Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uenig. Det er godt kjent at øyet har høy oppløsning, eller kan se små detaljer, men bare i et svært lite avgrenset område, kanskje 5-10 grader. Resten er egentlig ganske dårlig oppløst, for å si det slik. Prøv å lese et bilskilt når du står 1 meter fra det, og ser ca. 45 grader til siden.

Har ikke det noe med fokus å gjøre? :hmm:

 

Nei. Man kan se det på tettheten til synsnervene og. :)

Lenke til kommentar
Nei, Simen1 er Gud, SeaLion er bare Jesus :wee:

 

Slik jeg ser det, er Simen1 et lite kinesisk (tilsvarende stort norsk) konsern (flere brukere, det var Dotten som sa dette, og jeg stoler på han. Alle stoler på Dotten.). SeaLion er nok som meg og deg, en enorm sult for viten og informasjon, men med lengre livserfaring. Utenom når det kommer til biler. Der ER SeaLion Gud!

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Ja. Tennene er blitt svakere i løpet av de årene bil har tilberedt mat. Det var ikke derfor så nødvendig med ekstra sterke tenner, så mennesker uten særlig sterke tenner, men kanskje med andre positive egenskaper, levde frem.

 

Selv om det ikke var nødvendig, har jo den gjennomsnittlige levealderen økt drastisk. Jeg tviler på at tennene til et urmenneske eller hva du vil kalle det, hadde holdt i 80 år. :)

Lenke til kommentar
Uenig. Det er godt kjent at øyet har høy oppløsning, eller kan se små detaljer, men bare i et svært lite avgrenset område, kanskje 5-10 grader. Resten er egentlig ganske dårlig oppløst, for å si det slik. Prøv å lese et bilskilt når du står 1 meter fra det, og ser ca. 45 grader til siden.

Har ikke det noe med fokus å gjøre? :hmm:

 

Det har helt sikkert til dels med linsen i øyet å gjøre (hvordan denne sprer lyset), men i tillegg så har øyet (litt forenklet) svært mange flere sanseceller i et mindre område som ligger vinkelrett bak pupillen. Det er i tillegg stor variasjon i hva slags type sanseceller som ligger hvor (relativt til synsfeltet ditt), så ja, innenfor synsfeltet, så sanser man forskjellig. Siden man aldri har sett med andre øyne, eller persipert med andres hjerne, så er det selvfølgelig vanskelig å egentlig undersøke sitt eget syn. Man kan dog fremprovosere en del morsomheter (alle kjenner vel til at sidesynet oppfatter høyere frekvenser i kontrastskifter f.eks?).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Jeg har veldig lite peiling på rettssystemet, så kanskje dette er et dumt spørsmål: Må man legge hånda på bibelen og sverge at man forteller sannheten i Norske rettssaler? Og hvis ja, må man det hvis man er ateist?

Nei. Du seier ein eid om at du skal fortelje sanninga, og viss du seier usant med vilje så går det ut over di ære og samvit.

 

Var vitne førre vår, men eg hugsar ikkje nøyaktig kva eg måtte seie.

Lenke til kommentar
Jeg har veldig lite peiling på rettssystemet, så kanskje dette er et dumt spørsmål: Må man legge hånda på bibelen og sverge at man forteller sannheten i Norske rettssaler? Og hvis ja, må man det hvis man er ateist?

Nei. Du seier ein eid om at du skal fortelje sanninga, og viss du seier usant med vilje så går det ut over di ære og samvit.

 

Var vitne førre vår, men eg hugsar ikkje nøyaktig kva eg måtte seie.

Hva med USA? Der gjør man vel slik. Kan man velge å legge hånda på en kopi av grunnloven eller noe slikt istedenfor bibelen hvis man er Ateist?

Lenke til kommentar
Hvordan vil en hund eller katt reagere når de får i seg alkohol?

Vil de reagere på samme måte som mennesker?

tror da det.. populært å dynke brødsmuler i sprit for å fore det til ender... de blir hvertfall fulle :)

jeg har selvfølgelig aldri prøvd det... :innocent:

 

lurer på hvordan de regarer på marijuana

Sannsynligvis reagerer de som mennesker gjør, de blir stein etterhvert. Folk som er stein har mer kontroll en folk som er fulle på sprit så det blir nok ikke helt den samme vinglingen på ender. Hvertfall ikke nok til at det er verdt prisen på hasj, og det tar noen timer for mennesker å merke effekten når det spises, så du ville måtte ha endene i synsvidde ganske så lenge for å se det.

 

Men jeg vil tro at endene står i en viss fare for å dø når de blir skjenket med sprit. Endene er avhengig av koordinasjon for å skaffe seg mat og overleve i naturen. Veit ikke om endene er bytte til veldig mange dyr her til lands annet enn ørn og store fisker. Pluss at det er jo mulig de får hangover og :p.

Lenke til kommentar
Ikke så lurt å bare sitte inne. Du trenger lys for at huden skal lage D-vitamin. Melk fra de grønne melkekartongene erstatter ikke en tur ut i sola.

 

Vi snakker jo om lufta her. At det går greit å sitte inne er o i forhold til luftkvalitet. Uansett klarer man seg fint d-vitamin-messig innendørs også, om man ikke er tilfreds med ekstra lett kan man alltids ta solaium. (evt makrell eller tilskudd, problemet med ekstra lett er at man får mye mer fra sola)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Det finnes formeler for å løse 2, 3 og 4. grads polynomfunksjoner - men hvorfor finnes det ikke formler for polynom av 5. grad?
Det var det godeste Niels Henrik Abel som beviste. Hvis du vil ha mer informasjon enn det kan du sikkert grave frem beviset og prøve å følge med på bevisføringen, men det er nok snakk om ganske heavy saker. ;)

Grunnen er faktisk ganske enkel. Ved de lavere ordners polynomer kan man sette opp en stor ligning og løse den med hensyn på den ukjente. Det krever at man kan snu på ligningen ved å f.eks reversere x2 til roten av x.

 

Når man setter opp den enorme ligningen for 5. orden så får man en gigantisk ligning med en rekke potenser og rottegn. Men når man prøver å nøste opp i dette for å få den ukjente på den ene siden av likhetstegnet så krever det at man reverserer nøstede uttrykk som femteroten av (x4+x). Det finnes ikke noen slik reversfunksjon, men man kan godt lage en sånn funksjon og kalle den f.eks f1(x) og den reverse for f1-1(x). Men da får man altså ikke noe polynom lengre.

 

Med andre ord: 5. ordens polynomer er fult mulig å løse, men det lar seg ikke løse med en polynomisk formel pga mangel på inversfunksjoner.

 

Mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Abel%E2%80%93Ruffini_theorem

 

vel, jeg vurderte å slutte fullstendig med alkohol som i "avholdsmann resten av livet" inntill i dag da jeg leste en artikkel som påstår at folk som drikker moderate mengder lever lengre enn folk som ikke drikker og fylliker.

Merk at det ikke er alkoholen som er sunn. Det er andre stoffer i rødvin som garvesyre og antioksidanter som er sunne. Det finnes vistnok alkoholfri rødvin med de samme stoffene.

 

Øl har så vidt meg bekjent ikke nevneverdige mengder av sunne stoffer som man ikke får nok av ellers i et normalt kosthold.

 

Personlig tror jeg vin/øl har positive effekter ut over de rent kjemisk-medisinske. Alkohol i moderate mengder mener jeg er sunt for psyken fordi det gir litt spenning, velbehag, oppstemthet og er godt for det sosiale livet. Men altså, alt med måte og helst ikke så mye i kroppens utviklingsfase. Det er nok en av årsakene til at det finnes aldersgrenser på alkohol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...