Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Og ja, du kan fremdeles måle alkoholen når du blåser selv om du stapper det opp i rassen. Når du blåser, så måler ikke instrumentet "alkohol lukten" som ligger igjen i halsen når du har drukket, men gassene som kommer ut sammen med lufta du puster ut. Det som måles kommer altså rett fra blodet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å svare på. Man måtte vel bygge noe ny hardware som kan programmeres direkte, for dagens PCer kan ikke programmeres direkte uten å boote ett eller annet os.

 

På den annen side er det mange smartinger som vet hvordan et OS virker, og man ville sikkert greidd å bygge opp Windows, Linux og MacOS ogjen fra grunnen. Muligens med visse forbedringer siden man har muligheten til å starte med blanke ark.

Lenke til kommentar
Leste et sted på forumet at man kan bli drita fort ved å dynke tamponger i sprit og ha de under armen pga den tynne huden. Dersom dette er sant, kan man måle den promillen ved blåsing i måler? Og kan man bli drita av overdreven bruk av deodorant?

Den påstanden var det vel jeg som sto for. Skal ærlig innrømme at det ikke er noe jeg har prøvd selv, men har hørt om en del som visstnok skal ha gjort det og blitt fulle og det ganske fort. Om det da er forventningsfullhet som har inntruffet eller om det har en faktisk effekt skal jeg ikke si noe sikkert om. ;)

 

Spørsmål: Hvor mye tjener staten på skatter på tobakk (tenker først og fremst på røyk, men vet ikke om røyk og snus er todelt eller går under en)? Sleng gjerne med tallet for alkohol-skattene også hvis noen har dem.

Lenke til kommentar
Tror egentlig staten tjener på det.

Røykere lever lenge nok til å jobbe til pensjonsalder, men dør av hjerteproblemer og kreft før de rekker å heve pensjonen sin.

Husker ikke hvor store utgiftene og inntektene var nøyaktig, men husker et regnskap som jeg så (tror det var i Vi Menn) tidligere i år viste at staten gikk med 10 milliarder i overskudd på avgiftene.

Lenke til kommentar
Hvis en kameleon er blind, kan den da skifte farge etter omgivelsene?

Her svarer jeg rett og slett ut fra logisk sans: Nei. Kamelonen har ingen andre synsorganer enn øynene. Derfor er den helt avhengig av øynene for å kunne endre farge etter omgivelsene.

 

Dersom all software forsvant(alt! kompilatorer, os osv.), hvor lang tid ville vi brukt på å komme til det nivået vi er i dag?

Forutsatt at maskinvaren består og all kunnskap som finnes i verden i dag består så ville det nok gått langt raskere enn den historiske utviklingen har gått. Jeg regner med at det viktigste hadde blitt prioritert først. Etter ett år tror jeg det hadde eksistert enkle OS og kompilatorer. Etter to år tror jeg det viktigste av programvare hadde vært på plass med mye bugs. Etter fem år tror jeg det hadde vært nært dagens nivå, men at noe uviktig programvare enten mangler eller er full av bugs. Etter 10 år tror jeg programvaren ville vært generelt bedre enn i dag.

Lenke til kommentar
Hvis en kameleon er blind, kan den da skifte farge etter omgivelsene?

Her svarer jeg rett og slett ut fra logisk sans: Nei. Kamelonen har ingen andre synsorganer enn øynene. Derfor er den helt avhengig av øynene for å kunne endre farge etter omgivelsene.

 

Jeg trodde at kamelonen skiftet farge etter humøret. Da tar jeg visstnok feil da.

Lenke til kommentar
Tror egentlig staten tjener på det.

Røykere lever lenge nok til å jobbe til pensjonsalder, men dør av hjerteproblemer og kreft før de rekker å heve pensjonen sin.

Staten tjener helt klart på røykere. Jobber og betaler skatt til de dør rett rundt pensjonsalderen i tillegg til å betale fett for hver eneste røykpakke. Ingen tvil om at økonomiargumentet faller i fisk når det gjelder forbud av røyk.

Dersom all software forsvant(alt! kompilatorer, os osv.), hvor lang tid ville vi brukt på å komme til det nivået vi er i dag?

Forutsatt at maskinvaren består og all kunnskap som finnes i verden i dag består så ville det nok gått langt raskere enn den historiske utviklingen har gått. Jeg regner med at det viktigste hadde blitt prioritert først. Etter ett år tror jeg det hadde eksistert enkle OS og kompilatorer. Etter to år tror jeg det viktigste av programvare hadde vært på plass med mye bugs. Etter fem år tror jeg det hadde vært nært dagens nivå, men at noe uviktig programvare enten mangler eller er full av bugs. Etter 10 år tror jeg programvaren ville vært generelt bedre enn i dag.

Ikke glem at vi må komme oss etter sjokket. Et sånt scenario vil jo etterlate alt fra kalkulatorer til fly ubrukelig. Ser for meg ulykker som strekker seg fra bilulykker på grunn av ikke-fungerende trafikklys til kjernekraftverk som går dunken (vet ikke hvordan rent mekaniske (totalt software-uavhengige) sikkerhetsløsninger er eller om de i det hele tatt finnes).

 

Det er selvfølgelig hvis absolutt all software forsvinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...