ATWindsor Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Er vel kun snakk om noen få milliampere før man får hjerteproblemer. Så ikke kødd med strøm. Noen få milliampere igjennom hjertet ja. Men det skal jo komme dit også. AtW Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Er vel kun snakk om noen få milliampere før man får hjerteproblemer. Så ikke kødd med strøm. Noen få mA er det vel i grunnen ikke. Det regnes med at 100mA kan være dødelig når det føres gjennom spesielle deler av kroppen. og det er absolutt minimum. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Er vel kun snakk om noen få milliampere før man får hjerteproblemer. Så ikke kødd med strøm. Noen få mA er det vel i grunnen ikke. Det regnes med at 100mA kan være dødelig når det føres gjennom spesielle deler av kroppen. og det er absolutt minimum. Mener jeg har hørt 30 mA gejnnom hjertet, men mulig jeg husker feil. AtW Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Er vel kun snakk om noen få milliampere før man får hjerteproblemer. Så ikke kødd med strøm. Noen få mA er det vel i grunnen ikke. Det regnes med at 100mA kan være dødelig når det føres gjennom spesielle deler av kroppen. og det er absolutt minimum. Mener jeg har hørt 30 mA gejnnom hjertet, men mulig jeg husker feil. AtW Jeg er på ingen måte ekspert på området, bare sakset det herfra. Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 30 mA er nok til å utløse en jordfeilbryter, grensa er sikkert satt langt under hva som er trygt for å være på den sikre siden. Er det systemet de har i USA med lavere spenning farligere enn det som er i Norge? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 er det ikke 30mA gjennom hjertet og 100mA gjennom kroppen+hjertet? altså, om du setter to ledninger helt inntil hjertet så er det dødlig med 30mA, men strømmen må jo vanligvis gå gjennom kroppen også, da er det vel i værste fall 100mA som er dødlig. jeg er usikker på det med 100mA, men er ganske sikker på at 30mA rett gjennom hjertet er dødlig Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 30 eller 100 mA, det er nok snakk om en strøm som kan være dødlig, ikek en strøm som er dødlig. AtW Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 30 eller 100 mA, det er nok snakk om en strøm som kan være dødlig, ikek en strøm som er dødlig. AtW Den kan være dødelig ja, men bare så det er sagt: Ikke prøv. Mener forresten å huske at jeg også har lært "30mA gjennom hjertet kan drepe". Men det er som sagt rett gjennom hjertet. Lenke til kommentar
Fitness_babe Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Hvorfor leser kineserene "feil vei"? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) Dette er et minnesmerke og tårnformen kalles en obelisk. Obeliskformen, med en topp som minner om en liten pyramide, ble opprinnelig oppfunnet i det gamle Egypt. Ja, den ja. Vet du om disse tårnene har noen betydning, siden man finner dem i flere byer, eller er det bare "pynt"? Som sagt, obelisker er minnesmerker, så de symboliserer noe man vil minnes. I USA vil de minnes USAs første president, George Washington, derfor har de satt opp Washington-momumentet. Osv. Hvorfor leser kineserene "feil vei"? Av samme grunn som at vi leser det som for kineserne er "feil vei": Det bare ble sånn. Endret 26. januar 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
username882 Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Vi leser feil vei med tanke på dem ! Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Er det mulig å fjerne riper bakpå ei dvd\cd plate? Isåfall, hvordan? Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Er det mulig å fjerne riper bakpå ei dvd\cd plate? Isåfall, hvordan? http://letmegooglethatforyou.com/?q=fix+scratched+cd Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Er det mulig å fjerne riper bakpå ei dvd\cd plate? Isåfall, hvordan? Mange spørsmål nå om dagen som ikke er så snedige at det gjør noe. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) En lightertenner gir en spenning på si 20 000V, ja, men den gir nesten ingen strøm pga at den lader seg ut så fort. En lightertenner består kun av et pizostatisk elemenet som flytter elektroner fra den ene siden av elementet til den andre, så det blir en stor ladningsforskjell mellom sidene. Ledninger er koblet til disse sidene og når spenningsforskjellen blir stor nok så hopper elektronene gjennom lufta for å jevne seg ut. Lader du den ut i kroppen så kjenner du et lite stikk, men det er på langt nært nok til å drepe deg da det varer veldig kort og så fort noen elektroner har hoppet over så synker spenningen drastisk. Et bedre eksempel er strømgjerder. Der er det også snakk om flere tusen volt, men de sendes kun i små pulser, altå lenge nok til at det gjør vondt, men ikke lenge nok til å ta noen skade. Når strømgjerdet belastes, altså det trekkes strøm fra det, så synker også spenningen den klarer å levere drastisk til kun det som trengs for å mate noen mA med strøm gjennom deg. Altså spenningen er høy, men når du tar på den så synker den fort så strømmen ikke blir så stor. Denne effekten skjer på alle strømforsyninger med begrenset kapasitet når de blir overbelastet. Sier vi at vi har en spenningsforsyning som vi kan trekke så mye strøm vi vil utifra (eller hvertfall nok til å drepe), så vil faren øke med spenningen, men hvor mye strøm hver person får kommer an på mange ting. En tømmerhogger med tjukke fingre kan for eksempel legge en finger fra hver hånd på hver fase av 230V-en og såvidt kjenne noenting i det heletatt om han er tørr på henda. Det er fordi han har så tjukke fingre. Hvor mye strøm han får avhenger også av hvor våt/svett du er på henda og hvor god kontakt du har med metallet du får strømmen fra. Legger du hele hånda på to store strømførende metallplater så får du betydelig mer strøm enn om du såvidt er borti to ledninger. Det har også noe å si hvor hardt du klemmer på de strømførende lederene. Om ei tynn jente skulle tatt på samme 230V-en så ville hun fått mer strøm en tømmerhoggeren fordi hun har mye tynnere hud enn han. Hun får lett dødelig mengde strøm fra 230V-en, mens tømmerhoggeren kanskje må ha 600V for å få noen dødelig strøm. Det som regnes som dødelig strøm er over 20-30 mA (gjennom hjertet), men det kommer helt an på hvor lenge du blir sittende fast og hvor mye personen tåler. Noen personer tåler ganske enkelt mer enn andre. Det som er farlig med strøm er at om du får tatt et godt tak rundt noe som leder strøm og du ikke er rask nok eller har refleksen til å slippe raskt nok, så vil nervesignalene bli overdøvet av strømmen som går gjennom kroppen din og du vil bli sittende fast. Henda låser seg på en måte rundt det du holder i. De fleste som dør av 230/400 volten dør ikke momentant, men en lang og smertefull død over alt fra 10 sekunder til mange minutter mens de står å rister. Når hjertet får nok av å prøve å slå i takt med strømmen som går igjennom og sliter seg ut så stopper det. Strømgjennomgang mellom to fingre vil også være farlig om du får nok eller det skjer lenge nok da det rett og slett blir varmt og brenner opp, men da skal det mer strøm til og da dør du somregel ikke, men du kjenner at det rister godt i hele armen. Strøm motstanden som er mellom kroppen (hånd til hånd eller hånd til fot) kommer altså helt an på hudtykkelse, fuktighet, overflateareal og hvor god kontakt det er. Det er den motstanden og spenningen som bestemmer hvor mye strøm som vil gå igjennom deg. Om strømmen er stor nok er den dødelig, og noen er rett og slett tøffere enn andre og tåler mer strøm enn andre. Altså du klarer ikke å ta selvmord med et bilbatteri da det har kun 12V og det er aldri i verden nok spenningen til å kunne sende nok strøm igjennom kroppen, selv om det klarer å levere over 150A. Det som er farlig med bilbatteri derimot er lysbuer om du kortslutter det, som kan gi brannskader. Hilsen en som har fått strøm fra 230/400 volten mange mange ganger. Har fått den refleksen at med en gang jeg såvidt kjenner noe som minner om følelsen av å få strøm, så river jeg til meg hånda. Endret 26. januar 2009 av ChrML Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Strøm motstanden som er mellom kroppen (hånd til hånd eller hånd til fot) kommer altså helt an på hudtykkelse, fuktighet, overflateareal og hvor god kontakt det er. Det er den motstanden og spenningen som bestemmer hvor mye strøm som vil gå igjennom deg. Om strømmen er stor nok er den dødelig, og noen er rett og slett tøffere enn andre og tåler mer strøm enn andre. Altså du klarer ikke å ta selvmord med et bilbatteri da det har kun 12V og det er aldri i verden nok spenningen til å kunne sende nok strøm igjennom kroppen, selv om det klarer å levere over 150A. Det som er farlig med bilbatteri derimot er lysbuer om du kortslutter det, som kan gi brannskader. Hilsen en som har fått strøm fra 230/400 volten mange mange ganger. Har fått den refleksen at med en gang jeg såvidt kjenner noe som minner om følelsen av å få strøm, så river jeg til meg hånda. Jeg synes de to avsnittene dine ikke henger helt sammen. (ihvertfall ikke uten nærmere forklaring), om en gitt kropp har en gitt motstand, så er vel spenningen gjennom kroppen gitt av denne motstanden og effekten. P= V^2/R. Og dermed er også strømmen igjennom kroppen gitt av effekten. (fordi spenningen og motsand er gitt), dermed skulle man tro at man like gjerne kunne ta selvmord med 12V, om bare strømmen var tilstrekkelig høy. Det er jo såklart en vesentlig faktor her, nemlig at motstanden ikke er lik på 12V med samme effekt. Men er denne forskjellen så stor at det ikke går? Forøvrig taler jo alt dette for at det er spenningen som dreper i den forstand at om man har en gitt effekt er en høyspent kilde farligere enn en med høy strøm. AtW Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Hvordan er det å se på en svart flekk som er helt 100 % svart? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Hvordan er det å se på en svart flekk som er helt 100 % svart? Omtrent som å sjå på ein svart flekk, vel. Er ikkje verre enn å skrive ut eit svært punktum på eit ark og dempe lyset i rommet eller noko, så har du det. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Klarte man ikke nylig å skape 60% av helt svart? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå