Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Ok :)

En ting til jeg lurer på:

Dette er vanskelig å forklare, men noen ganger sånn helt plutselig, skjenner jeg en INTENS smerte i kinn/kjeven. Akkurat som om ett rykk. Det skjer noen ganger, før det gir seg. Skjer av og til, kanske 5-6 ganger i året! Aner ikke hva det kan være...

Sikkert vanskelig å svare på det, men i tilfelle det har skjedd med noen andre...?

Forventer ikke å få ett skikkelig svar på dette men

Endret av Perfecta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det er et spørsmål.. men det er hvertfall noe jeg alltid har lurt på, og som jeg nå har regnet ut.

En stk krill veier to gram.

En blåhval spiser 3-4 tonn med krill, hver dag.

La oss si at den spiser fire tonn. Det blir 2000000 krill hver eneste dag, det.

Går det noen gang tomt for krill?? Det er jo veldig mange, to mill ganger x antall hvaler :p

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar
Vet ikke om det er et spørsmål.. men det er hvertfall noe jeg alltid har lurt på, og som jeg nå har regnet ut.

En stk krill veier to gram.

En blåhval spiser 3-4 tonn med krill, hver dag.

La oss si at den spiser fire tonn. Det blir 2000000 krill hver eneste dag, det.

Går det noen gang tomt for krill?? Det er jo veldig mange, to mill ganger x antall hvaler :p

Fant en kilde på at bestanden av antarktisk krill er på omtrent fem hundre millioner tonn. Det er ganske mye krill. Tror ikke denne bestanden vil forsvinne uten "menneskelig hjelp". Det vil si overfiske eller ødelegging av habitat.

redigert: yay for treigt svar.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Oscar er kallenavnet på selve statuetten. Det er en 34,4 cm høy figur av forgylt metall som forestiller en mann som står på en filmrull og holder et sverd foran seg. Den er designet av Metro-Goldwyn-Mayers scenograf Cedric Gibbons (som selv fikk prisen tolv ganger), og ble først utformet av skulptøren George Stanley. Den ble først kalt «Academy Award of Merit», og opprinnelsen til Oscar-navnet er litt ullent. Den mest populære teorien er at bibliotekaren til Akademiet, Margaret Herrick, mente den lignet hennes onkel Oscar. Navnet ble først brukt i en artikkel av skribenten Sidney Skolsky i 1934 om at Katharine Hepburn hadde vunnet statuetten. Akademiet tok ikke i bruk navnet selv før i 1939, og har i dag omfavnet det helt.

Lenke til kommentar

Jeg tenker litt på dette med kolnisering av planeter. Er det mulig å frakte oksygen, altså da snakker vi x antall oksygenflasker, til mars, tappe de der og tyngdekraften gjør at det blir liggende?

Nå vet jeg at det skal uendlig mange flasker til for å fylle opp hele atmosfæren, men jeg tenker som et hjelpemiddel i tillegg til planter osv. som naturlig danner O2

Ville dette latt seg gjøre, eller er ikke tyngdekraften kraftig nok til at den vil "holde på" oksygenet?

Lenke til kommentar
Er "gull" egentlig en farge?

Jada, gull er en farge, på like fot med kongeblå (som kan være alt fra lyseblå til mørkeblå alt etter hvem du spør), gammelrosa, kengurubrun, appelsinblå ...

En trenet fargekonsulent kan imidlertid skjelne mellom ca to millioner farger, så slike fargenavn blir vanligvis rett og slett ikke nøyaktige nok. For å spesifisere en farge eksakt kan man derfor ikke bruke slike omtrentlige fargenavn, da må man bruke et fargesystem som definerer fargeverdien. Et av de beste er det svenske NCS-systemet (Natural Color System):

http://www.ncscolour.com/webbizz/mainPage/main.asp

Det finnes andre fargesystem også, som RGB (dataskjermer), CMYK (printere og 4-fargetrykk), Pantone-systemet (rene trykkfarger) og RAL-systemet (billakk). Pluss noen flere.

Lenke til kommentar
Jeg tenker litt på dette med kolnisering av planeter. Er det mulig å frakte oksygen, altså da snakker vi x antall oksygenflasker, til mars, tappe de der og tyngdekraften gjør at det blir liggende?

Nå vet jeg at det skal uendlig mange flasker til for å fylle opp hele atmosfæren, men jeg tenker som et hjelpemiddel i tillegg til planter osv. som naturlig danner O2

Ville dette latt seg gjøre, eller er ikke tyngdekraften kraftig nok til at den vil "holde på" oksygenet?

Du måtte nok fylt på med oksygen ganske konstant for å holde atmosfæren vedlike. Usikker på hvor rask prosessen er, kanskje tapsraten er lav nok til at det ville vært overkommelig (sett i forhold til det gigangtprosjektet det i utgangspunktet er å terraforme *og* kolonisere mars)

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar
Finnes det noe romprogram/prosjekt laget for å sette romobservatorier på månen?

Eller, kolonisere månen generelt?

Finnes mange fine planer der ute men hvis du mener planer som i "planer som faktisk har fått klarsignal og penger til å komme seg ut av planleggingsstadiet" så er nok svaret nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...