Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor dør noen av å få strøm, mens andre overlever heftige doser strøm?

Begynner å dra litt på kvellinga her nå, men...

 

Sikker på at du ikke blander strøm og spenning? En simplifisert forklaring jeg har hørt sier at "spenning gjor vondt, strøm dreper". Det skal ikke mye strøm gjennom hjertet ditt før det stanser. På den andre siden kan du overleve ganske høye spenninger, så fremt det ikke også er mye strøm.

 

Prøvde å finne noen kilder på det, men google var tom for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Hvorfor sier man for eksempel O2 mens for andre stoffer heter det f.eks. 2Mg? Er det ikke to ting av begge stofene? Kunne man ikke da skrevet 2O eller Mg2?

 

Hva er forskjellen?

O2 betyr 2 oksygenatomer i et oksygenmolekyl

2O2 betyr 2 stykk oksygenmolekyler

 

Ser du forskjellen?

Ja, takk. men.. Så 2Mg = 2 magnesiummolekyler ...

 

hva er det et magnesiummolekyl består av?

Lenke til kommentar

2O betyr at man har to frie Oksygenatomer. O22 betyr at vi har et oksygenmolekyl dannet av to atomer. Altså er forskjellen at dersom tallet står foran angir det antall molekyler eller frie atomer, står tallet bak i subscript angir det bestanddelene i et molekyl.

 

redigert: veldig sein gitt

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
Hva er det store tårnet i Washington som ligner på en stor hvit pigg, har sett lignende i mange andre byer òg (blant annet i Luxemburg)?

Dette? http://picasaweb.google.com/pinktrush/Madh...437183185908258

Dette er et minnesmerke og tårnformen kalles en obelisk. Obeliskformen, med en topp som minner om en liten pyramide, ble opprinnelig oppfunnet i det gamle Egypt.

Ja, den ja. Vet du om disse tårnene har noen betydning, siden man finner dem i flere byer, eller er det bare "pynt"? :)

Lenke til kommentar
Et eksempel er slike lightergnister og stikkontakter. Lightergnister er på (jeg gjetter) 50000 Volt, mens stikkontakter har

250V, og masse strøm. Lightergnisten gjør bare litt vondt, men stikkontakten kan drepe deg

"The dielectric strength of air is approximately 3 kV/mm."

 

Ifølge dette så vil en gnist med 50kV kunne hoppe 1.66cm. Jeg tror at en mer realistisk spenning er rundt 20kV(?)

 

Ikke meningen å pirke, men ville finne ut dette selv også, så jeg skrev det her i tillegg til å finne ut av det=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...