Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det finnes formeler for å løse 2, 3 og 4. grads polynomfunksjoner - men hvorfor finnes det ikke formler for polynom av 5. grad?

Det var det godeste Niels Henrik Abel som beviste. Hvis du vil ha mer informasjon enn det kan du sikkert grave frem beviset og prøve å følge med på bevisføringen, men det er nok snakk om ganske heavy saker. ;)

 

Ganske utrolig hvor mye matte han lærte og fant ut av på bare 26 år.

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fuglene flyr ved å flakse med vingene og skape oppdrift. Vingene "dytter" lufta ned, noe som gjør at når alt kommer til alt så vil det ekstra trykket fra lufta som presses nedover tilsvare vekten av fuglene. :)

Så om jeg hadde puttet to ekstremt kraftige vifter på en metallblokk på 2 tonn, og fikk den til å "hovre" over meg, ville jeg ha blitt utsatt for mellom 1-2 tonn luft-trykk da? Eller blir luften såpass spredt utover at det blir mye mindre kraft på bare meg?

 

 

Edit: Skrivefeil og div.

Skal ikke si noe sikkert, men hvis du klarte å kanalisere viftenes luftstrøm rett på deg vil jeg tro det ja. Er ihvertfall det min logikk sier meg. :)

Lenke til kommentar

jeg er 17 år og har nærmest vært avholdsmann det siste året. drakk en øl på nyttårsaften, that's it. kanskje ikke så mye å skryte av siden jeg ikke er myndig ennå, men i mitt ungdomsmiljø miljø drikker de fleste hver eneste helg.

 

vel, jeg vurderte å slutte fullstendig med alkohol som i "avholdsmann resten av livet" inntill i dag da jeg leste en artikkel som påstår at folk som drikker moderate mengder lever lengre enn folk som ikke drikker og fylliker.

 

kan jeg stole på denne artikkelen? er det sunt å drikke et glass vin eller en pils hver dag? og er det veldig farlig om jeg som 17åring drikker et par pils i ny og ne? snakker ikke om overdreven helgefyll her.

Lenke til kommentar

Gjorde litt research rundt oppløsningen til menneskets øye. Tallet som ser ut til å dukke opp flere ganger er 576 megapixler. Fant til slutt det som kan se ut til å være kilden til dette og de som regnet på det kom frem til å bruke et synsfelt på 120*120 grader. Samtidig sier de at mennesket faktisk har et synsfelt på nesten 180 grader. Kjapp regning med formelen de kom frem til sier meg at ved et synsfelt på 170*170 grader vil øyets oppløsning faktisk ligge på 1156 megapixler. Link til artikkelen.

 

Vet dette ikke er spurt om i det siste, men det er et spørsmål som dukker opp i ny og ne (med 576mpx som standardsvar) så jeg tenkte det kunne vært greit å få riktig(?) tall på bordet. Noen som er enige eller uenige i min fremgangsmåte? :)

Lenke til kommentar
Gjorde litt research rundt oppløsningen til menneskets øye. Tallet som ser ut til å dukke opp flere ganger er 576 megapixler. Fant til slutt det som kan se ut til å være kilden til dette og de som regnet på det kom frem til å bruke et synsfelt på 120*120 grader. Samtidig sier de at mennesket faktisk har et synsfelt på nesten 180 grader. Kjapp regning med formelen de kom frem til sier meg at ved et synsfelt på 170*170 grader vil øyets oppløsning faktisk ligge på 1156 megapixler. Link til artikkelen.

 

Vet dette ikke er spurt om i det siste, men det er et spørsmål som dukker opp i ny og ne (med 576mpx som standardsvar) så jeg tenkte det kunne vært greit å få riktig(?) tall på bordet. Noen som er enige eller uenige i min fremgangsmåte? :)

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan synsfelt skulle ha noe med oppløsningen på øyet?

Lenke til kommentar

Uenig. Det er godt kjent at øyet har høy oppløsning, eller kan se små detaljer, men bare i et svært lite avgrenset område, kanskje 5-10 grader. Resten er egentlig ganske dårlig oppløst, for å si det slik. Prøv å lese et bilskilt når du står 1 meter fra det, og ser ca. 45 grader til siden.

Lenke til kommentar
jeg er 17 år og har nærmest vært avholdsmann det siste året. drakk en øl på nyttårsaften, that's it. kanskje ikke så mye å skryte av siden jeg ikke er myndig ennå, men i mitt ungdomsmiljø miljø drikker de fleste hver eneste helg.

 

vel, jeg vurderte å slutte fullstendig med alkohol som i "avholdsmann resten av livet" inntill i dag da jeg leste en artikkel som påstår at folk som drikker moderate mengder lever lengre enn folk som ikke drikker og fylliker.

 

kan jeg stole på denne artikkelen? er det sunt å drikke et glass vin eller en pils hver dag? og er det veldig farlig om jeg som 17åring drikker et par pils i ny og ne? snakker ikke om overdreven helgefyll her.

Linken til artikkelen funker ikke. ;)

 

Moderat alkoholinntak er nok ikke så farlig som mange vil ha det til (kanskje tvert imot hvis artikkelen din har rett). Hvis jeg husker rett er det vel franskmennene som har en av de høyeste forventede levealderne i Europa og det er vel ingen hemmelighet at de nyter et glass vin innimellom. Det de derimot gjør mindre er den klassiske norske helgefylla der målet er å bli så drita at man ikke husker gårsdagen (og gjerne uka som har gått).

Lenke til kommentar
Uenig. Det er godt kjent at øyet har høy oppløsning, eller kan se små detaljer, men bare i et svært lite avgrenset område, kanskje 5-10 grader. Resten er egentlig ganske dårlig oppløst, for å si det slik. Prøv å lese et bilskilt når du står 1 meter fra det, og ser ca. 45 grader til siden.

Har ikke det noe med fokus å gjøre? :hmm:

Lenke til kommentar
Hva skjer når en bil får backfire? Hører det ofte på rallybiler, at det smeller i potta når de slipper gassen.

Disse bilenes motorer er ikke satt opp for å bruke minst mulig drivstoff, men derimot for mest mulig effekt. For å få mest mulig luft inn og ut av sylindrene er åpningstiden for ventilene lengre, ventilene er større, og de dyttes lengre inn i sylindrene for å gi bedre åpning. Dessuten pøses det på heller litt for mye drivstoff enn for lite. Derfor hender det ofte at uforbrent drivstoff pumpes ut i eksosrøret og antennes først der. Dette sees spesielt godt ved motorbremsing i mørket, da kan man se stikkflammene som glimter i enderørerene.

22656617341854490340ovg2.jpg

 

Uttrykket "backfire" går imidlertid egentlig på et annet fenomen, det hendte i tidligere racingbiler at en innsugsventil ikke lukket skikkelig og da kunne bensinen i forgasseren antennes. Og ved et sånt tilfelle står stikkflammene opp av innsugskanalen. Av og til kunne dette gi brann i motorrommet, noe som selvsagt er langt mer alvorlig enn noen uskyldige stikkflammer i eksosrøret.

Lenke til kommentar
Uenig. Det er godt kjent at øyet har høy oppløsning, eller kan se små detaljer, men bare i et svært lite avgrenset område, kanskje 5-10 grader. Resten er egentlig ganske dårlig oppløst, for å si det slik. Prøv å lese et bilskilt når du står 1 meter fra det, og ser ca. 45 grader til siden.

 

Blir jo litt smak og behag, jeg synes det er interessant å se på det på den måten, fordi man da får vite hva slags oppløsning man maksimalt trenger for film og bilde som det ikke skal zoomes inn på.(et bilde/film som dekker hele synsfeltet)

 

AtW

Lenke til kommentar
Kva vil skje med det absolutte nullpunkt, egentlig? oksygen fryser.. so?

Oksygen fryser/smelter ved 54,36 grader over det absolutte nullpunkt. Ved 0K stopper all bevegelse. Derav ordet "absolutt nullpunkt", ting kan ikke bevege seg mindre enn å ikke bevege seg i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Jeg er nå i Bardufoss. Hvilken retning skal jeg se for å finne månen? Jeg finner den ikke! :p

Sett fra Bardufoss forsvant månen under horisonten i vest ca kl. 21.55. Du må altså borre et hull gjennom Jorda for å se månen der nå. I Trondheim var månen synlig over horisonten til ca 22.15. I Kristiansand gikk den ned ca kl. 22.20.

Lenke til kommentar
Sett fra Bardufoss forsvant månen under horisonten i vest ca kl. 21.55. Du må altså borre et hull gjennom Jorda for å se månen der nå. I Trondheim var månen synlig over horisonten til ca 22.15. I Kristiansand gikk den ned ca kl. 22.20.

Hmm. Får begynne å grave da. Da har jeg i hvertfall noe å gjøre :p

Lenke til kommentar
Ved 0K stopper all bevegelse.

Nei. Dette er en vanlig misforståelse, men det er feil.

 

Inne i atomene vil det fortsatt være en viss bevegelse, opprettholdt av såkalt nullpunktsenergi. Denne energien er det umulig å fjerne. Dette gjør at heller ikke molekylene ligger helt i ro ved 0K, de bare dytter ikke borti hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...