Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor sier Bussjåførene takk når man betaler på bussen? Det er jo idiotisk, man må betale uansett.

 

Fordi de skal virke hyggelig. Jeg jobber i butikk, og sier alltid takk når jeg mottar kontanter fra kunder, selv om de selvsagt uansett måtte betalt, og penge ikke går i min lomme. ;)

Lenke til kommentar
SeaLion, du som kan en del om sorte hull:

 

Jeg forstår det slik at et sort hull ikke har noen romlig utstrekning. Det er et punkt. Hva skjer hvis to sorte hull kolliderer med hverandre? Hvis det stemmer at de begge ikke har noen utstrekning, kan jeg ikke forstå annet enn at de vil spinne rundt hverandre (om enn kjempenærme hverandre).

Sorte hull er sletts ikke et nulldimensjonalt punkt, men har utstrekknig. Definisjonen på et sort hull er jo et område i rommet hvor gravitasjonen er så sterk at ingenting kan unnslippe.

Lenke til kommentar
Sorte hull er sletts ikke et nulldimensjonalt punkt, men har utstrekknig. Definisjonen på et sort hull er jo et område i rommet hvor gravitasjonen er så sterk at ingenting kan unnslippe.

Iforhold til hva? Midten (hvis vi antar at det er en perfekt sirkel)? Isåfall vil jo alt skrumpe ned til denne fantastiske singulariteten, som etter hva jeg har skjønt er et punkt uten utstrekning. At du ikke kan finne to endekanter og måle en distanse imellom, ei kan en da snakke om en overflate :O . Fascinerende indeed!

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Selv om man hadde brukt det mest perfekte speilmaterialet som finnes nå ville det likevel blitt totalt mørkt inne i kulen på mindre enn ett sekund. Selv en helt perfekt speilflate består nemlig av atomer, og atomer vil før eller siden absorbere fotonene som lyset består av. Lyset har som kjent en fart på 299 792 458 m/s (ca 300 000 km/s) og vil på ett sekund allerede blitt speilet fram og tilbake millionvis av ganger, hver gang ville litt av lyset blitt absorbert. Og innen det hadde gått et eneste sekund ville det altså vært et totalt mørke inne i kulen.

Kilde: Verdt å vite, NRK P2.

Skal vi se om jeg husker litt naturfag her. Fotoner avgis når elektroner i atomer truffet av [blank] (energi?) hopper ned igjen fra høyere skall. Er jeg på rett spor hvis jeg tenker at refleksjonen ikke vil være den "samme" lysstrålen, men nye fotoner som har hoppet ned etter å ha blitt truffet av stråle 1? Vil det da bety at tapet av energi eller absorpsjonen skjer i form av en eller annen varmeenergi i denne overføringen eller jeg helt på villspor nå? :)

Noen som kan bekrefte resonnementet mitt? :)

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Selv om man hadde brukt det mest perfekte speilmaterialet som finnes nå ville det likevel blitt totalt mørkt inne i kulen på mindre enn ett sekund. Selv en helt perfekt speilflate består nemlig av atomer, og atomer vil før eller siden absorbere fotonene som lyset består av. Lyset har som kjent en fart på 299 792 458 m/s (ca 300 000 km/s) og vil på ett sekund allerede blitt speilet fram og tilbake millionvis av ganger, hver gang ville litt av lyset blitt absorbert. Og innen det hadde gått et eneste sekund ville det altså vært et totalt mørke inne i kulen.

Kilde: Verdt å vite, NRK P2.

Skal vi se om jeg husker litt naturfag her. Fotoner avgis når elektroner i atomer truffet av [blank] (energi?) hopper ned igjen fra høyere skall. Er jeg på rett spor hvis jeg tenker at refleksjonen ikke vil være den "samme" lysstrålen, men nye fotoner som har hoppet ned etter å ha blitt truffet av stråle 1? Vil det da bety at tapet av energi eller absorpsjonen skjer i form av en eller annen varmeenergi i denne overføringen eller jeg helt på villspor nå? :)

Noen som kan bekrefte resonnementet mitt? :)

Det er rett at fotoner kan bli avgitt hvis et elektron "detter" nedover i skallene.

Refleksjoner, derimot, handler om at bølgefronten skifter retning. Det er mao det samme fotonet i den reflekterte bølgen som i den innkommende (det ble litt rart sagt men). Som det står i kilden fra NRK2, så er ingenting perfekt, så selv veldig gode speil har litt tap (teknisk: Selv om lysbølgen ikke har noen lovlige tilstander i speilovergangen, så vil det eksistere en evanescent bølge innover i speilet. Denne bølgen krever energi for å "skapes", men vil ikke overføre noe energi etterpå.)

 

Det du forklarer er hva som skjer hvis lys treffer et objekt som ikke fungerer som et speil (feks oss, klær). Lyset treffer objektet, blir absorbert, og de eksiterte elektronene de-eksiteres (sikkert et annet navn på dette), og sender ut lys med en spesiell bølgelengde (denne er direkte avhengig av hvilket skall elektronet ble eksitert til, og hvor det detter ned). Det er derfor ting har farge.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg har forstått deg riktig har jeg egentlig sett på speil som "noe veldig hvitt", altså en flate som (i likhet med hvitt) reflekterer alle bølgelengder? (og det er da feil)

 

Det bringer meg da til spørsmålet: hva er egentlig et speil?

 

Når det gjelder kule-spørsmålet mitt, ville lysstrålen jeg sender inn vart evig med et (teoretisk) perfekt speil?

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Så hvis jeg har forstått deg riktig har jeg egentlig sett på speil som "noe veldig hvitt", altså en flate som (i likhet med hvitt) reflekterer alle bølgelengder? (og det er da feil)

 

Det bringer meg da til spørsmålet: hva er egentlig et speil?

 

Når det gjelder kule-spørsmålet mitt, ville lysstrålen jeg sender inn vart evig med et (teoretisk) perfekt speil?

En flate vi ser på som hvit må ikke reflektere alle bølgelengder. Hvis den hadde reflektert alle bølgelengder like mye, så ville den oppført seg som et speil. Du trenger kun et diskret antall bølgelengder for at vi skal oppfatte det som hvitt, jeg syns de forklarer det sånn passe greit i starten her (Wikipedia).

 

Edit: Du har to typer refleksjoner (spekulære og diffuse), hvor det egentlig bare er den første som kalles speiling. En "helt hvit" overflate som reflekterer spekulært vil se ut som et speil, mens en som reflekterer diffust bare vil se ut som et sammensurium av fargene som blir sendt inn (som da kan ligne på hvitt for oss, ref Wikipedia-artikkelen jeg linket til).

 

Edit2: Var litt rask der.

Hva er egentlig et speil?

Det er en overflate/transisjon som det elektromagnetiske feltet ikke klarer å trenge gjennom. Sagt på en litt annen måte, den innkommende bølgen har ingen gyldige tilstander den kan koble til inne i speilet. Jeg vet det kanskje var litt flyvende sagt, men jeg kommer ikke på noen bedre måte å si det på. Skal tenke litt mer på saken.

 

Angående kulespørsmålet ditt, ja. Hvis speilet er perfekt i forhold lysstrålen sett fra alle retninger, og alt er i et perfekt vakum, så vil det ikke være noe tap. Men alt det er fullstendig teoretisk, og praktisk talt umulig å lage. Du kan nok komme nærme (iallefall med noe av den nye teknologien som dukker opp nå), men tror ikke det vil være mulig å lage det. Speilet ditt vil mest sannsynlig kun være perfekt for èn enkelt frekvens (med veeldig lite slingringsmonn), og bare det å generere en lysstråle så smal vil være en stor utfordring.

Endret av Maelwedd
Lenke til kommentar
hva er det som gjør at vi nyter musikk? synes bare det er rart at vi er i stand til å sette lyd i system og at det samtidig kan framkalle diverse følelser... noen som vet om noen studier som viser hvordan hjernen og musikk fungerer? :)

 

Det er svært mange studier om dette, og det er et fasinerende emne. Jeg vil heller anbefale å lese en bok. Levitin - This is you brain on music er en veldig lettlest og folkelig bok, ellers finnes det mer faglig tunge bøker om emnet også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vet ikke om musikk kan sammenlignes med mat...

Altså, mat (musikk) er jo en ting, men det finnes sikkert millioner av matretter (sanger). Så da bør vel de fleste like mat (eller musikk?) (Med tanke på at alle liker mat, men ikke samme mat (eller musikk)

 

Mulig jeg tar feil, men det gir mening i mitt hode...

Lenke til kommentar
Sorte hull er sletts ikke et nulldimensjonalt punkt, men har utstrekknig. Definisjonen på et sort hull er jo et område i rommet hvor gravitasjonen er så sterk at ingenting kan unnslippe.

Iforhold til hva? Midten (hvis vi antar at det er en perfekt sirkel)? Isåfall vil jo alt skrumpe ned til denne fantastiske singulariteten, som etter hva jeg har skjønt er et punkt uten utstrekning. At du ikke kan finne to endekanter og måle en distanse imellom, ei kan en da snakke om en overflate :O . Fascinerende indeed!

 

Joda, det er der massen er konsentrert, og selv om vi ikke vet helt hva som skjer med denne massen (gravitasjonen vinner jo over alle andre kjente krefter - og blir bare kraftigere jo mer den pakker seg sammen), så vi vet ikke med sikkerhet om den samler seg i et uendelig lite punkt, eller ikke.

 

Dette er uansett irrelevant, fordi det er ikke dette som er det sorte hullet. Det sorte hullet er egentlig det rommet rundt denne massekonsentrasjonen hvor unnslipninshastigheten er større enn c, som er langt utenfor dette (kanskje) uendelig lite punktet hvor massen er samlet.

 

EDIT: Jada, *pirke pirke* ^^

 

PS: Det heter "det", ikke "dt".

 

Et speil er vel metallisk, sølvfarget eller noe i nærheten, men kan man si at et speil er hvitt? Det gjør jo det sammemed lyset som hvite overflater, bare at det reflekterer det uten å spre det. :)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...