Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Egg er ikke særlig ellipseformet heller. Selv om det kan minne om en ellipse, så er egget som oftest "spiss" i ene enden og butt i andre enden, altså ikke en perfekt ellipse. Men hvis Applebee kan ta til takke med at egget er omtrent ellipseformet, så finnes det formler for å finne arealet av en slik en.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal man klokke RAM-timings opp eller ned? :ermm:

 

Lavere timings, raskere aksesstid, bedre ytelse. :)

Takk. :D

 

Fult så enkelt er det ikke. Man vil ha både kjappe timinger og høye frekvenser, dermed ender man opp med ett kompromiss. Hva som da lønner seg mest varierer fra situasjon til situasjon.

 

---

 

Hmm. Prøver meg igjen - blokkerer karbonfiber rfid-signaler?

Lenke til kommentar

 

Det gir jo ingen mening å blande vannet med en væske som har en høyere saltkonsentrasjon enn blodet. Nyrene fungerer så vidt meg bekjent gjennom diffusjon.

Wikipedia:

 

Although it is clear that a human cannot survive on seawater alone, some people claim that one can drink up to two cups a day, mixed with fresh water in a 2:3 ratio, without ill effect. The French physician Alain Bombard claimed to have survived an ocean crossing in a small raft using only seawater and other provisions harvested from the ocean, but the veracity of his findings was challenged. In Kon-Tiki, Thor Heyerdahl reported drinking seawater mixed with fresh in a 40/60% ratio. A few years later another adventurer named William Willis claimed to have drunk two cups of seawater and one cup of fresh per day for 70 days without ill effect when he lost his water supply.

 

Ut i fra dette, og også diverse andre overlevelseshistorier trekker jeg den slutningen at det faktisk er mulig.

Artikkel

 

Hvorfor poster du en link uten å lese den selv? Det som står der er vel akkurat det samme som jeg skrev?

 

Accidentally consuming small quantities of clean seawater is not harmful, especially if the seawater is consumed along with a larger quantity of fresh water. However, consuming seawater to maintain hydration is counterproductive; in the long run, more water must be expended to eliminate the seawater's salt (through excretion in urine) than the amount of water that is gained from drinking the seawater itself.

 

Da kan man heller si at artikkelen motsier seg selv, med tanke på sitatet jeg kom med og det som du kom med.

Og ja, jeg leste hele delen av artikkelen om "human consumption of seawater".

Lenke til kommentar
Hvorfor ler man? Er det ikke litt rart at når underholdningsnivået når et visst punkt, reagerer man med å le?

(dette er noe jeg leste i en eller annen bok leeenge siden, så det kan hende at ikke alt stemmer)

latter er noe som letter på spenning: det er utviklet fra da vi levde som primitive flokkdyr. det er en som holder vakt og sier i fra dersom et rovdyr skulle være i nærheten. dersom det viste seg at det ikke var et rovdyr allikevel eller at rovdyret har forsvunnet, så varsler vakten ved å skape en letter lignende lyd. deretter lagde resten av flokken de samme lydene for å signalisere at det var trygt, samt at de skulle lette på trykket (spenningen).

 

jeg synes hvertfall at latter lett kan lette på trykket dersom situasjoner blir litt "spente" (hva er et passende nord ord for det engelske ordet for tension?)

 

friedrich nietzsche mente at latter var en form for overlegenhet - at vi hevder oss over noen/noe ved å le. og til dels har han jo rett; vi ler som regel av andre mennesker, eller dyr for den saks skyld, som driter seg ut på en eller annen måte. latter i sin natur, mente han, var egentlig en ondsinnet handling, til tross for at en ikke ser på latter som noe ondt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...