Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Lockdog: Det er jo ikke snakk om at man blir MER død av f.eks. 450 MW, enn 1kW gjennom kroppen, men at effekten har noe å si. Du sier jo dette selv, da du også mener at effekten må være over enn viss grense, men at hvor mye over dene grensen, har lite å si. Effekten jo da noe si!

 

Det du sier er jo som å si at hvis en faller ned fra noe, så har ikke høyden en faller noe å si, ettersom man mest sannsynlig kommer til å dø hvis man faller over 30 meter.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis det bare en 99,9% av et atom som er masse, resten er tomrom. Vså vil jo det si at mesteparten av oss er inenting. Bare 0,1% er masse, som da holder all vekten, men er en forsvinnende liten del av volumet.

Hvor mye av meg er det som er ingenting og hvor mye er masse? Kom med en gengerell formel :)

 

99.9% er masse + 0.1% som er masse? :D

Lenke til kommentar

ATWindsor: Det er sant man i realistiske tilfeller aldri har uendelig effekt, men det er få ganger når vi snakker om reelle spenningskilder (i større sammenhenger) at effekten er begrenset til det den gitte spenningen tillater å gå gjennom kroppen.

 

Si at et menneske har en motstand på 1500 ohm (det er veldig lite vanligvis, og først etter at kroppen er ionisert med tilstrekkelig spenning). Da vil maks effekten kroppens motstand tillater å passere ved de forskjellige spenningene bli:

12V = 8 mA = 0,096 W

24V = 16 mA = 0,192 W

50V = 33 mA = 1,67 W

230V = 153 mA = 35,27 W

400V = 267 mA = 106 W

1000V = 667 mA = 667 W

 

Mest interessange er hvis du ser på 230V. En vanlig 16A 230V kurs er på 3680W maks. Det har ingenting å si om du tar på i stikk kontakta på 3680W eller om du tar på inntaket til en fabrikk med kanskje 2000A sikring og 230V (altså 460000W). Kroppen tillater uansett kun 35W å gå gjennom kroppen pga dens indre motstand.

 

Med andre ord, sålenge strømforsyningen klarer å levere nok strøm, så har effekten til spenningskilden ingenting å si. Det er riktig som du sier at dersom strømforsyningen IKKE klarer å levere nok effekt, så vil spenningen synke til strømmen * spenningen blir antall watt som den maks klarer å levere. og spenningen synker og strømmen øker (HVIS motstanden i kroppen tillater det), og vil lande på et punkt der spenningen er så mye som den kan være for at effekten ikke går over maks effekt.

 

De fleste strømforsyninger når vi snakker større ting klarer å levere nok, og da blir somregel strømmen kroppen får gjennom seg direkte proposjonal til spenningen (i enkel teori hvertfall, virkeligheten er ikke så enkel da motstanden er i utgangspunktet mye høyere, men når først kroppen leder strøm så synker motstanden og kroppen får mer strøm).

 

Det som er farlig er strømmen, det er det faktumet at strømmer av elektroner flyttes gjennom kroppen din som er farlig når det kommer til hånd/hånd strømgjennomgang, altså gjennom hjertet. Det er disse elektronene som forstyrrer hjerterytmen (hvis det er vekselspenning).

 

Når vi snakker strømgjennomgang mellom andre deler så er strømmen og spenningen like farlig, fordi jo høyere spenning jo høyere strøm tillater kroppen, og produktet av strøm og spenning blir effekten, som vil si at det blir varmere fortere i kroppen, og du får innvendige brannskader og mange døde celler som følge av det.

 

Da er faktisk likespenning også farligere, både når du får kortslutta (lysbue) og ved gjennomgang, fordi det er ingen "pauser" mellom fasene, men en kontinuerlig strøm av elektroner. Likespenning forstyrrer dog ikke hjerterytmen i like stor grad.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
MEGAwatt?

 

Ja, MEGA!!! :p

Poenget er at det har ikke noe å si om kilden er en av de største generatorene i Norge, eller om det er en lite diselaggregat du har på hytta.

 

Lockdog: Det er jo ikke snakk om at man blir MER død av f.eks. 450 MW, enn 1kW gjennom kroppen, men at effekten har noe å si. Du sier jo dette selv, da du også mener at effekten må være over enn viss grense, men at hvor mye over dene grensen, har lite å si. Effekten jo da noe si!

 

Det du sier er jo som å si at hvis en faller ned fra noe, så har ikke høyden en faller noe å si, ettersom man mest sannsynlig kommer til å dø hvis man faller over 30 meter.

 

Er ikke det jeg sier. Det jeg sier er at effekten kilden klarer å lever, ikke har noe som helst å si. Effekten som levers har over hode ingenting med kilden å gjøre, så lenge kilden er stor nok.

 

For å sammelikne med fallet ditt:

Det har ikke noe å si hvor mange etasjer bygget du hopper ut i fra er på, hvis du uansett hopper fra 5.egt, så lenge det har 5 etasjer.

Lenke til kommentar
Er det en begrensning på hvor skarp en gjenstand kan være? Hva er det skarpeste som noensinne er laget, og hvor skarpt er det? Hvordan måler man det?

STM-med.jpg

SM358_1_022i.jpg

 

Dette er noe av det skarpeste som kan lages. Det er en spiss som er bare ett atom bredt i tuppen. En slik sak brukes i STM elektronmikroskop for å måle overflaten på et materiale, atom for atom. Når et område på overflaten er målt så kan overflaten tegnes opp:

 

ibm-lg.jpg

 

Dette er noe av det skarpeste som kan lages.

Med dette mener jeg at det kan lages litt skarpere tupp ved å bruke mindre atomer enn wolfram. Ulempen med det er at tuppen vil raskere bli ødelagt hvis ikke strømgjennomgangen og temperaturen senkes. En sånn tupp koster et par tusen kroner og de ryker som regel etter få ukers normal bruk av STM elektronmikroskop. Wolfram er det mest temperaturbestandige metallet man kan bruke i slike tupper. Andre metaller ville vært marginalt skarpere men driftskostnadene ville gått i været.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting fra militæret:

Når vi stod på rekke og rad, og skulle"danse" etter kvartermesterens ordre, fikk vi klare og tydelige enstavelsesord, slik som:

Tropp, hvil, giv akt osv...

 

Men plutselig når alle sammen stod på appellplassen med en major til stede, klarte ikke kvartermesteren å snakke reint lengre.

Han ropte de rareste og mest utydelige ord, som hørtes mer ut som dette:

Hau!, Blæh! Hopp!

 

Jeg forstod aldri hva han mente, men alle andre forstod det visst. Jeg kopierte bare bevegelsene til de andre. Har dette en naturlig forklaring, eller var kvartermesteren full?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Jeg lurer på en ting fra militæret:

Når vi stod på rekke og rad, og skulle"danse" etter kvartermesterens ordre, fikk vi klare og tydelige enstavelsesord, slik som:

Tropp, hvil, giv akt osv...

 

Men plutselig når alle sammen stod på appellplassen med en major til stede, klarte ikke kvartermesteren å snakke reint lengre.

Han ropte de rareste og mest utydelige ord, som hørtes mer ut som dette:

Hau!, Blæh! Hopp!

 

Jeg forstod aldri hva han mente, men alle andre forstod det visst. Jeg kopierte bare bevegelsene til de andre. Har dette en naturlig forklaring, eller var kvartermesteren full?

 

mange har sine egen lille vri på hva de sier.

når dere står på apellplass var det antagelig mer enn en tropp, kanskje ett kompani, det han sa da var f.eks KOMP (kompani).

rutinerte folk vet hva som kommer når, så da trenger man ikke skjønne hva som blir ropt, man vet hva som skal komme.

antagelig forstod ingen hva han sa, men viste hva som skulle komme og dermed hva man skulle gjøre.

grunnen til at han ikke snakket like reint kan være at han hadde en dårlig dag, ropte for høyt, skulle "vise seg" for majoren eller noe...

Lenke til kommentar

Hvorfor er piller og alkohol verre sammen enn hver for seg?

Har hørt flere påstander. En påstand er at alkoholen forsterker effekten av pillene.

Er ikke det bare fint? Så kan man ta mindre medisiner, og skyulde dem ned med øl.

 

Andre sier leverskade. Hvorfor det? Er det en kjemisk reaksjon der alkohol og medisin møtes i blodet og danner giftige molekyler?

 

Hvilke medisiner og rusmidler er dødelige i kombinasjon med alkohol?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
MEGAwatt?

 

Ja, MEGA!!! :p

Poenget er at det har ikke noe å si om kilden er en av de største generatorene i Norge, eller om det er en lite diselaggregat du har på hytta.

 

Lockdog: Det er jo ikke snakk om at man blir MER død av f.eks. 450 MW, enn 1kW gjennom kroppen, men at effekten har noe å si. Du sier jo dette selv, da du også mener at effekten må være over enn viss grense, men at hvor mye over dene grensen, har lite å si. Effekten jo da noe si!

 

Det du sier er jo som å si at hvis en faller ned fra noe, så har ikke høyden en faller noe å si, ettersom man mest sannsynlig kommer til å dø hvis man faller over 30 meter.

 

Er ikke det jeg sier. Det jeg sier er at effekten kilden klarer å lever, ikke har noe som helst å si. Effekten som levers har over hode ingenting med kilden å gjøre, så lenge kilden er stor nok.

 

For å sammelikne med fallet ditt:

Det har ikke noe å si hvor mange etasjer bygget du hopper ut i fra er på, hvis du uansett hopper fra 5.egt, så lenge det har 5 etasjer.

 

 

Hva hvis kilden ikke klarer å levere nok da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...