Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilken farge er et speil?

Vanligvis svakt grønt. Du kan se det ved å plassere speil på to motstående vegger og stille deg selv i mellom. Da ser du at jo flere speilinger du ser jo mer grønt blir lyset.

 

infinite_mirror.jpg

 

Men det er jo svært lite av fargen man ser siden det reflekterte lyset er mye sterkere.

Lenke til kommentar
Hvor lenge har den lengste tennis-kampen vart?

Google er din venn.

 

Hvis du tenker professisjonell tennis:

At the 2004 French Open Fabrice Santoro and Arnaud Clement (both French) played the longest match since the Open era of professional tennis began in 1968. The match began on Monday, May 24 but play was suspended in the 5th set when darkness fell. The game resumed the next day and Santoro finally beat Clement 16-14 to win the fifth set. The 71 game marathon lasted a total of 6 hours and 33 minutes on court, beating the former record of 6:22 played by John McEnroe and Mats Wilander at the 1982 Davis Cup.

 

Tennis generelt:

According to Guinness World Records:

 

The longest competitive tennis match lasting 25 hr 25 min was played between Christian Albrecht Barschel and Hauke Daene (both Germany) on 12-13 September 2003 at Mölln Tennis Club, Mölln, Germany.

 

 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------

 

Er det mulig å få øyekontakt med en person uten at den andre personen faktisk ser på deg? F.eks med speil eller annet.

Det går jo det. Hvis to personer stiller seg foran et speil og kikker på hverandre i speilet. Ikke så veldig vanskelig å tenke seg.

Du misforstår. Da ser jo faktisk begge personene hverandre inn i øynene.

Endret av KoffeinKanin
Lenke til kommentar
Det fine med denne tråden er at ikke alle vet at. Stiller man et spørsmål som google kunne ha svart på, er det mange som ikke visste svaret som vil se løsningen.

Dessuten er ikke alle like flinke til å bruke google, eller for den saks skyld komme opp med riktig søkebegrep. Spørsmål av typen "jeg så noe rart bakpå en lastebil, hva kan det være" er ganske håpløse å bruke google på.

Lenke til kommentar
Er det mulig å få øyekontakt med en person uten at den andre personen faktisk ser på deg? F.eks med speil eller annet.

Med et halvgjennomsiktig speil som en kan se rett igjennom fra ene siden, men ikke den andre, er det mulig. Ser ikke noen andre innlysende muligheter. For å oppnå øyekontakt må vel uansett begge øyene få øye på hverandre, om du skjønner hva jeg mener. Det går på definisjonen av øyekontakt. Du kan se en annen person i øynene uten at den andre ser deg, iallefall.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Hvilken farge er et speil?

Et speil er i prinsippet en reflekterende metallfolie belagt med glass. Skrap vekk det bakerste laget på et speil, så ser du det kanskje. Et speil reflekterer alt lys, så det nærmeste en kommer blir hvitt, siden det er den fargen vi oppfatter når alle bølgelengder blir reflektert, men en regner kanskje ikke hvit som en farge. Et speil er uansett mye bedre til å reflektere lys enn en hvit overflate.

 

En kan vel si at det er metallfarget, siden folien er av et metall.

 

Edit: oi, er visst kommet et par svar allerede, jaja.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Så hvis jeg har forstått deg riktig har jeg egentlig sett på speil som "noe veldig hvitt", altså en flate som (i likhet med hvitt) reflekterer alle bølgelengder? (og det er da feil)

 

Det bringer meg da til spørsmålet: hva er egentlig et speil?

 

Når det gjelder kule-spørsmålet mitt, ville lysstrålen jeg sender inn vart evig med et (teoretisk) perfekt speil?

En flate vi ser på som hvit må ikke reflektere alle bølgelengder. Hvis den hadde reflektert alle bølgelengder like mye, så ville den oppført seg som et speil. Du trenger kun et diskret antall bølgelengder for at vi skal oppfatte det som hvitt, jeg syns de forklarer det sånn passe greit i starten her (Wikipedia).

 

Edit: Du har to typer refleksjoner (spekulære og diffuse), hvor det egentlig bare er den første som kalles speiling. En "helt hvit" overflate som reflekterer spekulært vil se ut som et speil, mens en som reflekterer diffust bare vil se ut som et sammensurium av fargene som blir sendt inn (som da kan ligne på hvitt for oss, ref Wikipedia-artikkelen jeg linket til).

 

Edit2: Var litt rask der.

Hva er egentlig et speil?

Det er en overflate/transisjon som det elektromagnetiske feltet ikke klarer å trenge gjennom. Sagt på en litt annen måte, den innkommende bølgen har ingen gyldige tilstander den kan koble til inne i speilet. Jeg vet det kanskje var litt flyvende sagt, men jeg kommer ikke på noen bedre måte å si det på. Skal tenke litt mer på saken.

 

Angående kulespørsmålet ditt, ja. Hvis speilet er perfekt i forhold lysstrålen sett fra alle retninger, og alt er i et perfekt vakum, så vil det ikke være noe tap. Men alt det er fullstendig teoretisk, og praktisk talt umulig å lage. Du kan nok komme nærme (iallefall med noe av den nye teknologien som dukker opp nå), men tror ikke det vil være mulig å lage det. Speilet ditt vil mest sannsynlig kun være perfekt for èn enkelt frekvens (med veeldig lite slingringsmonn), og bare det å generere en lysstråle så smal vil være en stor utfordring.

Takker for gode svar. Er ganske spennende dette. :)

 

(Den andre delen av) Definisjonen din på et speil var nok litt for vag for meg, men det er ikke så farlig. Når det gjelder de to typene refleksjon så er den første en "helt hvit" overflate, altså en overflate som reflekterer alle bølgelengder (ikke bare synlig lys) på samme måte og på en jevn måte (da må det vel en blank/glatt overflate til). Den andre er stort sett det samme scenarioet, men overflaten er da ujevn og reflekterer bølgene til alle kanter (kanskje også på forskjellige måter?). Korrekt?

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Så hvis jeg har forstått deg riktig har jeg egentlig sett på speil som "noe veldig hvitt", altså en flate som (i likhet med hvitt) reflekterer alle bølgelengder? (og det er da feil)

 

Det bringer meg da til spørsmålet: hva er egentlig et speil?

 

Når det gjelder kule-spørsmålet mitt, ville lysstrålen jeg sender inn vart evig med et (teoretisk) perfekt speil?

En flate vi ser på som hvit må ikke reflektere alle bølgelengder. Hvis den hadde reflektert alle bølgelengder like mye, så ville den oppført seg som et speil. Du trenger kun et diskret antall bølgelengder for at vi skal oppfatte det som hvitt, jeg syns de forklarer det sånn passe greit i starten her (Wikipedia).

 

Edit: Du har to typer refleksjoner (spekulære og diffuse), hvor det egentlig bare er den første som kalles speiling. En "helt hvit" overflate som reflekterer spekulært vil se ut som et speil, mens en som reflekterer diffust bare vil se ut som et sammensurium av fargene som blir sendt inn (som da kan ligne på hvitt for oss, ref Wikipedia-artikkelen jeg linket til).

 

Edit2: Var litt rask der.

Hva er egentlig et speil?

Det er en overflate/transisjon som det elektromagnetiske feltet ikke klarer å trenge gjennom. Sagt på en litt annen måte, den innkommende bølgen har ingen gyldige tilstander den kan koble til inne i speilet. Jeg vet det kanskje var litt flyvende sagt, men jeg kommer ikke på noen bedre måte å si det på. Skal tenke litt mer på saken.

 

Angående kulespørsmålet ditt, ja. Hvis speilet er perfekt i forhold lysstrålen sett fra alle retninger, og alt er i et perfekt vakum, så vil det ikke være noe tap. Men alt det er fullstendig teoretisk, og praktisk talt umulig å lage. Du kan nok komme nærme (iallefall med noe av den nye teknologien som dukker opp nå), men tror ikke det vil være mulig å lage det. Speilet ditt vil mest sannsynlig kun være perfekt for èn enkelt frekvens (med veeldig lite slingringsmonn), og bare det å generere en lysstråle så smal vil være en stor utfordring.

Takker for gode svar. Er ganske spennende dette. :)

 

(Den andre delen av) Definisjonen din på et speil var nok litt for vag for meg, men det er ikke så farlig. Når det gjelder de to typene refleksjon så er den første en "helt hvit" overflate, altså en overflate som reflekterer alle bølgelengder (ikke bare synlig lys) på samme måte og på en jevn måte (da må det vel en blank/glatt overflate til). Den andre er stort sett det samme scenarioet, men overflaten er da ujevn og reflekterer bølgene til alle kanter (kanskje også på forskjellige måter?). Korrekt?

Den første (spekulær, Wikipedia) betyr at alle stråler blir reflektert med samme utgående som innkommende vinkel (bedre forklart i Wikipedia-artikkelen). Så ja, du må ha en glatt overflate.

Begge kan være "helt hvite" og gjelde flere spektre/bølgelengder (synlige eller ikke), men det er bare i det første tilfellet at det kan oppføre seg som et speil (siden du ikke vil kunne se speilbilder hvis overflaten er ruglete).

 

Begynner å bli litt trøtt nå, men håper det hjalp litt meir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...