Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vet det tar år for en stjernes lys å nå jorden, men hvorfor tar det tid når en stjerne dør? Altså, det er jo ikke noe lys som skal nå frem til oss da.

Tenk på lysstrålen fra stjerna til oss som et laaaangt tau, et lys-tau. Du drar hele tiden inn lystauet raskt, men så lenge stjerna i den andre enden hele tiden lager mer lystau, så kan du dra og dra på tauet uten at det tar slutt.

Når stjerna slukker/dør, så slutter den å lage mer lystau i sin ende av lystauet, men det er ikke da slik at hele lystauet blir borte samtidig, bare at det ikke blir produsert mer lystau i den andre enden av tauet. Du fortsetter å dra inn tauet og om ei stund (noen år) så ser du at tauet har en ende som kommer nærmere og nærmere deg.

I virkeligheten drar du inn lystauet med lysets fart, så du rekker ikke å se tauenden som nærmer seg, du merker det først når tauenden har kommet helt fram til deg. Først da, i dette øyeblikket, slukner lyset fra stjernen for deg, og først da skjønner du at den døde, for så lenge siden som avstanden til stjerna målt i lysår. Var stjerna 100 lysår unna, så tar det altså hundre år fra lystauet blir kuttet i den andre enden til den bortre enden av lystauet når fram til øynene dine, og først da oppdager du at stjerna har sluknet.

Lenke til kommentar
Hvis jeg hadde gått tilbake i tid og gitt Newton en Casio fx-9860G SD f. eks! Hvordan ville det vært jorda i dag? Jeg viste så klart Newton det man kan gjøre på kalkulatoren og batterier for 100 år fremover! Hvordan ville jorden vært nå da?

Jeg tror faktisk ikke det ville vært en veldig stor forskjell. Casio-en hjelper personene på den tiden med å regne ut stykkene fort og å tegne grafer, men formlene bak og logikken bak de formlene må han fremdeles tenke ut. Så det hadde kanskje hjulpet han litt på farta på regningen, men det hadde nok ikke gjordt at vi hadde visst mer i dag enn vi allerede veit.

Det er selfølgelig hvis vi ser bort ifra at forandrer du noe som helst i fortiden, selv en minste lille detailj, så blir fremtiden gradvis mer og mer forskjellig til den til slutt er veldig forskjellig fra det den ellers ville blitt. Bare tenk på hvor mye i fremtiden du bestemmer når du er ute å kjører bil, lar du en person vente i 5 sekunder ekstra så flytter det stedet dem er på til forskjellige tider fremover og bakover i tid for 1000 andre folk etterhvert, som igjen forandrer for tusenvis av flere. Så er kanskje flere av de uheldige og kræsjer i et høyrekryss pga et uheldig sammentreff mellom sted og tid mellom to biler, og en annen bil slapp kanskje å kræsje fordi du gjorde han 5 sekunder forsinket. Er ganske utrolig å tenke på hvor store forandringer i fremtiden hver og en av oss bestemmer, forandre en LITEN ting i forttiden og 20 år senere vil bli helt forskjellig. Fex hva tror du hadde skjedd hvis noe hadde hindret antibiotikaen å bli funnet opp eller Darwin å eksistert? Skal ikke store forandringen til det.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Apropos tid. Hvis det i fremtiden vil være mulig å reise til fortiden, ville ikke det som har skjedd i fortiden, allerede ha skjedd? Med denne teorien vil det ikke være mulig å forandre fortiden, og det betyr vel også at tidsreiser til fortiden aldri vil være mulig. Såfremt man ikke regner med parallelle universer og slikt.

Endret av Sondre
Lenke til kommentar

Om man reiser tilbake i tiden kanskje man endrer slik at tidsreisen aldri hadde skjedd. Og da endret man jo egentlig aldri fortiden, så da skjer jo tidsreisen allikevel. Men da kan den jo ikke skje fordi man sørger for at den aldri skjer, og da skjedde den aldri, så da sørget man aldri for at den ikke kan skje slik at den skjer.

Hva vil da skje? :D

Lenke til kommentar
Eller for eksempel reiser du tilbake i tid og dreper din egen far før han møter din egen mor.

Man kan reise fremover i tiden, dog. Men bakover kan man ikke. Jeg kan ikke teorien bak det.

Hvis du går inn i tidsmaskin, drar tilbake i fortiden og dreper din egen far før han møter din mor. Så vil din far aldri ha møtt din mor, og aldri født deg, som gjør at du aldri kunnet gå inn i tidsmaskinen, og dermed kunne du ikke drept din far. Og hvis din far ikke ble drept, så blir du født, så går du inn i en tidsmaskin... osv...

Med andre ord, et paradoks. Vi kan altså konkludere med at det er ikke mulig å reise tilbake i tid i den forstand at du kan endre fortiden (altså være i fortiden). For ville det vært mulig så:

1. Pga overnevnte paradoks, brist i logikken

2. Hadde vi allerede møtt folk fra fremtiden (dog, det kan også bety at menneskeheten aldri kommer så langt før vi dør ut av krig/sult).

Men at vi kan reise tilbake i tid i den forstand at vi kan observere hva som skjedde tidligere ser jeg ikke bort ifra. Fex så kan vi jo kanskje være så heldig å finne en reflekterende overflate i verdensrommet som peker tilbake på jorden som er 20 lysår unna. Med flott nok teknologi og lite forstyrrelser på veien, så kan det kanskje bety at vi kan direkte observere jorden for 40 år tilbake i tid.

EDIT:

Sånn utenom det så er ikke tid annet enn kjemiske reaksjoner som danner vår oppfattelse av "tid". Tiden går ikke likt overalt i universet, og det er ikke forårsaket av noe annet enn at kjemiske reaksjoner ikke skjer likt på et sted kontra et annet sted (krumming av romtid, osv...). Det er ingen "tidslinje" eller lagring av det som skjedde som vi kan oppleve på nytt. Det som skjer i fremtiden er ikke noe annet enn resultatet av alle kjemiske reaksjoner som har skjedd tidligere frem til da, dermed kan vi heller ikke reise frem i tid.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Det at menneskeheten dør ut før vi rekker å reise til fortiden var et veldig godt poeng.

Til det med en reflekterende overflate, er det vel mulig at vi mennesker plasserer en slik ut selv? Problemet er bare å komme seg dit.

Endret av Sondre
Lenke til kommentar
Det at menneskeheten dør ut før vi rekker å reise til fortiden var et veldig godt poeng.

Til det med en reflekterende overflate, er det vel mulig at vi mennesker plasserer en slik ut selv? Problemet er bare å komme seg dit.

Yep, godt mulig at vi kan plassere ut en overflate selv, men vi vil aldri klare å aksellerere objektet til å bevege seg raskere enn lysets hastighet for å "ta igjen" lyset som allerede har blitt sendt fra oss. Derfor ville vi bare kunnet se bakover i tid til den datoen den reflekterende overflaten ble plassert og fremover, og da forsvinner all nytten (vi har da satelitter med kameraer som gjør samme jobb mye bedre ;)).

Lenke til kommentar

Kan vi snart lage en maskin... som på en måte kobler oss til noe som gjør at vi kan føle historien! Være en historisk person? Slik at de lager en fortelling om en mann! Og de kan koble noe til hjernen våres som gjør at jeg kan på en måte styre han? Som i et spill! F. eks. er jeg en pirat, jeg på en måte er dømt til å gjøre forskjellige ting, og jeg gjør det. Jeg lukter, jeg ser og alt virker 100 % ekte. Noe sånnt....

Lenke til kommentar
Idag lærte vi at dersom man har vært vitne til bilulykke, mord eller annen tragisk hendelse skal man ikke være alene de neste 24 timene fordi man kan dø flere timer senere av sjokket. Er dette sant? Hvis ja; hvorfor har vi denne dårlige egenskapen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Acute_stress_reaction

Fant ingenting der om at det er dødelig, men du kan jo se hvis du er god i engelsk.

Fyrer opp et spørsmål til.

E=mc2, greit nok. Men hvordan får vi det til å passe akkurat med menneskelige begreper? Alle enhetene som er brukt er jo (selvfølgelig) funnet på før Einsteins tid, så hvorfor passer det så perfekt med lysets hastighet og alt som det gjør?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...