Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det gjort forsøk på å standardisere det metriske system i statene? Kom til å tenke på det siden millitæret der bruker det.

Det "amerikanske" systemet er nok ganske innarbeidet hos amerikanere flest, så tror det blir vanskelig. SI-systemet blir vel brukt av forskere verden over, enten de er amerikanske eller europeiske. Fordelen her er jo at du enkelte kan utlede nye enheter og konvertere uten å bruke grusomme formler.

 

For å konvertere mellom km og m kan man bare bytte det dekadiske prefikset med verdien:

F.eks. 100 Km/h=100*1000*m/3600s

 

Mye vanskeligere med amerikanske enheter.

 

 

Det er ikke den eneste fordelen med SI-systemet, Imperial Units er mer tungvinte på nesten alle måter det kan være mer tungvint på.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det gjort forsøk på å standardisere det metriske system i statene? Kom til å tenke på det siden millitæret der bruker det.

NASA bruker jo allerede det metriske systemet.

 

Mange seriøse nettsteder som selger varer i inn/utland bruker ofte det metriske systemet.

 

Nettsteder som tester hardware/software bruker jo veldig ofte dette systemet fordi de vet at mange som

er innom nettsiden er fra Europa/Asia.

__

 

Ultrakonservative Engelskmenn har jo ikke noe særlig problem med overgangen.

Endret av johome
Lenke til kommentar
Hvordan regner amerikanerne på fysikk for eksempel når ikke benevningene gir noen mening i forhold til andre benevninger? Masse konstanter her og der for å konvertere mål?

 

Kan tenke meg at amerikanarar som driv med fysikk brukar SI-einingar. :)

Jepp, men ikke alltid. Kjenner flere som har tatt ingeniørutdannelse i USA, og da har de hatt et hav av konstanter for å konvertere mellom forskjellige enheter - i stedet for å bruke SI-systemet.

Lenke til kommentar
Hvordan regner amerikanerne på fysikk for eksempel når ikke benevningene gir noen mening i forhold til andre benevninger? Masse konstanter her og der for å konvertere mål?

 

Kan tenke meg at amerikanarar som driv med fysikk brukar SI-einingar. :)

Jepp, men ikke alltid. Kjenner flere som har tatt ingeniørutdannelse i USA, og da har de hatt et hav av konstanter for å konvertere mellom forskjellige enheter - i stedet for å bruke SI-systemet.

Jeg har en bok om prosessteknikk skrevet av en norsk ingeniør. I registeret står bl.a. stikkordet «gc (mystisk faktor i amerikanske bøker)», og dette er jo bare ett eksempel på disse omregningsfaktorene man hele tiden må bruke for å konvertere. Livet ville vært lettere hvis alle brukte SI, for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Jeg var hos tannlegen i dag og der la di ett belleg(billeg?) i en grop i tannen min. så brukte de et blått lys og en orange gjennomsiktig plate for og lyse på det. Så det jeg lurer på er hva gjør det blå lyset?

Det blå lyset fungerer som en katalysator som får herdingen til å gå fortere. Sånn kort forklart.

Lenke til kommentar
Har noen linket til den semesteroppgaven/masteroppgaven som handlet om smertene på penis ved bruk av støvsuger som redskap ?

Alt jeg husker var at den var skrevet på tysk.

Tenk deg nå godt om før du ser på den (en gang til). Det er snakk om stygge saker, husk det er ikke smertene, men skadene som beskrives (og illustreres). :no:

Lenke til kommentar
Jeg var hos tannlegen i dag og der la di ett belleg(billeg?) i en grop i tannen min. så brukte de et blått lys og en orange gjennomsiktig plate for og lyse på det. Så det jeg lurer på er hva gjør det blå lyset?

Det blå lyset fungerer som en katalysator som får herdingen til å gå fortere. Sånn kort forklart.

Det vaall det jeg trodde men, hva med den orange platen som de ser gjennom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...