Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan fungerer en Subwoofer? Hvis den funker slik jeg tror, burde jeg kunne lage en av:

 

Ei trakt

Lær

Gummi

Elektromagnet

 

Altså, en elektromagnet som er koblet strøm og kabel fra Recivier i, og drar tilbake ei trakt som er sydd lær på, og gummi på siden for å skape vibrasjon? Vil sikkert ikke funke, da jeg egentlig har nesten null peil på hvordan den fungerer.

Grovt forenklet, ja. I praksis så må materialer, demping og kasse være tilpasset hverandre slik at det ikke bare blir lyd, men rett lyd.

 

Så om alt man vil ha er ekstremt høy og dyp bass, kan man faktisk lage en Subwoofer selv?

 

Husker jeg koblet et led-lys til ei høytaler ledning en gang. Blinka i takt med musikken, eller.. de høyeste lydene i alle fall :) Kan man koble en slik til, for så å forsterke denne lille strømmen som kommer ut der til å spille bass som bare f... ?

Lenke til kommentar

Finnes det en løsning som gjør at lyden ikke blir så forferdelig høy i reklamepausene på fjernsyn? En TV med innebygget programvare som skrur ned lyden litt eller noe slikt?

 

Er så lei av å måtte skru ned lyden i reklamepausene. Resultatet blir at jeg bruker Mute-knappen, og da blir det HELT stille. Hadde ikke lyden vært så høy, hadde jeg holdt fingrene unna fjernkontrollen, og faktisk hørt reklamen. Men når reklamefolkene insisterer på å vekke naboene mine, skrur jeg lyden HELT av i stedet.

Lenke til kommentar
Finnes det en løsning som gjør at lyden ikke blir så forferdelig høy i reklamepausene på fjernsyn? En TV med innebygget programvare som skrur ned lyden litt eller noe slikt?

 

Er så lei av å måtte skru ned lyden i reklamepausene. Resultatet blir at jeg bruker Mute-knappen, og da blir det HELT stille. Hadde ikke lyden vært så høy, hadde jeg holdt fingrene unna fjernkontrollen, og faktisk hørt reklamen. Men når reklamefolkene insisterer på å vekke naboene mine, skrur jeg lyden HELT av i stedet.

 

Ja, det finnes TVer som gjør dette, helt sikkert forsterkere og tilsvarene utsyr også, kjører du via PC kan du sikkert gjøre det i software også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå kommer jo 2TB diskene for fullt.

Jeg har XP pro x64 , og etter hva jeg har skjønt har det en øvre grense på ... nettopp 2TB.

 

Hvordan blir det når diskene blir enda større ?

 

Det er ikke XP i seg selv som har den begrensingen, men at det er en MBR(?) disk, du trenger å formatere den som en GPT-disk (annen partisjonstabell). Ikke alle windows-varianter kan boote fra en GPT-disk dog (dvs i praksis ingen, såvidt meg bekjent er det kun itanium-utgaver som kan det)

 

AtW

Lenke til kommentar
Finnes det en løsning som gjør at lyden ikke blir så forferdelig høy i reklamepausene på fjernsyn? En TV med innebygget programvare som skrur ned lyden litt eller noe slikt?

 

Er så lei av å måtte skru ned lyden i reklamepausene. Resultatet blir at jeg bruker Mute-knappen, og da blir det HELT stille. Hadde ikke lyden vært så høy, hadde jeg holdt fingrene unna fjernkontrollen, og faktisk hørt reklamen. Men når reklamefolkene insisterer på å vekke naboene mine, skrur jeg lyden HELT av i stedet.

 

Ja, det finnes TVer som gjør dette, helt sikkert forsterkere og tilsvarene utsyr også, kjører du via PC kan du sikkert gjøre det i software også.

 

AtW

Hva kaller man slik software. Prøvde å finne noe, men fant bare "addons" til opptakere, som ved avspilling igjen fjernet reklamen. Men regner med at det ikke funker på norske kanaler.

Lenke til kommentar
Finnes det en løsning som gjør at lyden ikke blir så forferdelig høy i reklamepausene på fjernsyn? En TV med innebygget programvare som skrur ned lyden litt eller noe slikt?

 

Er så lei av å måtte skru ned lyden i reklamepausene. Resultatet blir at jeg bruker Mute-knappen, og da blir det HELT stille. Hadde ikke lyden vært så høy, hadde jeg holdt fingrene unna fjernkontrollen, og faktisk hørt reklamen. Men når reklamefolkene insisterer på å vekke naboene mine, skrur jeg lyden HELT av i stedet.

 

Ja, det finnes TVer som gjør dette, helt sikkert forsterkere og tilsvarene utsyr også, kjører du via PC kan du sikkert gjøre det i software også.

 

AtW

Hva kaller man slik software. Prøvde å finne noe, men fant bare "addons" til opptakere, som ved avspilling igjen fjernet reklamen. Men regner med at det ikke funker på norske kanaler.

 

Det er nok lurt å søke på volume leveling, normalizing eller tilsvarende. Da dette er generelle termer for å jevne ut volum. Evt kan du se om software har det innebygd, jeg vet j. river media center jevner mp3er, og tror det har tv-støtte også, mulig det også kan normalisere for tv-lyden.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor veier en ball mer med luft inni enn uten, når molekylene svever rundt og kræsjer inni ballen?
Med luft mener du vel overtrykk? Altså at du har pumpet den opp. Isåfall vil det jo da si at molekylene inni ballen er tettere pakket sammen, og det er flere molekyler per cm3 enn lufta utenfor. Hvis det ikke er trykk i ballen, veier lufta utenfor og inni ballen akkurat det samme.

Jeg skjønte spørsmålet på en annen måte: "Hvorfor veier en ball mer med en atmosfære lufttrykk (samme trykk som utenfor) inni enn helt uten luft (flat), når molekylene svever rundt og kræsjer inni ballen?

 

Svar: Molekyler i en gass påvirkes som alle andre ting med masse av tyngdekraft. Molekylene vil altså trekkes mer nedover enn noen annen vei. Derfor vil de statistisk dytte mer på bunnen av ballen enn mot andre sider.

 

Forøvrig så svever ikke molekylene rundt som små heliumballonger i friluft. De spretter vilt rundt og støter borti hverandre og ytterveggene som ballen danner. Omtrent som i lottomaskinen, bare i en helt annen målestokk selvsagt.

 

lotto2_sak.jpg

Lenke til kommentar

Den følger bilen så fremt hastighet (og dermed også retning) er konstant. Treghetssystemer (systemer med konstant fart) er slik at man kan bruke newtons lover til å beskrive bevegelse, altså man kan forvente at ting oppfører seg akkurat slik som de ellers gjør.

 

Slikt har forøvrig vært diskutert tidligere i denne tråden, bla. gjennom ett eksempel med å hoppe opp i luften når man står på ett tog. Se noen sider tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...