mushi Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Hvilket armbåndsur er er det mest verdifulle i verden? 9203851[/snapback] http://www.dinside.no/php/art.php?id=113403 Det er bilder i tillegg! Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Jeg siterer fra et donald blad: (uke 31, 2007, side 25) "Stilleste sted på jorden Det stilleste stedet på jorden er det lydtette test-rommet ved Ordfieldlaboratoriet i Minnea- polis i USA. Ultrasensitive tester utført 21. januar viste en bakgrunnsstøymåling på -9.4 dBA." Hvordan er det mulig? jeg trodde absolutt stillhet var på 0 dBA 9203504[/snapback] 0dB er det laveste mennesker kan høre. Maskiner (f.eks. mikrofoner) kan ha enda bedre hørsel, og da må en til med negative tall. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Hvor mange desiBel er absolutt stillhet da? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Hvis vi tar en normalt tung bil, la oss si 1,5tHvor fort ma hjulene spinne (la oss si 20" hjul (vi liker store dekk og runde tall ja ) ) (eller bilen kjore) for at, hvis dekkene er ordentlig festet til selve hjulet, at bilen kan kjore uten a ha luft i dekket, forutsatt at dekket ser fint ut hvis det ikke sitter pa bilen. Kort summert: hvor fort ma en bil kjore for at rotasjonen pa dekkene kan holde oppe bilen. Om det i det hele tatt er mulig. 9203393[/snapback] Jeg tror det er umulig å regne ut med mindre man vet utrolig mye om dekkets materialegenskaper og oppbygninga av dekket. Det enkleste er nok å enten prøve det og se hva som eller se på tusenvis av videoer av biler som har punktert i fart og analysere fart, vekt, biltype, dekktype osv. I land sør for Ekvator, hvor systemet med vinter og sommer er snudd på hodet, kaller de da sommerne for vinter og vinteren for sommer. Hvis ikke: hvorfor er akkurat vår definisjon i bruk, og ikke deres? Eller kanskje er det deres som er i bruk, og at det egentlig skal være varmt om vinteren? :s9204109[/snapback] Sommer og vinter er navn på klimatiske årstider. Vinter er altså ensbetydende med "kald årstid" og sommer med "varm årstid". Følgelig vil de på sørlige halvkule bruke kalle sin kalde årstid for vinter og sin varme årstid for sommer. Selv om de havner et annet sted på kalenderen enn her. På samme måte er regntid og tørketid klimatiske årstider. På den nordlige halvkule så sier vi f.eks "I år var våren kort" og snakker om været og klimaet. Hvis vår hadde vært navnet på måned nr 3, 4 og 5 i året så kunne vi ikke sagt at "våren ble kort i år". Derimot har vi andre inndelinger av året som ikke følger vær og klima men kun månedene: Kvartaler. Vi sier ikke "2. kvartal var jammen kort i år" fordi det følger kalenderen og ikke været. 2. kvartal er akkurat like lang og likt plassert på kalenderen uansett hvor i verden man er. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Jeg siterer fra et donald blad: (uke 31, 2007, side 25) "Stilleste sted på jorden Det stilleste stedet på jorden er det lydtette test-rommet ved Ordfieldlaboratoriet i Minnea- polis i USA. Ultrasensitive tester utført 21. januar viste en bakgrunnsstøymåling på -9.4 dBA." Hvordan er det mulig? jeg trodde absolutt stillhet var på 0 dBA 9203504[/snapback] dB-skalaen er en logaritmisk skala. Logaritmiske skalaer har ikke noen nedre grense på den måten. Men regn om til lydtrykk så vil du se hvordan skalaen fungerer. Her er en artikkel om lydtrykk med formel for omregning og tabell med eksempelverdier. For hver 3. desibel man går nedover skalaen så halveres lydstyrken. Siden man kan fortsette å halvere så mange ganger man vil uten å nå null lyd så kan man flytte seg nedover dB-skalaen i hakk på 3 db så mange ganger man vil. 0 er ingen begrensning fordi man kan jo fortsatt halvere lydstyrken som er høreterskelen for mennesker. Man kan halvere den igjen osv. Hvor mange desiBel er absolutt stillhet da?9205364[/snapback] Det er ved et lydtrykk på 0 Pa. Sett det inn i ligninga for å regne om til dB og du logaritmen vil gi resultatet minus uendelig. Absolutt stillhet er altså minus uendelig dB. Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Hvor mange desiBel er absolutt stillhet da?9205364[/snapback] Det er ved et lydtrykk på 0 Pa. Sett det inn i ligninga for å regne om til dB og du logaritmen vil gi resultatet minus uendelig. Absolutt stillhet er altså minus uendelig dB. 9205843[/snapback] I verdensrommet da? Er det 0 Pa der? Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Hvordan ville vi mennesker taklet å befinne seg på det stedet? Ville vel vært utrolig merkelig å sitte i et helt stille rom Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Hvor mange desiBel er absolutt stillhet da?9205364[/snapback] Det er ved et lydtrykk på 0 Pa. Sett det inn i ligninga for å regne om til dB og du logaritmen vil gi resultatet minus uendelig. Absolutt stillhet er altså minus uendelig dB. 9205843[/snapback] I verdensrommet da? Er det 0 Pa der?9206056[/snapback] Nei, ikke helt. I det ytre rom er gasstrykket ekstremt lite, men fortsatt ikke absolutt null. I følge denne siden er det statiske trykket i det ytre rom omlag 1,46*10^-18 Pa. Altså litt ~10^23 ganger lavere enn lufttrykket på jorda. For enkelhets skyld kalles det bare absolutt vakuum selv om det ikke er helt korrekt men forenklet. Nå kan ikke lyd passere gjennom absolutt vakuum, men siden det ikke er helt absolutt vakuum så er også det en forenkling. I teorien kan det ørlille trykket i rommet overføre lyd, men sikkert så lite at det er en drøss av dB under høreterskelen vår. Kanskje -100dB eller noe sånt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Hvordan ville vi mennesker taklet å befinne seg på det stedet? Ville vel vært utrolig merkelig å sitte i et helt stille rom9206155[/snapback] Det er en merkelig opplevelse å være i et lydtett rom for første gang, men de som jobber med sånne rom blir sikkert vant til det. Jeg var i et sånt rom på en omvisning en gang og det var en merkelig stillhet. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Sendte en pakke i posten, og varen manglet en uvesentlig liten ting, han sier han skal anmelde meg hvis han ikke får pengene tilbake. Har han noe grunnlag for anemeldelse ? Varen er ny og i god stand ,er snakk om en forgasser, og tomgangskruen manglet. Jeg oppga ikke at skruen manglet. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Hvor mange desiBel er absolutt stillhet da?9205364[/snapback] Det er ved et lydtrykk på 0 Pa. Sett det inn i ligninga for å regne om til dB og du logaritmen vil gi resultatet minus uendelig. Absolutt stillhet er altså minus uendelig dB. 9205843[/snapback] I verdensrommet da? Er det 0 Pa der?9206056[/snapback] Nei, ikke helt. I det ytre rom er gasstrykket ekstremt lite, men fortsatt ikke absolutt null. I følge denne siden er det statiske trykket i det ytre rom omlag 1,46*10^-18 Pa. Altså litt ~10^23 ganger lavere enn lufttrykket på jorda. For enkelhets skyld kalles det bare absolutt vakuum selv om det ikke er helt korrekt men forenklet. Nå kan ikke lyd passere gjennom absolutt vakuum, men siden det ikke er helt absolutt vakuum så er også det en forenkling. I teorien kan det ørlille trykket i rommet overføre lyd, men sikkert så lite at det er en drøss av dB under høreterskelen vår. Kanskje -100dB eller noe sånt. 9206215[/snapback] Fins i det hele tatt et absolutt vakuum? Sorte hull? Er det bevist? Lenke til kommentar
Fanta4free Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 lurer på en fin måte og slutte og knekke fingre på Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 tribal, spel et spel som tar all merksam frå det. Funka for meg Lenke til kommentar
Fanta4free Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 får spille gitar hero 80s da Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Er det farlig å knekke fingerene, eller andre ledd i korppen? Lenke til kommentar
Fanta4free Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 det er jeg sanlig ikke sikker på men begyner og få litt vondt for tiden når jeg gjør det Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Sendte en pakke i posten, og varen manglet en uvesentlig liten ting, han sier han skal anmelde meg hvis han ikke får pengene tilbake. Har han noe grunnlag for anemeldelse ? Varen er ny og i god stand ,er snakk om en forgasser, og tomgangskruen manglet. Jeg oppga ikke at skruen manglet. 9207128[/snapback] Han har lite han skulle ha sagt med mindre dere skrev salgskontrakt. Men jeg ser ikke helt problemet? Du har skruen ja? Er jo bare å sende den i posten. Er det farlig å knekke fingerene, eller andre ledd i korppen? 9207469[/snapback] Nei, for ørtende gang. edit: Fingrene er ikke farlige å knekke, det er bare leddvæske som popper. Regner med at du mener å knekke for at det skal bli lyd, og ikke sånn ordentlig knekking. Nei, det er heller ikke farlig. Endret 4. august 2007 av Zappza Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Hvorfor blir ikke alle regjeringer i alle land i verden enige om at all form for krig skal skje i ubefolkete områder, sånn som de gjorde det i første verdenskrig? Hva tar filteret på sigaretter bort av faenskapet vi puster inn? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 det er jeg sanlig ikke sikker på men begyner og få litt vondt for tiden når jeg gjør det 9207498[/snapback] er ikkje farleg, men at det gjer vondt brukar å vere ein indikasjon på "fy fy!" Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Hvorfor blir ikke alle regjeringer i alle land i verden enige om at all form for krig skal skje i ubefolkete områder, sånn som de gjorde det i første verdenskrig?[...] 9207511[/snapback] Vel, Hamas f.eks. beveger seg bevisst nærme sivile slik at når de blir beskutt av Israel så blir Israel hengt ut i media for å skyte på sivile osv. Har jeg forstått det rett? Endret 4. august 2007 av Emomilol Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå