Simen1 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Glass som i vinduer og colaflasker er per definisjon ikke et fast stoff, men en ekstremt tyktflytende væske.Derfor krystalliserer ikke atomene seg, og det er mulig å se ut gjennom ruta. Derfor er en rute som har stått i samme stilling i årevis, blitt litt tykkere nederst. Kan man få glass til å fryse så det ikke lengre er en væske? Enten ved å senke tempen til null grader Kelvin, eller blande inn en herder? Kan man i så fall se ut gjennom glasset etterpå? Glass defineres vist som fast stoff til tross for sine likheter med væske. Det med at glass blir tykkere nederst er nok mer en myte enn et faktum. Gamle produksjonsprosesser ga uregelmessig tykkelse. Det kan nok mistolkes som siging om den tykkeste delen tilfeldigvis er nederst. Det finnes en rekke krystallinske stoffer som er mulig å se gjennom: kvartskrystall, diamant, is, og flere. På samme måte finnes det glassmaterialer som er ugjennomsiktige. Glass vil ikke krystallisere seg selv om temperaturen senkes til 0K. Glass kan krystallisere seg dersom det blandes inn nok av riktig type herder og avkjølinga skjer sakte nok. Om det blir gjennomsiktig etter krystalliseringa kommer an på mange faktorer. Jeg vil tippe at det krystallinske glasset vanligvis er gjennomsiktig dersom det flytende glasset er gjennomsiktig etter innblanding av herderen. Selv om det er kjemisk potensiale for krystallisering er det ikke sikkert at glasset har nok termisk energi til å krystallisere. Kjøler man glasset svært langsomt er det større sjanse for at det krystalliserer. Kjøles det raskt så "fryses" det i sin posisjon som underkjølt seig veske uten mulighet for å krystallisere seg, selv om det går en million år. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Er Pondus engelsk? Samtlige etiketter og skilt i Pondus-stripene er på English. De eter ikke iskrem, men ice cream. Absolutt alt er på engelsk, unntatt synstestene på legekontorene. Dette i skarp kontrast til Nemi, hvor etiketter står skrevet på slang (Pottis for potetgull osv...) Tror Øverli at engelsk er kult? Eller er det for eksporten sin del? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Glass defineres vist som fast stoff til tross for sine likheter med væske. Det med at glass blir tykkere nederst er nok mer en myte enn et faktum. Gamle produksjonsprosesser ga uregelmessig tykkelse. Det kan nok mistolkes som siging om den tykkeste delen tilfeldigvis er nederst. Det er vel ikke bare tilfeldig at de er montert slik heller. Store glassplater er lettere å håndtere og montere i vindusrammen hvis de settes opp med den tykkeste (og tyngste) delen nederst, så det er ikke så rart at myten er blitt utbredt. Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Er Hitler en helt? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Nei, han er en av historiens største drittsekker. Ikke tok han del i krigen selv, heller. Han bodde trygt og godt, mens andre døde i fronten. Napoleon ble i det minste ut på slagmarken og slåss. Har du noen god grunn til å tro at Hitler var en helt? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Har var nok akkurat like mye helt som Raspotin var tenker jeg, han var ikke god han heller. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Kan en sånn dynamolykt med radio som selges på Clas Ohlson brukes til å lade en laptop, dersom man har veldig god tid? Lenke til kommentar
beerformyhorses Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Kan man slukke tørsten ved å drikke blod? Menneskeblod, hesteblod ol. (Mener "slukke tørsten" som i å bli mindre dehydrert.)Jeg antar at det er mulig så lenge den du drikker blodet til har en lavere konsentrasjon av de saltene du har for mye av. Noen tanker? man klarer vist ikke drikke nok blod til at man kan slukke tørsten skikkelig, ca 3dl er vel det som er ca grensen før det kommer opp igjen, men utenom det ser jeg ingen grunn til at man ikke skal kunne drikke det. det inneholder samme mengde salt som din kropp, og skal dermed ikke dehydrere deg. slik saltvann gjør. Disclaimer: Lenge siden jeg har sett dokumentaren om akkurat dette. Mener å huske at Mongolske nomader har brukt å drikke hesteblod fra levende hester for å holde seg hydrert i tørkeperioder. Husker ikke helt metoden som ble brukt, men tror de tappet blod fra hesten for så å forbinde det. lenge siden jeg hørte det med 3dl(?) også... Det kan jo såklart hende at de blandet blodet sammen med vann. Akkurat på samme måte som man kan gjøre om man er skipbrudden og har mangel på ferskvann. Da kan man blande sammen f.eks urin eller saltvann i ferskvannet og man blir derfor mer hydrert enn om man bare drikker ferskvann. Det gir jo ingen mening å blande vannet med en væske som har en høyere saltkonsentrasjon enn blodet. Nyrene fungerer så vidt meg bekjent gjennom diffusjon. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Hva hadde skjedd hvis en elefant hadde hoppet? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Elefanter kan ikke hoppe. Fetter'n min sier at elefaner egentlig er rosa, under all skitten. Jeg mener at de er født grå. Hvem har rett? Bytex: Ståle lurte kanskje på om elefanten ville skadet seg ved nedslaget, eller om beina ville laget hull i jorda. Jeg vet ikke svaret. Endret 10. februar 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Ikke noe annet enn hva som skjer når man slipper en 1 tonn jernplate i bakken fra lav høyde vil jeg tro. Den dytter ikke jorda ned, det er det bare Chuck Norris som gjør når han tar armhevinger. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Hva hadde skjedd hvis en elefant hadde hoppet? Den ville bryte de fundamentale fysiske lover i universet og ville skapt et nytt big bang. Enten del eller så ville ikke kroppen tåle det og ting i elefanten kunne gå i stykker Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Hva hadde skjedd hvis en elefant hadde hoppet? Den ville bryte de fundamentale fysiske lover i universet og ville skapt et nytt big bang. Enten del eller så ville ikke kroppen tåle det og ting i elefanten kunne gå i stykker Mja. Ville den ødelagt ting fordi den hadde brukt så mye kraft? Eller hadde det vært når den falt nedigjen? For de kan jo stå på 2 bein. Men hva hvis den ble heist opp av en kran, og så sluppet ned. Lenke til kommentar
dj_vega Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Hva hadde skjedd hvis en elefant hadde hoppet? Den ville bryte de fundamentale fysiske lover i universet og ville skapt et nytt big bang. Enten del eller så ville ikke kroppen tåle det og ting i elefanten kunne gå i stykker Mja. Ville den ødelagt ting fordi den hadde brukt så mye kraft? Eller hadde det vært når den falt nedigjen? For de kan jo stå på 2 bein. Men hva hvis den ble heist opp av en kran, og så sluppet ned. Krana hadde knukket og elefanten hadde hatt knekte føtter. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Ikke akkurat en veldig snedig ting å lure på Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Hvorfor kan ikke ununoctium o.l klare å holde seg i mer en liten stund? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Radioaktivt. Kjernen deler seg i to. Du kjenner vel til dette med halveringstid? Det meste med atomnummer over 100 er så ustabilt at det bare finnes i laboratorier i en kort stund. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Radioaktivt. Kjernen deler seg i to. Du kjenner vel til dette med halveringstid? Det meste med atomnummer over 100 er så ustabilt at det bare finnes i laboratorier i en kort stund. Ok, tusen takk. Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Hvordan regner man ut arealet av en eggformet sirkel? Er ikke akkurat et mattegeni. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Er Hitler en helt? Om ikkje ein helt så var han iallefall blant dei dyktigaste politikarane verda nokon sinne har sett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå