Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvis jeg blander ut la oss si ca 1L 45% sprit med 1L 30% sprit, vil spriten da blande seg sammen, eller vil den ligge lagvis?

9199158[/snapback]

En mellomting. 45% er litt lettere enn 30%. Ren etanol har 20,1% lavere tetthet enn vann så 45% er trolig om lag 3% lettere enn 30%. Med en så liten tetthetsforskjell vil de lett blande seg, men du kan unngå det ved å helle svært forsiktig. Omtrent som man lager galliano-shots med to lag eller saft med to farger. F.eks rødt i nederste halvdel av glasset og gult i øverste halvdel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En mellomting. 45% er litt lettere enn 30%. Ren etanol har 20,1% lavere tetthet enn vann så 45% er trolig om lag 3% lettere enn 30%. Med en så liten tetthetsforskjell vil de lett blande seg, men du kan unngå det ved å helle svært forsiktig. Omtrent som man lager galliano-shots med to lag eller saft med to farger. F.eks rødt i nederste halvdel av glasset og gult i øverste halvdel.

9199204[/snapback]

Damn, jeg vil at de skal blande seg ^^

Hmm, tro om jeg klarer å lure noen til å tenke sånn ^^

Lenke til kommentar

Kokte meg noe ris for å ha til en biff jeg hadde, men det viste seg at biffen var pålegg og ikke middag. Altså har jeg bare ris. Men jeg fant meg noe nötrulle (går ut i fra det er svensk) i frysen. Hva er det?

Håper noen kan svare raskt, så jeg får laget det før risen er ferdig...om det viser seg å være noe jeg vil ha da.

Lenke til kommentar
Du kan da spise det til middag selv om den er til pålegg.

9200982[/snapback]

Kan jo det, men det blir en for dyr middag for meg.

Nå sitter jeg her og spiser ris uten noe til, om noen lurte.

Er fremdeles interessert i hva nötrulle er for noe, da.

Lenke til kommentar
Men jeg fant meg noe nötrulle (går ut i fra det er svensk) i frysen. Hva er det?

9200961[/snapback]

Nöt er oksekjøtt. Rulle er en "rull" av oksekjøtt, f.eks ment oppskjært til pålegg eller som oksestek til middag. Evt. begge deler, først middag så pålegg av restene.

Kokt nötrulle med svartvinbärssås, rotsaker och mandelpotatis

Marinerad nötrulle med rostade rotsaker och bönpuré

Rökt nötrulle med pepparotsfärskost

Jeg ser jeg svarer alt for sent, men nå vet du det til neste gang du får lyst på oksestek.

Lenke til kommentar

Takker for svar Simen1. Har mistenkelig lyst på oksestek. Tok bare ikke sjangsen siden greien i tillegg het Sjømannsbiff eller noe sånt. Så for meg at det var noe sel eller noe. Nöt/sel...ganske likt, ja.

Uansett, da har jeg en god middag i vente i morgen.

Lenke til kommentar

Fikk ikke svar, så jeg prøver igjen.

Klarte å få sveisesprut inn i skoen i går, det smeltet noen hull i sokken min, og brant noen hål i huden. Det gjorde ganske vondt det første halve minuttet, så kjente jeg ikke noe mer til det, og kjenner fortsatt ikke noe til det, verken når jeg tar på såret eller har på sko.

Vaneligvis når jeg brenner med på ovnen eller noe, så gjør det jo vondt i mange timer etterpå, hvorfor gjør ikke mit sår det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...