hernil Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Er det noen gang bestemt hvem av Ole, Dole og Doffen som skal ha hvilke farger på luene sine?For meg virker det som om fargeleggerne fargelegger tilfeldig. I en historie så gjorde den røde noe, og i neste rute så spurte han den grønne om "hvorfor gjorde du det?" Altså fargela de endene feil. At norske fargeleggere ikke har orden på fargene er en ting. Men har deres skaper Carl Barks sagt noe om dette? De offisielle fargene er såvidt jeg vet (har hørt en del forskjellige) Ole-blå, Dole-grønn og Doffen-rød. Ofte (særlig i eldre blader) byttes luefargene i selve historien, noe som kan føre til en del forvirring, men dette er altså de endelige fargene. Noen ganger har forresten Doffen gul lue. Forklaringen på luebyttene er forresten som følger: Ole har som oftest blå lue, mens Dole har grønn og Doffen rød. Men - det hender guttene bytter for å narre brysomme onkler. Kilde 1 Kilde 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Ifølge en historie har en av dem en føflekk på leggen. Har aldri sett den på noen tegning, men Donald kjente igjen nevøen sin da de prøvde å lure ham med å bytte luer. Sikkert en sånn funfact som ble skapt kun for den ene historien. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Mener å huske at føflekken visstnok er bak det ene øret (eller begge steder, dersom det er snakk om forskjellige historier). Tror det var i en eller annen Carl Barks-historie. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 I 1997 fikk vi endelig løsningen, da Donald fortalte Skrue hvordan han klarer å se forskjell på Ole, Dole og Doffen: «Ole har en liten flekk i øyet, Dole har en ekstra rynke på tommelen, og Doffen har en ujevn fregne.» Jeg er temmelig sikker på at det er fra en Don Rosa-historie. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Kan en bil parkert i en isete bakke begynne å skli når mildværet kommer?Jeg mener, hvis det blir så varmt at den tørre isen får et lag med vann på seg. Da blir isen glattere, og bilen som stod parkert begynner å skli. Eller? Helt klart! Er galskap å parkere i en bratt bakke med is . Og det skal ikke så bratt bakke til som man tror, håndbremsen er kun på bakhjulene (som oftest), akselen med minst vekt. Endret 16. februar 2009 av ChrML Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Hvorfor er 2"-rør 60,3 mm når to tommer er 50,8 mm(2x25,4)? Bump Dreneringsrør? Nei.. svartstål, rustfri m.m Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Hvorfor blir området rundt øyet blått og gult og grønt når man får blåøye? (har det nå ja). Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Hvorfor er 2"-rør 60,3 mm når to tommer er 50,8 mm(2x25,4)? Bump Dreneringsrør? Nei.. svartstål, rustfri m.m Indre og ytre diameter? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Det kommer vel av oksygenfattigt blod som ligger å svømmer under huden. Correct me. Endret 16. februar 2009 av Blomsterbob Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Helt klart! Er galskap å parkere i en bratt bakke med is wink.gif. Og det skal ikke så bratt bakke til som man tror, håndbremsen er kun på bakhjulene (som oftest), akselen med minst vekt. Som jeg trodde. Men har du noe bevis/link/eksempel? Har selv vært nødt til å kjøre hjem fra besøk for å unngå mildvær. Veldig godt veigrep på tørr is og fire nye dekk, men jeg var redd for mildværet. Verten bor i en bratt bakke. Endret 16. februar 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
564215 Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) I mange pimp-filmer o.l. har jeg sett en slags hvit kule. Eksempel på filmer med den i er Ali G Indahouse. Hva brukes denne kulen til? Endret 16. februar 2009 av ZeroZ Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Indre og ytre diameter? Som jeg har sagt tidligere; ytre diameter 60,3 og en godstykkelse på 2 mm Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Hvorfor blir området rundt øyet blått og gult og grønt når man får blåøye? (har det nå ja). http://en.wikipedia.org/wiki/Bruise#Light_bruises Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Se der ja. Da har jeg heldigvis bare en light bruise. Er for tiden i dark/light purple/yellow stadiet. Øye vs albue = 0 - 1 Endret 16. februar 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Chili ødelegger smaksløkene slik at du mister smakssansen. Fleip eller fakta? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Sikkert en myte basert på fakta, men vridd ut av kontekst. Chili gir smaksløkene en midlertidig bedøvelse/overdose slik at man ikke smaker andre smaker så lett under det måltidet. Hvis du krydrer et dyrt og utsøkt restaurantmåltid med chili så vil det smake omtrent det samme som havregrøt med chili. Chili ødelegger altså for andre smaksopplevelser. Det tar kanskje 10-30 minutter før "bedøvelsen" ebber ut avhengig av mengde chili. Du går altså glipp av smaksopplevelser om du bruker chili. F.eks vil du aldri se en kokk, ølkjenner, vinkjenner e.l. spise chilinøtter før eller under et måltid/drikke. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Hva med nesten kokende drikke da? Det må da være unaturlig og galt for svelget å ta i mot så vanvittig varm drikke. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Hva skjer egentlig når vann fryser til is? Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Er det bare chilli der gjelder eller er det det som gjør det sterkt som gjør det? http://en.wikipedia.org/wiki/Capsaicin Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Hva skjer egentlig når vann fryser til is? google vet alt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå