Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva vil klassifiseres som et sent svar på noe som er skrevet i forumet her?

(se forrige innlegg).

Spørsmålet er framleis aktuelt, og sidan eg såg det var ein kompis som eg fann innpå her då eg las posten, synast eg det høvde seg å svara han.

Du lurer på kor mykje av regnskogen er utforsket, tenker du då kartlagd alt av plante og dyreliv. Eller rett og slett besøkt av sivilisasjonen?

Eg vil ikkje tru så mykje av regnskogen er så veldig utforsket, med tanke på at bare 1 prosent av plantene der er analysert for medisinske eigenskapar.

Lenke til kommentar
Hvorfor varer boksmat så lenge,

De blir varmebehandlet på slutten av produksjonen (de blir varmet opp såpass at alt av bakterier blir drept), pluss at hermetikken er fullstendig lufttett og det er ingen luft på innsiden. Det gjør at det blir umulig for bakterier, mugg og annet å snike seg inn, pluss at man får fjernet luften, som spiller en viktig rolle når maten blir dårlig.

Men noen ganger kan varmebehandlingen gi uønskede bieffekter.

og i hvordan temperatur skal makrell i tomat (boks) oppbevares?

Det pleier å stå utpå boksen, bare se godt etter.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Har en boks makrekk i salsa her nå (fra Stabburet), der står det ikke hvordan den skal oppbevares. Tror makrell i tomat oppbevares i skap eller lignende frem til åpning. Etter åpning oppbevares boksen i kjøleskap, helst i plastpose eller med lufttett lokk på boksen.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Det står ingenting om oppbevaring på makrellboksen.

Har en boks makrekk i salsa her nå (fra Stabburet), der står det ikke hvordan den skal oppbevares. Tror makrell i tomat oppbevares i skap eller lignende frem til åpning. Etter åpning oppbevares boksen i kjøleskap, helst i plastpose eller med lufttett lokk på boksen.

Ah. Takker. ;)

Endret av Sondre
Lenke til kommentar
Hvorfor varer boksmat så lenge, og i hvordan temperatur skal makrell i tomat (boks) oppbevares?

Hvorfor tar folk feil av hvor "Hvordan" skal brukes og ikke brukes?

Det er slik vi snakker i Nordland og det hender ofte at jeg automatisk skriver det.

Den skal oppbevares i kjøletemperatur. Men siden den er hermetisk pakket kan den vare lenge i langt høyere temperaturer og. Kjølevarer skal vel ha 0-7 grader Celsius.

Lenke til kommentar
De blir varmebehandlet på slutten av produksjonen (de blir varmet opp såpass at alt av bakterier blir drept), pluss at hermetikken er fullstendig lufttett og det er ingen luft på innsiden. Det gjør at det blir umulig for bakterier, mugg og annet å snike seg inn, pluss at man får fjernet luften, som spiller en viktig rolle når maten blir dårlig.

Men noen ganger kan varmebehandlingen gi uønskede bieffekter.

Kva i pølsemakarens gode navn og rykte!?

Det kan høres ut som om boksen ikke har vært helt tett. Da kan bakterier komme inn og utvikle seg til mark, for boksene blir varmebehandlet helt til slutt, sier Rønning til avisa.

Bakterier som utviklet seg til mark?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Kva ville hendt om ein utførte MR-undersøkjing på Wolverine frå X-men? Fordi MR-maskinen lagar eit veldig sterkt magnetfelt, så må jo noko morosamt hende.

Vil han verte snurra rundt saman med magnetfeltet?

Har ikke Wolverine en eller annen slags sinnsvaksterk ikkemagnetsik metallegering i kroppen da?

I såfall skjer det vel ingenting siden metallet hans ikke vil skape og/eller forstyrre magnetfelt.

Nei. Magneto, som då brukar magnetkraft, tek fleire gongar å held Wolverine oppe i lufta og får han til å ikkje kunne røre seg nettopp fordi han har all metallet i kroppen.

Men det er ikkje poenget, poenget er kva som ville skjedd? Om ein fekk eit endoskjelett i metall og fekk MR, kva ville skjedd? Ville ein ha vorte spinna rundt?

Lenke til kommentar

Spint rundt nei? Skjelettet ville nok heller blitt revet ut av kroppen antar jeg..

The magnetic force exerted on an object increases exponentially as it nears the magnet. Imagine standing 15 feet (4.6 meters) away from the magnet with a large pipe wrench in your hand. You might feel a slight pull. Take a couple of steps closer and that pull is much stronger. When you get to within 3 feet (1 meter) of the magnet, it's likely the wrench will be pulled from your grasp. The more mass an object has, the more dangerous it can be -- the force with which it's attracted to the magnet is much stronger. Mop buckets, vacuum cleaners, IV poles, oxygen tanks, patient stretchers, heart monitors and countless other objects have all been pulled into the magnetic fields of MRI machines. Smaller objects can usually be pulled free of the magnet by hand. Large ones may have to be pulled away with a winch, or the magnetic field may even have to be shut down.

If you have metal filings, shrapnel, or ferromagnetic clips or pins in your body, you probably will not be imaged because these objects could be twisted by the magnetic field and cause serious injuries. Most new surgical metal implants are made of a high quality stainless steel which is non-magnetic. You can be imaged with these. Dental fillings and bridgework are okay.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Det kan høres ut som om boksen ikke har vært helt tett. Da kan bakterier komme inn og utvikle seg til mark, for boksene blir varmebehandlet helt til slutt, sier Rønning til avisa.

Bakterier som utviklet seg til mark?

Det er nok snakk om mark som kom seg inn og fikk vokse videre, at det står at det er bakterier tror jeg nok har mer med slett journalistisk arbeid å gjøre enn et sensasjonelt eksempel på spontan hurtigevolusjon.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
[...]Men det er ikkje poenget, poenget er kva som ville skjedd? Om ein fekk eit endoskjelett i metall og fekk MR, kva ville skjedd? Ville ein ha vorte spinna rundt?

Noe sånt som

skulle jeg tro....

ser dyrt ut....

That MRI was DOA and was going to be replaced, perfect time to demonstrate how strong the field is on even one that has no power going to it.

:wow: tør nesten ikke tenke på hva som vil skje med strømmen på..

Lenke til kommentar
Hva het rakettene [...]

Det var en del slike rundt omkring i landet. Bla her. At akkurat disse rakettene ble utstasjonert i Norge var ikke bare populært, da disse var laget for å kunne utstyres med atomstridshode.

Edit: rundt Oslofjorden var det først på '50-tallet Nike Ajax som var i bruk, noe senere ble disse skiftet ut med Nike Hercules, det var disse som kunne utstyres med atombombe

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...