Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen grense for hvor mange generasjoner et gen kan overleve? For eksempel: hvis du starter med en person med satans stor nese; hvor mange generasjoner vil det ta før nesa er av normal størrelse igjen? Kommer selvsagt an på HVOR stor nesa er, og hva som menes med normalt, men jeg er bare ute etter et ca-svar.

Endret av pumaen
Lenke til kommentar
Er det noen grense for hvor mange generasjoner et gen kan overleve? For eksempel: hvis du starter med en person med satans stor nese; hvor mange generasjoner vil det ta før nesa er av normal størrelse igjen? Kommer selvsagt an på HVOR stor nesa er, og hva som menes med normalt, men jeg er bare ute etter et ca-svar.

Nei det er ingen grense. Det kommer helt av tilfeldigheter.

 

For å ta et lignende eksempel: Hvis du slår seks 6-sere på rad med en terning i et enkelt terningspill mot en annen person. Hvor lang tid vil det ta før din poengmessige gode start er utvisket av tilfeldigheter? Omtrent på samme måte kan den store nesen bevares i enten bare noen få eller veldig mange generasjoner fremover.

 

Hvis man ser bort i fra eneggede tvillinger så er brødre ulike selv om de har de samme foreldrene. Seks brødre av stornesede foreldre kan få alt fra små til enorme neser, men statistisk sett store. Dette tilsvarer i sammenligningen min, den tilfeldigheten som et terningkast gir.

 

Spørsmål: Har de store dagligvarekjedene (f.eks Kiwi) samme priser over hele landet? Hvis ikke, fastsettes prisene sentralt, regionsvis eller i hver enkelt butikk? Hvis vi sammenligner to tilfeldige butikker i samme kjede, på hver sin kant av landet: Hvor stor prosentandel av varene har forskjellig pris?

Lenke til kommentar

Prisene i store kjeder oppdateres sentralt fortløpende i kassa. Hvertfall hos dem som har moderne kassasystem.

Derfor hører vi av og til dama i kassa si "Oj, denne varen ligger ikke inne med riktig pris enda, vent jeg skal sjekke" også må hun ringe noen andre.

 

Det er ingen som flyr rundt og priser hver enkelt vare lengre. De får ut merkelapper med navn og pris de kan sette i hyllene, that's it.

Lenke til kommentar

Bytex: Joda, men hvor stort ansvarsområde har hver av de som bestemmer prisene i kassene? Er det en butikksjef, fylkessjef eller toppsjefen for hele kjeden?

 

Hvis det er butikksjefen så kan jeg vel forvente å finne ulike priser på f.eks Kiwi butikker i samme by? Hvis det er fylkessjefen så må jeg vel til andre fylker for å finne ulike priser. Og hvis det er toppsjefen så kan jeg vel forvente samme pris på alle varer over hele landet?

 

Pumaen: Har ikke alle de 46 menneskelige kromosomene aktive deler? Hvis ett av de mangler eller er dobbelt opp så blir det vel synlig for den personen som har kromosomfeilen, uansett hvilket kromosom som mangler eller er dobbelt?

Lenke til kommentar
Spørsmål: Har de store dagligvarekjedene (f.eks Kiwi) samme priser over hele landet? Hvis ikke, fastsettes prisene sentralt, regionsvis eller i hver enkelt butikk? Hvis vi sammenligner to tilfeldige butikker i samme kjede, på hver sin kant av landet: Hvor stor prosentandel av varene har forskjellig pris?

 

De fleste av kjedene kjører i hvert fall forskjellige tilbudspriser i ulike regioner. De trykker jo opp reklameaviser, og da har de gjerne én avis for hver landsdel, evt. enda finere regioner. For eksempel har Coop-kjeden ulik markedsføring i Coop Øst, Coop Vestfold og Telemark, Coop Trondheim og omegn, osv. Men de har selvfølgelig også noen tilbudsvarer med lik pris over hele landet, slik at de kan reklamere på TV.

 

Om vanlige varer har samme pris i alle butikkene, vet jeg ikke, men jeg tviler.

Endret av pumaen
Lenke til kommentar

Uansett ville du neppe tjene på å reise rundt for å finne billigst pris, siden du bruker masse bensin på all kjøringa.

 

Folk som handler på Coop Mega i Finnmark skal da faen ikke betale mere for fiskekaker enn folk som kjøper det på samme butikk i Oslo, bare fordi det er lengre å sende varene opp til Finnmark. Det er bare logisk.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Folk som handler på Coop Mega i Finnmark skal da faen ikke betale mere for fiskekaker enn folk som kjøper det på samme butikk i Oslo, bare fordi det er lengre å sende varene opp til Finnmark.

 

Selvfølgelig skal de det. Vil de ha billigere fiskekaker, får de flytte til mer sentrale strøk. Men da kommer andre ulemper, som dyrere leiligheter, bompenger og færre reinsdyr.

Lenke til kommentar

Takk pumaen!

 

Da gjenstår bare siste del av spørsmålet:

Hvis vi sammenligner to tilfeldige butikker i samme kjede, på hver sin kant av landet: Hvor stor prosentandel av varene har forskjellig pris?

 

Det koster selvsagt mer å frakte varer til Finnmark enn å sende dem til Stavanger.

Det kommer veldig an på hvilken vare det er snakk om. Kongekrabbe og reinkjøtt fra Finnmark koster nok langt mindre å transportere lokalt enn det koster å sende den til Stavanger. (Med mindre de praktiserer noe så idiotisk som å kjøre det det tur-retur Finnmark-Østlandet)

 

Melk var inntil nylig subsidiert så den skulle koste det samme overalt, men det ble det slutt på.

Melk er fortsatt sterkt subsidiert. Det ville kostet rundt 25 kr/liter om det ikke var subsidiert. Forskjellen mellom før og nå er at utsalgsprisen ikke lengre er fastsatt av myndighetene.

 

Uansett ville du neppe tjene på å reise rundt for å finne billigst pris, siden du bruker masse bensin på all kjøringa.

Den tanken har ikke slått meg. Det er helt andre grunner til at jeg lurer. Nemlig om det hadde vært mulig med en landsdekkende prisguide på matvarer. :)

Lenke til kommentar
Den tanken har ikke slått meg. Det er helt andre grunner til at jeg lurer. Nemlig om det hadde vært mulig med en landsdekkende prisguide på matvarer. :)
Hehe, den hadde blitt mye jobb å holde oppdatert tror jeg. Uten innside-info fra butikkjedene, da.

Prisguiden oppdateres med prislister fra nettbutikkene. Det bør være teknisk mulig for dagligvarekjedene også. Bare spørs om de tør å være med på noe sånt. Jeg tipper Rema og Kiwi kanskje tør siden de har vunnet mange pristester. Men det kompliserer en del at prisene er ulike på ulike steder i landet.

 

Produktinfo tror jeg ikke blir så vanskelig å holde oppdatert. Jeg tipper det er færre antall produkter i norske matvarekjeder enn det allerede er i prisguiden.

 

Nytteverdien av en prisguide på matvarer tror jeg er ennå større enn for dagens prisguide siden folk i gjennomsnitt bruker mye mer penger på mat enn på data/foto/mobiler/etc. Da mener jeg nyttig både for de som er mest opptatt av pris og de som er opptatt av kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...