt. Endret 27. februar 2009 av SeaLion Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Hmm. Leste nå at månen var rester av en planet på størrelse med Mars som hadde kollidert med Jorden. Så kom jeg til å tenke, hvorfor er planeter runde? Månen er jo helt rund. Er ikke det litt rart hvis det er rester fra en kollisjon? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Men jeg skjønner ikke helt hva du skal med gir i en bil som ikke trenger gir. Jeg skjønner det. Morobiler skal ha manuell giring. Da Mazda laget den første MX-5-ern i 1989, så plukket de bl.a en girboksinnmat fra Mazda 323. I 323-en var girboksen silkemyk og uten klikk fra gir til gir, men i klassiske roadstere var det alltid klikk i girspaken, sånn at man virkelig kjente at man traff rett. Derfor laget Mazda en klikkemekanisme i MX-5-girkassen også, ikke fordi det var nødvendig, men fordi det var "rett" i denne typen bil. Bilverdenen er full av slike unødvendige gimmicker i morobiler, og forhåpentligvis vil det finnes sånne morobiler i framtiden også, også selv om de egentlig er elbiler. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Hmm. Leste nå at månen var rester av en planet på størrelse med Mars som hadde kollidert med Jorden. Så kom jeg til å tenke, hvorfor er planeter runde? Månen er jo helt rund. Er ikke det litt rart hvis det er rester fra en kollisjon? Når himmelobjekter er større enn en viss grensestørrelse, så blir gravitasjonen så sterk at dette himmellegemet blir noenlunde kuleformet. Månene til Mars er for små til å ha blitt omformet av gravitasjonen, så de ser ut som avlange bulkete poteter. Gravitasjonen på Mars selv er vesentlig lavere enn på Jorden, så at solsystemets høyeste fjell finnes på Mars (den utdødde vulkanen Mons) kan selvsagt være en tilfeldighet, men på Jorda ville antagelig et like høyt fjell vært umulig. Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Hmm. Leste nå at månen var rester av en planet på størrelse med Mars som hadde kollidert med Jorden. Så kom jeg til å tenke, hvorfor er planeter runde? Månen er jo helt rund. Er ikke det litt rart hvis det er rester fra en kollisjon? Når himmelobjekter er større enn en viss grensestørrelse, så blir gravitasjonen så sterk at dette himmellegemet blir noenlunde kuleformet. Månene til Mars er for små til å ha blitt omformet av gravitasjonen, så de ser ut som avlange bulkete poteter. Gravitasjonen på Mars selv er vesentlig lavere enn på Jorden, så at solsystemets høyeste fjell finnes på Mars (den utdødde vulkanen Mons) kan selvsagt være en tilfeldighet, men på Jorda ville antagelig et like høyt fjell vært umulig. Så planeter formes etter tyngekraften? Kewl Har hørt at fjell over 10.000m ikke vil være mulig på jorden da det vil kollapse av sin egen vekt. Men det er vel mulig da på Mars siden tyngdekraften er mindre der. Anyway, hvis det kommer til mer en det dør (Noe som er tilfellet i dag?), blir ikke jorden fyllt helt opp en dag da? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Kommer til mer enn det dør? Du mener mennesker? Isåfall vil det nok skje det samme som med dyrebestander. Det øker kraftig, men etterhvert avtar økningen, og det stabiliserer seg. På grunn av manglende plass, mat, sykdommer som bryter ut osv. Man får en s-kurve. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Nei, det er nok ikke helt slik. Hvis vi bruker ressurser på linje med veksten, vil vi få en eksponentiell vekst. Når ressursen blir for knappe, skjer det et kjempefall i befolkningen og vi går sannsynligvis langt under milliarden igjen (eller dø helt ut). Eller vi kan stabilisere oss som du sier. Endret 28. februar 2009 av Kakofoni Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 ...som leder til neste spm. Hvorfor stenger ølsalget alltid 1 time FØR butikken stenger? Hva er poenget med det? Dette er jo feil, da jeg vet om mange butikker som er åpen til klokken 23 (til og med noen som stenger 23 på lørdager), og da stenger de alkoholsalg henholdsvis 3 og 5 timer før butikken stenger. Lenke til kommentar
beerformyhorses Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Kor lenge kan eit menneske gå uten mat før det vert skadelig? Har storleik og alder noko å seie her? Det kommer litt an på. Ja, store mennesker klarer seg lenger enn tynne mennesker. Jeg så forresten en dokumentar som heter "Why are thin people not fat" (er du litt kreativ klarer du å finne den på nettet) og der refererte de til et eksperiment der en mann faktisk fastet i over et år. Spiste ingenting. Han fikk vitamintilskudd da så man kan kanskje si at det var litt juks. Sorry Lars men her føler jeg meg forpliktet til å calle bullshit. Tankene beveger seg til bekymrete gamle mennesker som snakker om hvordan ungdom mangler kritisk sans. Ikke spiste mat på et år? Latterlig. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Manuelt gir som i manuelt gir med clutchpedal. Og hvorfor jeg vil ha det er ikke relevant til spørsmålet. Jeg lurte på om det lar seg gjøre, teknisk, å produsere en slik "miljøbil" med vanlig manuelt gir med clutchpedal. Selvfølgelig er det mulig å kombinere en miljødrivkilde og en manuell girkasse med kløtsjpedal og hele greia. Elmotorer kan riktignok kjøres helt uten gir og kløtsj, da elmotoren gir maks dreiemoment allerede ved 1 o/m og dessuten godt kan snurre med 20.000 o/m uten å hikke. Girkasse er derfor totalt unødvendig på slike biler, og dessuten er virkningsgraden på en girkasse såpass dårlig at elbilen enten får kortere rekkevidde eller må ha større batteripakke for å kompensere for energitapet i girkassen. Men teknisk mulig, det er det selvsagt. Ellers kunne man sikkert simulert det også, altså montert girstang og kløtsjpedal med motstand. Og så når bilens hastigheten var i rett hastighetsområde, så kunne man presse inn pedalen og flytte spaken, og så tok bilen en liten programmert kunstpause i akselerasjonen mens giringen pågikk. Med en sånn løsning ville ikke giringen gitt noe energitap, fordi det egentlig ikke fantes noen fysisk girboks i bilen. Men følelsen ville vært perfekt. Man ville vel dog ikke fått noen fordel av å f.eks. gire ned (for å få høyere turtall). Ville vel vært mye av det samme uansett hvilket virtuelle gir man var på. Selve følelsen i giringen ville jo være der, men etter dette, så var man vel like gjerne der man var før man giret. Litt kjipt, hehe. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Sorry Lars men her føler jeg meg forpliktet til å calle bullshit. Tankene beveger seg til bekymrete gamle mennesker som snakker om hvordan ungdom mangler kritisk sans. Ikke spiste mat på et år? Latterlig. Han kan ha vært groteskt feit? Endret 28. februar 2009 av Kakofoni Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Trenger ikke å være groteskt feit engang. Husk at kroppen er ekstremt flink til å spare når den går i sparemodus. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 ...som leder til neste spm. Hvorfor stenger ølsalget alltid 1 time FØR butikken stenger? Hva er poenget med det? Kanskje fordi ølhundene ikke skal komme sjanglende inn i butikkene like før stengetid, men at de siste kundene skal være folk som faktisk TRENGER varene sine. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Den er ikke så flink at den kan trylle frem energi av intet. Det høres uhyre usannsynlig ut. Jeg skal ikke blånekte, men det går absolutt ikke opp. Jeg vil gjerne ha en forklaring på hvordan han/hun har fått til dette, i og med at vi (både praktisk og teoretisk sett) ikke har muligheten til å drifte kroppen på så lite energi at vi kunne ha fordelt det som til enhver tid befinner seg i kroppen ut over så lang tid. Det handler om enkel fysikk, altså. Vi har en gitt mengde energi bundet i kroppen, og denne mengden kan umulig være stor nok til å drifte et menneske over det tidsrommet du snakker om. Normalt sett så regner man med (såfremt vedkommende har tilgang til vann) at man får problemer etter noen få uker (er man oppe i seks-sju uker, så står det ille til). Det tar det ikke lang tid før kroppen ikke har nok energi tilført til å kunne opprettholde en normal drift (man får en rekke psykiske og fysiske problemer). Er man stor og har en del fett å gå på, så tar det litt lengre tid, men det er fortsatt snakk om noen uker. Etter man har brukt opp eventuelle energireserver, så begynner man rett og slett å bygge ned kroppen i seg selv for å få energi — selv de indre organer er offer for dette innen kort tid etter man slutter å spise. For å understreke: innenfor et tidsrom på noen uker, altså. Å gå over 52 uker uten mat er fullstendig uhørt. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Er Venezuela eit u-land? Lenke til kommentar
lynlim Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Er signaler fra routeren faktisk bølgelengder? Er bluetooth det også? Siden bluetooth er kalt bluetooth, har den isåfall en bølgelengde som er ved ultravoilettens skala? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå