Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det har helt sikkert til dels med linsen i øyet å gjøre (hvordan denne sprer lyset), men i tillegg så har øyet (litt forenklet) svært mange flere sanseceller i et mindre område som ligger vinkelrett bak pupillen. Det er i tillegg stor variasjon i hva slags type sanseceller som ligger hvor (relativt til synsfeltet ditt), så ja, innenfor synsfeltet, så sanser man forskjellig. Siden man aldri har sett med andre øyne, eller persipert med andres hjerne, så er det selvfølgelig vanskelig å egentlig undersøke sitt eget syn. Man kan dog fremprovosere en del morsomheter (alle kjenner vel til at sidesynet oppfatter høyere frekvenser i kontrastskifter f.eks?).

Så egentlig vil man måtte vite fordelingen av staver og tapper (vet ikke om en er viktigere i den andre i "megapixel-utregningen") for å kunne regne seg frem til ca. korrekt oppløsning på øynene? Hvis det stemmer blir det jo også feil å påstå at oppløsningen er på 576mpx?

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis verden går under (totalt, fallout 3-style), korleis hvil samfunnet greie å bygge seg opp normalt?

Antagelig ikke i det hele tatt. Vi kan nemlig se på historien som er full av tapte sivilsasjoner. F.eks da Maya-kulturen i Mellom-Amerika gikk dukken, da ble det aldri bygd en ny sivilisasjon i Maya-ruinene. Da gamle Egypt gikk dukken var det for alltid, ingen ny sivilasasjon dukket opp i dens ruiner og etterlatenskaper. Dagens sivilsasjon kan man si oppstod i renessansen i Europa, for bare et par tre hundre år siden, så vår sivilisasjon er derfor en av de minst betydningsfulle i menneskenes historie hvis man setter sivilisasjonens levetid som måleenhet. Skal vår sivilisasjon historisk sett kunne måle seg med f.eks den gammelegyptiske, så må vi klare å holde ut i minst et par tre tusen år framover. Men selv da er det altså ikke sikkert av vår sivilisasjon vil klare å vare evig. I hvert fall ikke hvis vi skal bruke menneskenes historie som modell.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0
hvorfor er det så mange måter å låse platen fast i coveret? finnes det ikke standarder? noen ganger er jeg redd for å knekke sundt spillet eller DVDen. xbox spill har forskjellige låsemekanismer. har playstation det?

 

har DVDer fra same utgiver også forskjellige?

 

jeg ser bort fra special edition og slikt, bare cover som ser vanlige ut, men i noen er platen helt fast og i andre er det bare å trykke ned så får du den lett ut.

 

 

jeg lurer enda på dette.

 

og enda et spørsmål. er rambo et utrykk som har kommet etter filmene? eller har man sagt at folk var helt rambo før det også?

Lenke til kommentar
jeg er 17 år og har nærmest vært avholdsmann det siste året. drakk en øl på nyttårsaften, that's it. kanskje ikke så mye å skryte av siden jeg ikke er myndig ennå, men i mitt ungdomsmiljø miljø drikker de fleste hver eneste helg.

 

vel, jeg vurderte å slutte fullstendig med alkohol som i "avholdsmann resten av livet" inntill i dag da jeg leste en artikkel som påstår at folk som drikker moderate mengder lever lengre enn folk som ikke drikker og fylliker.

 

kan jeg stole på denne artikkelen? er det sunt å drikke et glass vin eller en pils hver dag? og er det veldig farlig om jeg som 17åring drikker et par pils i ny og ne? snakker ikke om overdreven helgefyll her.

Siden linken ikke fungerer, må jeg gjette litt.

 

I statistikk er det en rekke morsomme historier om kreativt misbruk av statistikk, og ett ble (i følge historien) begått av bryggeriet Guinnes for endel år tilbake da de "beviste" at de som drakk litt levde lengre enn de som var totalt avholdende. Løsningen på mysteriet kom da noen begynte å grave i tallmaterielet, spesielt nøyaktig hvem disse avholdsfolkene egentlig var. Det viste seg det var 2 helt forskjellige grupper: de som engang hadde drukket som mye og så tett de var nær ved å dø før de tørket opp, og resten. Førstnevnte var såpass skadet at de ikke levde lenge, og trakk ned snittet for hele gruppen avholdsfolk.

 

Historien er sikkert morsommere for noen enn fakta, så jeg regner med at misforståelsen vil forbli mer seiglivet enn noen avholdsmann.

Lenke til kommentar
hvorfor er det så mange måter å låse platen fast i coveret? finnes det ikke standarder? noen ganger er jeg redd for å knekke sundt spillet eller DVDen. xbox spill har forskjellige låsemekanismer. har playstation det?

 

har DVDer fra same utgiver også forskjellige?

 

jeg ser bort fra special edition og slikt, bare cover som ser vanlige ut, men i noen er platen helt fast og i andre er det bare å trykke ned så får du den lett ut.

Det som er standard er de fysiske dimensjonene på platen.

 

Slike cover er kanskje patenterbare:

http://www.google.com/search?q=%22cd+cover%22+patent

Bingo: Results 1 - 10 of about 56,500 for "cd cover" patent.

 

I tillegg er det en design, også det kan beskyttes.

 

Resultatet er at den som bruker slike løsninger må muligens betale lisens, regner med de velger løsning ut fra kostnadene og presentasjon for innholdet på platen.

Lenke til kommentar
Så uansett om man hadde klart å finne en måte å reise i lysets hastighet, så kunne inget menneske klare å overleve det?

Vi hadde måtte aksellerere ganske sakte hvertfall. Pluss at vi får relativistiske effekter. Tiden går saktere jo fortere vi reiser. La oss si at en reise tar 10 år i X hastighet så vil det fremdeles ha gått 100 år på jorda. Så hvis du da bruker 10 år hver vei, 20 år tur retur, så vil vi komme tilbake 200 år etter at vi reiste.

 

NB: Mine fysikk-kunskaper strekker seg ikke langt nok til å si hvilken hastighet som tilsvarer 10 ganger så treg tid.

Lenke til kommentar
Så uansett om man hadde klart å finne en måte å reise i lysets hastighet, så kunne inget menneske klare å overleve det?

 

Man kunne ha overlevd det hvis akselerasjonen hadde vært treig og gått over veldig lang tid. Nedbremsninga måtte også ha gått over lang tid.

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar
Så uansett om man hadde klart å finne en måte å reise i lysets hastighet, så kunne inget menneske klare å overleve det?

 

Man kunne ha overlevd det hvis akselerasjonen hadde vært treig og gått over veldig lang tid. Nedbremsninga måtte også ha gått over lang tid.

 

Og endring av kurs.

Lenke til kommentar

Dette er egentlig et spørsmål jeg så en stilte på "Hvordan det?" for et par uker siden. Programmet til Trond Viggo Torgersen. For de som har sett det så blir ikke alle spørsmål besvart så veldig seriøst, men jeg ble nysgjerrig på en ting...

 

Hvorfor har menn pupper? De har jo ingen funksjon... Kan heller ikke tenke meg at det er like tilfeldig som at vi har blindtarm - altså noe vi ikke trenger, i og med at det er en ganske viktig (på flere måter) del av kvinnekroppen...

 

Edit: skriveleif

Endret av Akselja89
Lenke til kommentar
Dette er egentlig et spørsmål jeg så en stilte på "Hvordan det?" for et par uker siden. Programmet til Trond Viggo Torgersen. For de som har sett det så blir ikke alle spørsmål besvart så veldig seriøst, men jeg ble nysgjerrig på en ting...

 

Hvorfor har menn pupper? De har jo ingen funksjon... Kan heller ikke tenke meg at det er like tilfeldig som at vi har blindtarm - altså noe vi ikke trenger, i og med at det er en ganske viktig (på flere måter) del av kvinnekroppen...

 

Edit: skriveleif

Fordi alle fostre utvikles likt den første tiden. Når utviklingen av gutter og jenter blir forskjellig, er de allerede utviklet.

 

Fritt etter hukommelsen fra en notis i et gammelt Illustrert vitenskap.

Lenke til kommentar
Så uansett om man hadde klart å finne en måte å reise i lysets hastighet, så kunne inget menneske klare å overleve det?

Vi hadde måtte aksellerere ganske sakte hvertfall. Pluss at vi får relativistiske effekter. Tiden går saktere jo fortere vi reiser. La oss si at en reise tar 10 år i X hastighet så vil det fremdeles ha gått 100 år på jorda. Så hvis du da bruker 10 år hver vei, 20 år tur retur, så vil vi komme tilbake 200 år etter at vi reiste.

 

NB: Mine fysikk-kunskaper strekker seg ikke langt nok til å si hvilken hastighet som tilsvarer 10 ganger så treg tid.

 

Jeg trodde Einstein, beviste at det ikke går ann å reise med lysetshastighet.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...