SeaLion Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Hvorfor er det så ofte at bilmodeller blir lansert med først sedan og så stasjonsvogn flere måneder og noen ganger år etter? F. eks. nye Mercedes Benz E-klasse kommer som sedan i mars mens stasjonsvogna kommer ikke før i desember. Hvorfor? På overflaten kan nok ei stasjonsvogn se ut som en sedan med noen små endringer i hekken, men strukturelt er hele hekken fra B-stolpene og bakover endret (A-stolpene er de som frontruta er montert i, B-stolpene er de som er mellom for- og bakdørene). Selv bakdørene er som oftest anderledes på stasjonsvognutgaven. Tidligere gjorde man det ofte enklere, da var det som oftest bare en sedan med noen nye plater. Da Volvo laget stasjonsvognutgaven av 140 (som var forløperen til 240) brukte de f.eks de samme bakdørene som på sedanen (fordi de feilaktig trodde at stasjonsvogna bare ville utgjøre en liten andel av salget), noe som ga et litt underlig utseende bakkant av bakdøra (se spesielt overkanten av døra i forhold til taket). Volvos ledelse angret faktisk siden på denne spareavgjørelsen så lenge 145/245 var i salg, for stasjonsvogna ble modellens virkelige storselgermodell. Når man utvikler en ny modell, så utvikles den som oftest som sedan først, fordi sedanen stort sett alltid blir modellens mestselgende utgave. Andre utgaver utvikles først når hovedutgaven (sedanen) stort sett er ferdigutviklet, dette for å slippe å utvikle to biler parallelt. Men bl.a fordi stasjonsvogner i våre dager må sitte omtrent like bra på veien som sedanen, pluss være omtrent like sikker som sedanen både i forhold til sidekollisjoner og hekkollisjoner, så må produsenten legge ned ganske mye arbeid på denne utgaven. Den største strukturelle endringen er selvsagt mangelen på tverrgående vegg ved C-stolpene (bakkant baksetet). Denne tverrgående veggen gjør at sedanen blir stivere enn stasjonsvogna, både når det gjelder vridningsstivhet (som påvirker kjøreegenskapene) og ikke minst motstand mot sideveisdeformasjoner i sidekollisjoner. Strukturelt sett er det faktisk vanskeligere å lage ei stasjonsvogn av en sedan, enn å lage en cabrioletutgave, nettopp på grunn av at stasjonsvognutgaven er den eneste som mangler den tverrgående veggen mellom baksetene og bagasjerommet. Å vente med lanseringen av sedanen til de andre utgavene er ferdigutviklet er uaktuelt, fordi produsenten snarest mulig vil prøve å få dekt utviklingskostnadene av sedanen ved å begynne å selge modellen. Alt i alt er det altså flere gode grunner for produsentene å lansere de andre utgavene etter hvert, opptil flere måneder etter sedanen. Redigeringer: Skriveleifer, uteglemte ord og enkeltbokstaver. Endret 25. januar 2009 av SeaLion Lenke til kommentar
Sovende Panda Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Kvifor skaper nokre folk tillit mens andre ikkje? Lenke til kommentar
KKake Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Hvordan kan vi bli vekket av høye lyder? Lenke til kommentar
theseaswillrunred Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Hva skjer med hånda mi hvis jeg putter den i mikrobølgeovnen på full styrke? Lenke til kommentar
BlueCreature Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 1-2-3gradsforbrenning, så vill hånda vissne bort til slutt. På denne tiden ville du ha opplevd extremt mye smerte. PRØV! Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Hva skjer med hånda mi hvis jeg putter den i mikrobølgeovnen på full styrke? Hvordan skal du få igjen døra når du har hånden inni? Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Hvem sa noe om å f igjen døra? Det går ann å koble ut den sikkerhetfunksjonen at man MÅ ha døra igjen, men jeg vil ikke anbefale det Lenke til kommentar
theseaswillrunred Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Mener dere at jeg må finne det ut ved å faktisk gjøre det...? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Mener dere at jeg må finne det ut ved å faktisk gjøre det...? Den vokser jo ut igjen ... Lenke til kommentar
Fredrik. Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Den vil bli veldig auau! Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Jeg vil ikke anbefale deg å gjøre det i det hele tatt. Hånden blir kokt innenfra og du ikke bare risikerer, men *vil* få permanent skade på hånden. Det vil også med stor sannsynlighet kunne oppstå koldbrann i hånden med etterfølgende amputasjon som eneste redning for å forhindre blodforgiftning. Ikke putt noen levende dyr inn i ovnen heller, "for å se hva som skjer". De dør en grusomt smertefull død, og jeg kommer personlig gjennom datamaskinen og grisedenger deg.. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Har putta veps/biller/fluer og andre insekter i microen før. Får dårlig samvitighet når jeg tenker på det . Var 11-12 år når jeg gjorde det. Vepsen fløy lenge inni microen etter jeg hadde satt den på. Til slutt så hovnet "rumpa" opp til dobbel størelse++ så sluttet den og fly, og døde . Har også brukt superlim, forstørelses glass, Axe (parfyme) og lighter (på maurtuer). Det og pine insekter var noe av det beste jeg viste når jeg var liten. Men, har sluttet helt med det nå Endret 25. januar 2009 av Kjetil_90 Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Hvordan kan vi bli vekket av høye lyder? Fordi det var en stor fordel når vi levde i skogen og var truet av andre dyr. Det gjelder egentlig alle dyr, for at de skal våkne og kunne sloss/stikke av om de blir angrepet i søvne og ikke bli et så enkelt bytte. Kort og enkelt, de dyrene som våknet av lyder når de sover hadde en større overlevelsesfordel enn de som ikke gjorde det, altså Darwin utvikling. Se fex på katter, når de ligger å sover og de hører en svak "liste seg" lyd rundt dem, så kommer øret opp med en gang og de er våkne og ser. Samme gjelder oss, men i dagens samfunn er vi somregel ikke så følsomme fordi vi ikke trenger det, så da skal det gjerne høyere lyder til. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Hvorfor er utroskap så utbredt, og hvorfor er det så vanskelig å holde sammen med en partner? Skulle tro at evolusjonen har sørget for å perfeksjonere reproduksjonsinstinktene våre. Er kanskje normene unaturlige for oss? Vi er programmert til å spre våre gener så mye som mulig så våre gener lever videre. Så ja, jeg vil tro at normene er unaturlige, men nødvendig for å beholde vår partner. Men hvis, som du antyder, genene skal spres så mye som mulig, vil ikke dette da egentlig være ganske ugunstig, med tanke på at ungene ikke blir tatt hånd om av faren? I tillegg forekommer jo utroskap blant kvinner også. Hvem som tar hånd om dem er da ravende likegyldig, det som teller er hvem som er faren. Men om en mann puler 10 kvinnfolk kommer 9 av disse kvinnfolkene til å stå alene om å oppdra ungen. Det er sjelden noen annen mann gidder å bidra med å oppdra en unge som ikke er hans. Uansett, som jeg sa, forekommer det jo også utroskap blant kvinner. Det er enda mer merkelig. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Utroskap ligger naturlig i genene, om det er mann eller kvinne som står for det. Det er attraksjon til det "forbudte" eller det man ikke kan få. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Men om en mann puler 10 kvinnfolk kommer 9 av disse kvinnfolkene til å stå alene om å oppdra ungen. Det er sjelden noen annen mann gidder å bidra med å oppdra en unge som ikke er hans. Uansett, som jeg sa, forekommer det jo også utroskap blant kvinner. Det er enda mer merkelig. Nå kjenner ikke jeg til menneskets opprinnelige sosiale struktur i detalj, men dersom det følger omtrent samme mønster som de store apene så er vi flokkdyr. Med andre ord er man en gruppe individer som sammen tar seg av ungene, med varierende grad av samarbeid. Også om det ikke hadde vært sånn kan det være en fordel å være utro, det er som viktig å ikke ha alle eggene i én kurv. Til slutt har man jo muligheten for at den man er utro med allerede har en partner. Da kan det hende denne partneren hjelper til med å fostre opp barnet, rett og slett fordi han ikke vet at barnet ikke er hans. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Naturfagslærern jeg hadde ifjor hadde forsket litt på dette emnet, men med fugler. Husker ikke hele historien, men hun hadde funnet ut at fuglene "avtalte" sammen med partneren om hvor mange unger de ville ha, alt etter hvor redet lå, hvor mye mat de hadde, alder osv. Og hun fant ut at dersom et par som hadde avtalt 2 unger fikk 3, så gadd ikke faren bry seg om et av eggene. Dette fant hun ut ved å legge et kunstig egg sammen med de 2 opprinnelige. Svaner er visstnok også slik Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Kvifor skaper nokre folk tillit mens andre ikkje? karisma, rapport, kroppspråk. en hel mengde forskjellige faktorer som man ikke er klar over men allikevel reagerer på. Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Kvifor skaper nokre folk tillit mens andre ikkje? Tror det har med empati og moral å gjøre, og det kroppspråket som følger med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå