lockdog Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Stort sett alt utstyr som ikke har en mekanisk av/på-knapp vil trekke strøm selv når de er avslått. Tv'r, xboxer, ps3, pc'r(både bærbare og stasjonære) og forsterkere som kun har puls-knapper for å starte, trekker noe strøm. Dette er riktignok veldig varierende hvor stor denne strømmen er. Derimot om du skrur av tv'n med en sånn "tung knapp som sier klikk ganske høyt", altså mekanisk bryter, så kobler du den helt fra nettet, og dermed ingen strøm. Samme med ps3 og stasjonære pc'r, om du skrur av bryteren bak maskinen. Hva noe av denne strømmen går til, vet jeg ikke, men det kan f.eks være ting som forkorter oppstarten av utstyret, spenning på transformatorer og liknende. Dessuten må jo xbox og ps3 har elektronikk i gang for å kunne "føle" at den skal slåes på viá kontrollen. Lenke til kommentar
TRD4U Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Var ute og fløy i dag. (Fra Rygge til Trondheim, for spesielt interesserte) I den sammenheng lurer jeg på et par ting: - Hvorfor er det standard prosedyre å slukke kabinbelysningen under take-off og landing? - Før fikk jeg alltid "dotter" i ørene ved landing. Nå er det imidlertid mange år siden siste. Hvorfor? Har kroppen vendt seg på det, eller har flygerne/flyene blitt annerledes? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Var ute og fløy i dag. (Fra Rygge til Trondheim, for spesielt interesserte) I den sammenheng lurer jeg på et par ting:- Hvorfor er det standard prosedyre å slukke kabinbelysningen under take-off og landing? Det er de mest kritiske fasene i løpet av flygingen, altså de fasene hvor det er størst sjanse for at det kan skje ulykker. Hvis det skulle skje en ulykke teller sekundene, og da hjelper det hvis du slipper å vente på at øynene dine venner seg til mørket når du evakuerer flyet etter en flyulykke, da kan det være bekmørkt inne i flykabinen og/eller utenfor flyet. Man gjør dette selv om det er lyst ute, rett og slett fordi det er enklest å ha en fast prosedyre slik og da slipper en å lure på når det er "mørkt nok" osv. EDIT: Presiserte at det er evakueringen det er snakk om her. Endret 22. februar 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Hvorfor de slukker kabinbelysningen under takeoff og landing vet jeg ike men det med dotter har en naturlig forklaring. Flyet har som kjent trykkabin men tryjjet inni kabinen er ikke det samme som ved havnivå når flyet befinner seg 10000 meter oppe i lufta, da er kabintrykket tilsvarende 2000-3000 meter og når du da kommer ned igjen er kroppen vandt til dette trykket. Når da flyet reduserer høyden vil etterhvert trykket stige inni kabinen og du føler det som dotter i ørene som skyldes at du ikke klarer å utligne trykket inni det indre øret til trykket utenfor. Lenke til kommentar
Sondre Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Har barndommen noe med hvilken musikksmak man får når man blir eldre? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Har barndommen noe med hvilken musikksmak man får når man blir eldre? Personligheten din formes i barndommen, og musikksmaken din bestemmes av personligheten din. Så jeg vil si ja. Men det betyr ikke at det er eneste faktor som bestemmer musikksmaken din. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Hvorfor de slukker kabinbelysningen under takeoff og landing vet jeg ike men det med dotter har en naturlig forklaring.Flyet har som kjent trykkabin men tryjjet inni kabinen er ikke det samme som ved havnivå når flyet befinner seg 10000 meter oppe i lufta, da er kabintrykket tilsvarende 2000-3000 meter og når du da kommer ned igjen er kroppen vandt til dette trykket. Når da flyet reduserer høyden vil etterhvert trykket stige inni kabinen og du føler det som dotter i ørene som skyldes at du ikke klarer å utligne trykket inni det indre øret til trykket utenfor. Han spurte om dette er noe som har endret seg de siste årene. Jeg opplever at jeg ikke får like lett dotter i ørene som før, selv på eldre fly, og jeg har heller ikke hørt at de har endret noe på dette. Så jeg vil si at det er en selv som har vent seg til dette. Lenke til kommentar
Sondre Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Han spurte om dette er noe som har endret seg de siste årene. Jeg opplever at jeg ikke får like lett dotter i ørene som før, selv på eldre fly, og jeg har heller ikke hørt at de har endret noe på dette. Så jeg vil si at det er en selv som har vent seg til dette. Kan tilfellet være at det er planeten vår som endrer seg? Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Hvorfor angriper ikke løver, eller andre rovdyr i Afrika, mennesker når de sitter i en bil? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Hvorfor angriper ikke løver, eller andre rovdyr i Afrika, mennesker når de sitter i en bil? Hvorfor skulle de det? Mennesker er godt pansret og utilgjengelig i bilene. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Hvorfor angriper ikke løver, eller andre rovdyr i Afrika, mennesker når de sitter i en bil? Sjelden de angriper folk til fots òg, med mindre man går veldig nær dem ... Løvene, og dyrene generelt i de store nasjonalparkene, er vandt med biler - og de bryr seg derfor svært lite om dem. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Hvorfor skulle de det? Mennesker er godt pansret og utilgjengelig i bilene. Fordi mange av disse kamerabilene er jo helt åpne, og står noen ganger bare få meter fra en flokk med løver, men Mr. Bojangles kom med en passende forklaring. Lenke til kommentar
Niks Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Hvorfor blir håret grått når du blir eldre? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Hvorfor blir håret grått når du blir eldre? Hehe, dama er frisør, det er fordi pigmentsekken visstnok slutter å virke, altså den produserer vanligvis pigmenter men dør etterhvert og klarer da ikke produsere pigmentene som gir håret farge. Lenke til kommentar
Darkbuster Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Hvordan vet for eksempler datamaskiner hva klokken er flere dager senere, selv om den er vært avslått og uten noen form for internettforbindelse? hvordan vet dataen hvor lang tid det har gått? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Hvordan vet for eksempler datamaskiner hva klokken er flere dager senere, selv om den er vært avslått og uten noen form for internettforbindelse? hvordan vet dataen hvor lang tid det har gått? Den har en batteridrevet klokke. Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Finnes det noe verktøy for å søke med bare deler av et telefonnummer? EKS: Få en liste med alle nr. som starter på 92 34 57? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Folk flest kan ikke huske lenger tilbake enn til de var et par år gamle, og ofte da kun enkelte hendelser. Selv husker jeg kun småting fra før jeg var 5 år. Allikevel mener forskere at de første leveårene, og månedene, har mye å si for den personlige utviklingen og sosialiseringen. Hvorfor? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Folk flest kan ikke huske lenger tilbake enn til de var et par år gamle, og ofte da kun enkelte hendelser. Selv husker jeg kun småting fra før jeg var 5 år. Allikevel mener forskere at de første leveårene, og månedene, har mye å si for den personlige utviklingen og sosialiseringen. Hvorfor? Jeg tipper fordi man husker gårsdagen allerede fra man er 2 år. om dette stemmer aner jeg ikke Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Folk flest kan ikke huske lenger tilbake enn til de var et par år gamle, og ofte da kun enkelte hendelser. Selv husker jeg kun småting fra før jeg var 5 år. Allikevel mener forskere at de første leveårene, og månedene, har mye å si for den personlige utviklingen og sosialiseringen. Hvorfor? Antakelig fordi implisitt hukomelse er svært viktig. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå