Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når vi blåser ut lyset på et stearinlys:

- Blåser vi vekk flammen?

- Slukker flammen av karbondioksidet fra pusten?

- Eller er det på grunn av kraftig, hurtig nedkjølning?

 

Hvis vi borer et lite hull tvers gjennom en tykk kloss av f.eks jern for så å varme den opp:

- Vil hullet bli større?

- Eller vil hullet bli mindre?

 

 

Er to "gåter" vi holdt på med i timen.. Jeg vet jo svarene, men kan det på det første spm. være en sammensetning av alle tre?

Og på andre spm. aner jeg rett og slett ikke, men regner med at det blir større, siden klossen endrer vel ikke form?

Endret av W202
Lenke til kommentar
Når vi blåser ut lyset på et stearinlys:

- Blåser vi vekk flammen?

- Slukker flammen av karbondioksidet fra pusten?

- Eller er det på grunn av kraftig, hurtig nedkjølning?

 

 

Antar at det er det siste punktet. Nedkjøling. Brennpunktet er vel godt over 37 grader og flammen rekker ikke å varmeopp lufta som kommer fort nok til å vedlikeholde flammen.

 

På det andre spørsmålet mener jeg også at hullet blir større. Å varme opp en slik gjenstand med hull, er en vanlig metode for å få inn en aksling i hullet når det er litt for trangt.

Lenke til kommentar
Når vi blåser ut lyset på et stearinlys:

- Blåser vi vekk flammen?

- Slukker flammen av karbondioksidet fra pusten?

- Eller er det på grunn av kraftig, hurtig nedkjølning?

Jeg har alltid trodd at det er fordi vi "skyver" vekk oksygenet, og erstatter den med karbondioksid.

Utpust inneholder nesten like mye oksygen som innpust. Dermed faller det argumentet. Det er nok snakk om en kombinasjon av 1 og 3. Kraftig nedkjøling reduserer fordampningen av brennbare gasser, samtidig som flammen dyttes unna sånn at den ikke klarer å fordampe stearinet så bra lengre. Rask vind forbi veken gjør også at stearindampen tynnes ut. Gassblandingen rundt veken blir altså for tynn og for kald til å kunne opprettholde flammen.

 

Hullet blir større fordi hele jernklossen utvider seg. Hadde det vært sånn at kun overflaten este ut så ville det blitt mindre.

Lenke til kommentar
finnes det noe studier som dokumenterer effekten av å ta tran hver dag?

 

 

Hvis tran er "fish oil" på engelsk, så er ikke tran så bra en skulle tru det var...The Great Fish Oil Experiment.

Den norske artikkelen på wikipedia om tran viser til denne engelske artikkelen. Ifølge den så er det visst "cod liver oil"

 

Cod liver oil is made by cooking cod livers with steam, and then pressing/decanting the cooked livers to extract the oil. This is in contrast to fish oils, which are extracted from the cooked whole body tissues of fatty fish during the manufacture of fish meal.

 

Blant referansene er det hvertfall mange positive kilder, blant annet flere typer gikt.

Endret av Oppslagsverk
Lenke til kommentar
Hvis vi borer et lite hull tvers gjennom en tykk kloss av f.eks jern for så å varme den opp:

- Vil hullet bli større?

- Eller vil hullet bli mindre?

 

 

Hullet vil bli større, det er jeg helt sikker på! 

 

 

Når ting varmes opp blir det større.

 

Det rundt hullet blir varmere så hullet blir mindre?

 

hm..

Lenke til kommentar
Hvordan har det seg at det tar 1-2+ dager for pengeoverføringer å bli gjennomført?

Fordi bankene er griske.

De slipper å betale deg rente fra og med det sekundet du betaler. Så slipper de å betale renter til mottaker i de dagene pengene er i "ingenmannsland". ;)

 

villain.jpg

Lenke til kommentar
Hvis vi borer et lite hull tvers gjennom en tykk kloss av f.eks jern for så å varme den opp:

- Vil hullet bli større?

- Eller vil hullet bli mindre?

 

 

Hullet vil bli større, det er jeg helt sikker på! 

 

 

Når ting varmes opp blir det større.

 

Det rundt hullet blir varmere så hullet blir mindre?

 

hm..

Synes også at det høres mest logisk ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...