Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppdaget noe rart dusjen i dag:

 

Hånddusjken gir en viss rekyl. Men når jeg holder hånda helt inntil der vannet spruter ut, forsvinner rekylen. Ikke bare det, men hånddusjen suger seg fast i hånda, med fullt vanntrykk på!

Hånddusjen suger ikke hardt, men hardt nok til at når jeg flytter på hånda, blir hånddusjen med et stykke før den slipper taket, og rekylen + vannslangens stivhet gjør at hånddusjen fjerner seg fra hånden.

 

Newton sa at for every action there's an equal and oposite re-action.

Hvorfor motvirkes dusjhodets rekyl av at jeg holder hånda helt inntil?

Og hvordan i all verden klarer dusjhodet å suge seg fast i hånda?

Lenke til kommentar
Jeg synes de to avsnittene dine ikke henger helt sammen. (ihvertfall ikke uten nærmere forklaring), om en gitt kropp har en gitt motstand, så er vel spenningen gjennom kroppen gitt av denne motstanden og effekten. P= V^2/R. Og dermed er også strømmen igjennom kroppen gitt av effekten. (fordi spenningen og motsand er gitt), dermed skulle man tro at man like gjerne kunne ta selvmord med 12V, om bare strømmen var tilstrekkelig høy. Det er jo såklart en vesentlig faktor her, nemlig at motstanden ikke er lik på 12V med samme effekt. Men er denne forskjellen så stor at det ikke går? Forøvrig taler jo alt dette for at det er spenningen som dreper i den forstand at om man har en gitt effekt er en høyspent kilde farligere enn en med høy strøm.

 

AtW

Det er ikke lav nok motstand i kroppen til at 12V kan føre til at det går en stor nok strøm gjennom kroppen. Du ville nok fått noen mikroampere, og det er ikke nok til at det merkes engang.

 

I = U / R

Strøm = Spenning / Motstand

 

Det er høy motstand fra arm til arm, så man må ha en viss spenning for å kunne få til noen farlig strøm gjennom kroppen. Det enkleste er å ikke blande effekt inn i dette, for det har ingenting å si når vi snakker strøm gjennom hjertet, det har kun noe å si når vi snakker strøm fra finger til finger, i form av varme/brannskader.

 

Det blir feil å si at når du har et 12V batteri som kan levere 150A, så har vi 1800W som kan gå gjennom kroppen, som vil si at det må gå 150A gjennom kroppen. Strømmen som trekkes fra en gitt spenningskilde bestemmes utifra motstanden den møter, og en kropp har mye motstand, så alt under 50V regnes som lavspenning og ikke dødelig. Altså med mindre du virkelig går inn for det og stikker elektroder inn i kroppen for å overkomme hudresistansen. Den aller største motstanden er huden.

 

Grunnen til at man sier at spenningen ikke dreper er pga at resistansen folk har er veldig forskjellig, og det varierer også fra dag til dag og fra fuktighet, til kontaktflate og alt det der. Så det er umulig å si hvor mye strøm en person har fått ved å ta på si 230V-en. Derfor kan et strømsjokk være dødelig en dag mens du fint kan overleve en annen dag. I tillegg så er det faktisk strømmen som dreper (elektronene som flyter igjennom), men du må ha en spenning for å få en strøm.

 

Kan prøve et eksempel. Si du har en strømforsyning på 10000V, så har du en lang lang og tynn ledning på 20 mil som går til to elektroder. Du måler på disse elektrodene og der får du opp 10 000 volt, fordi du får ikke noe spenningstap uten at det går noe strøm der. Så tar du på elektrodene, og får bare litt vondt men gjør ingenting, da kan du ikke si at du tok på 10 000 volten uten at du døde, fordi hvis du hadde fått noen til å måle mens du holdt hendene der så ville spenningen sunket til, si 100V fordi det da må gå strøm i de tynne lederene og da mister du mye av spenningen på veien.

 

Det samme gjelder ting som blitz på fotoapparat, når du fjerner blitzlampa og stikker ut to ledninger isteden så måler du rundt 300V på de ledningene, men når du tar på de, så varer de 300V veldig kort pga at det er veldig lite energi lagret i den kretsen som blitzer. Altså du har 300V og nesten ikkeno strøm pga strømforsyningens begrensninger. Igjen så sier 300V ingenting om hvor mye strøm du fikk gjennom deg.

 

Motstanden i kroppen er lik dog, uansett hva spenningen er. Eller nesten hvertfall, for når spenningen når et visst nivå (nærmer seg høyspennt), så bryter huden sammen og motstanden gjennom huden blir tilnærmet 0 og du får enorme strøm mengder gjennom deg hvis strømforsyningen klarer å levere dette (fex et kraftverk klarer dette helt fint).

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
Oppdaget noe rart dusjen i dag:

 

Hånddusjken gir en viss rekyl. Men når jeg holder hånda helt inntil der vannet spruter ut, forsvinner rekylen. Ikke bare det, men hånddusjen suger seg fast i hånda, med fullt vanntrykk på!

Hånddusjen suger ikke hardt, men hardt nok til at når jeg flytter på hånda, blir hånddusjen med et stykke før den slipper taket, og rekylen + vannslangens stivhet gjør at hånddusjen fjerner seg fra hånden.

 

Newton sa at for every action there's an equal and oposite re-action.

Hvorfor motvirkes dusjhodets rekyl av at jeg holder hånda helt inntil?

Og hvordan i all verden klarer dusjhodet å suge seg fast i hånda?

 

 

Dette kommer av Bernoulli-prinsippet, som sier at trykket synker i flytende væsker.

Det er den samme effekten som gir løft til en flyvinge.

 

En annen måte å obsevere denne effekten er ved å henge opp to julekuler ved siden av hverandre og blåse midt mellom dem. Hva tror du skjer?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Bernoulli%27s_principle

Lenke til kommentar
Magnesium er et atom, så 2Mg er to Magnesiumatomer, som danner et molekyl.

 

(Jeg er ikke ekspert, men dette lærte jeg på ungdomsskolen)

Uff, sorry! Takk!

Nei, 2Mg er bare to frie magnesiumatomer som ikke har noen binding. Brukes stort sett bare i kjemiske ligninger for å finne likevekt.

For å utbrodere ytterligere: magnesiumatomene danner ikke molekyler med hverandre, men de danner bindinger og ender opp i en krystallaktig struktur (gjerne kalt metallbinding). Uansett skrives det 2Mg ...

Lenke til kommentar
Jeg synes de to avsnittene dine ikke henger helt sammen. (ihvertfall ikke uten nærmere forklaring), om en gitt kropp har en gitt motstand, så er vel spenningen gjennom kroppen gitt av denne motstanden og effekten. P= V^2/R. Og dermed er også strømmen igjennom kroppen gitt av effekten. (fordi spenningen og motsand er gitt), dermed skulle man tro at man like gjerne kunne ta selvmord med 12V, om bare strømmen var tilstrekkelig høy. Det er jo såklart en vesentlig faktor her, nemlig at motstanden ikke er lik på 12V med samme effekt. Men er denne forskjellen så stor at det ikke går? Forøvrig taler jo alt dette for at det er spenningen som dreper i den forstand at om man har en gitt effekt er en høyspent kilde farligere enn en med høy strøm.

 

AtW

Det er ikke lav nok motstand i kroppen til at 12V kan føre til at det går en stor nok strøm gjennom kroppen. Du ville nok fått noen mikroampere, og det er ikke nok til at det merkes engang.

 

I = U / R

Strøm = Spenning / Motstand

 

Det er høy motstand fra arm til arm, så man må ha en viss spenning for å kunne få til noen farlig strøm gjennom kroppen. Det enkleste er å ikke blande effekt inn i dette, for det har ingenting å si når vi snakker strøm gjennom hjertet, det har kun noe å si når vi snakker strøm fra finger til finger, i form av varme/brannskader.

 

Det blir feil å si at når du har et 12V batteri som kan levere 150A, så har vi 1800W som kan gå gjennom kroppen, som vil si at det må gå 150A gjennom kroppen. Strømmen som trekkes fra en gitt spenningskilde bestemmes utifra motstanden den møter, og en kropp har mye motstand, så alt under 50V regnes som lavspenning og ikke dødelig. Altså med mindre du virkelig går inn for det og stikker elektroder inn i kroppen for å overkomme hudresistansen. Den aller største motstanden er huden.

 

Grunnen til at man sier at spenningen ikke dreper er pga at resistansen folk har er veldig forskjellig, og det varierer også fra dag til dag og fra fuktighet, til kontaktflate og alt det der. Så det er umulig å si hvor mye strøm en person har fått ved å ta på si 230V-en. Derfor kan et strømsjokk være dødelig en dag mens du fint kan overleve en annen dag. I tillegg så er det faktisk strømmen som dreper (elektronene som flyter igjennom), men du må ha en spenning for å få en strøm.

 

Kan prøve et eksempel. Si du har en strømforsyning på 10000V, så har du en lang lang og tynn ledning på 20 mil som går til to elektroder. Du måler på disse elektrodene og der får du opp 10 000 volt, fordi du får ikke noe spenningstap uten at det går noe strøm der. Så tar du på elektrodene, og får bare litt vondt men gjør ingenting, da kan du ikke si at du tok på 10 000 volten uten at du døde, fordi hvis du hadde fått noen til å måle mens du holdt hendene der så ville spenningen sunket til, si 100V fordi det da må gå strøm i de tynne lederene og da mister du mye av spenningen på veien.

 

Det samme gjelder ting som blitz på fotoapparat, når du fjerner blitzlampa og stikker ut to ledninger isteden så måler du rundt 300V på de ledningene, men når du tar på de, så varer de 300V veldig kort pga at det er veldig lite energi lagret i den kretsen som blitzer. Altså du har 300V og nesten ikkeno strøm pga strømforsyningens begrensninger. Igjen så sier 300V ingenting om hvor mye strøm du fikk gjennom deg.

 

Motstanden i kroppen er lik dog, uansett hva spenningen er. Eller nesten hvertfall, for når spenningen når et visst nivå (nærmer seg høyspennt), så bryter huden sammen og motstanden gjennom huden blir tilnærmet 0 og du får enorme strøm mengder gjennom deg hvis strømforsyningen klarer å levere dette (fex et kraftverk klarer dette helt fint).

 

Når folk blir drept av elektrisitet, så er det ikke fordi de får direkte kontakt mellom noe som gir strøm og hjertet, derfor gir det i mine øyne svært god mening å blande inn effekt. Ditto er det den eneste saklige måten å si om det er "spenning som dreper". Det er en kjentssak at det ikke er farlig med høy spenning, såfremt det er liten effekt evt svært svært kort tid. Ditto dør du ikke av høy strøm om effekten er lav. Den eneste meningsfylte måten å diskutere hva som er farligst er å gå utifra samme effekt. At motstanden er forskjellig fra person til person gjelder like fullt for både kilder med høy spenning og høy strøm

 

Ellers har jeg sagt at det må være 150A gjennom kroppen, men om det virkelig er konstant motstand i kroppen for en gitt person på en gitt tid., hvorfor er ikke da spenningen og strømmen igjennom kroppen entydig bestemt av effekten? (P= V^2/R) og (I=U/R).

 

AtW

Lenke til kommentar

Apropo det med strøm og hvor skadelig dette er.

 

Sitter og ser på mythbusters og der nevner de følgende:

Du kan føle 1/1000 ampere(1 mA).

Opp til 5 mA kan gi deg et lite støt.

 

Mellom 5 og 30 kan gi degt et skikkelig støt, og kan påvirke muskellkontroll.

 

Over 50 kan være dødelig.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Sitter og ser på mythbusters og der nevner de følgende:

Du kan føle 1/1000 ampere(1 mA).

Opp til 5 mA kan gi deg et lite støt.

 

Mellom 5 og 30 kan gi degt et skikkelig støt, og kan påvirke muskellkontroll.

 

Over 50 kan være dødelig.

 

Det vil jo sånn jeg ser det være helt avhengig av spenningen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mekka meg biff til middag i dag, og måtte sjølvsagt marinere den først. Den fekk ligge i kjøleskapet i ca fire timar med marinaden som eg laga sjølv, som bestod av olivenolje, saft frå sitron og diverse krydder. Når eg tok ut biffen for å steike den, hadde relativt store delar av den fått "ferdigsteikt-farge". Har kjøttet blitt "steikt" i marinaden pga. syre i sitronsafta?

 

Var det første som slo meg iallefall, men er ikkje 100% sikker på om det er riktig.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Hvor mye av sengetøyet byttes av de som jobber på hotellet?

Bytter de kun laken, dynetrekk og putetrekk, eller må hele madrassen, dyna og puta vaskes mellom kundene?

 

Litt ekkelt å tenke på hva folk kan ha gjort i sengen på hotellet...

Hår og sand forsvinner når man bytter laken. Væsker siver gjennom.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Hvor mye av sengetøyet byttes av de som jobber på hotellet?

Bytter de kun laken, dynetrekk og putetrekk, eller må hele madrassen, dyna og puta vaskes mellom kundene?

 

Litt ekkelt å tenke på hva folk kan ha gjort i sengen på hotellet...

Hår og sand forsvinner når man bytter laken. Væsker siver gjennom.

 

I militæret, så var jeg utplassert på et militært hotell, og der hendte det at vi måtte "vaske" rommene selv.

 

Da byttet laken, putetrekk og dynetrekk.

Lenke til kommentar

Når det gjelder debatten om strømgjennomgang så er det et annet faremoment ved det. Hvis det går for mye strøm igjennom hjertet så behøver det ikke stoppe med en gang, men det kan stoppe etter mange timer. Derfor må elektrikere som har fått strømgjennomgang til sykehuset til observasjon uansett om de har synlige skader eller ikke.

Lenke til kommentar
Hvorfor leser kineserene "feil vei"? :)

Vi leser den veien vi leser fordi det er den veien vi skriver.

Vi skriver den veien vi skriver på grunn av skriveredskapen. Og "vi" her er folk flest, dvs. ikke venstrehendte.

 

I vest: vi skriver med penn (tidligere på pergament). Skriver du mot høyre går det greit, skriver du mot venstre drar du blekket utover og søler.

 

I øst: korrekt kalligrafi utføres med en pensel der du holder penselen en nevehøyde over papiret. Da spiller det egentlig ingen rolle hvilken vei du skriver når det gjelder å unngå søl. Det er vissnok en teori som sier at en leser best når en har figurer på høyre side for synsfeltet, i så fall passer det best å skrive piktogrammer/ideogrammer mot venstre.

 

Det er slik jeg forstod det med forbehold om at jeg ikke er noen ekspert eller vet om de som sa dette er eksperter. I tillegg er det en hake i teorien at en i gamle dager skrev bustrofedonisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...