Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så lønner seg ikke å hoppe i engelske busser uten tak? ;)

Det er ganske trygt å hoppe i engelske busser uten tak også.

 

Formelen for luftmotstand (drag) er:

Fd = -1/2 * \rho * v2 * A * Cd

For luft er \rho = 1,3

For et menneske er A * Cd omtrent 0,5 ([kilde]

Antar at bussen kjører i 60km/t = 17m/s.

 

Får da Fd = -1/2 * 1,3 * 172 * 0,5 = 94N (newton)

 

Benytter den kjente formelen F=ma, og antar at personen som hopper veier 80kg:

F = ma -> a = F/m = 94N/80kg = 1,2m/s2

 

Til slutt kan vi finne hvor langt bakover man blåses, og hvilken hastighet man lander med. Antar her at hoppet var 1 sek.

 

fart: v = a*t = 1,2m/s2 * 1s = 1,2 m/s (= 4,3 km/h)

avstand (i forhold til bussgulvet): x = 0,5 * a * t2 = 0,5 * 1,2m/s2*(1s)2 = 0,6m

 

Så det er ikke akkurat livsfarlig å hoppe i midtgangen. I virkeligheten vil det også være en vindskjerm på bussen som forhindrer den effektive vindhastigheten i å bli like høy som bussens hastighet.

 

 

Hvis jeg nå blir dratt inni et sort hull, merker jeg det ikke?

Ved et sort hull er gravitasjonen veldig sterk. Faktisk så sterk at tærne dine vil oppleve mye høyere akselerasjon enn hodet. Dermed trekkes kroppen fra hverandre på vei inn i det sorte hullet.

Lenke til kommentar
Hvis jeg nå blir dratt inni et sort hull, merker jeg det ikke?

Jo. Og det ville gjort svært vondt.

 

Alle objekter som trekkes inn mot begivenhetshorisonten (yttergrensen for det sorte hullet) blir nemlig "spagettifisert" dess nærmere objektene kommer det sorte hullet. Dette kommer av at gravitasjonsfeltet øker såpass voldsomt og raskt at kreftene virker laaangt mer på den delen av deg som er nærmest hullet enn deler som befinner seg lengre unna.

 

For å sette det litt på spissen: Hvis du faller nedover med beina først/nederst, og beina faller dobbelt så fort som hodet, så blir du trekt ut til en laaaang tynn tråd før du blir slukt av det sorte hullet, det er dette som kalles spagettifisering. Også steiner og objekter av f.eks stål eller andre materialer blir spagettifisert, det samme skjer med planeter og andre store objekter.

 

Når materie blir strekt på denne måten så sendes det ut bl.a masse røntgenstråler, og for noen år siden ble det målt/registrert slike røntgenstråler fra sentrum av Melkeveien. Dette regnes derfor som et godt bevis på at det faktisk er et digert sort hull i sentrum av galaksen vår, slik man hadde trodd på forhånd. Det sorte hullet slukte antagelig en stjernerest og utfra mengden og varigheten av røntgenstrålingen kunne forskerne faktisk beregne størrelsen på det objektet som ble slukt sånn noenlunde nøyaktig.

Lenke til kommentar
Jo. Og det ville gjort svært vondt.

Man vil vel kvelde i løpet av ekstremt kort tid?

Ja, forhåpentligvis. Heldigvis slipper noen å oppleve det for det nærmeste sorte hullet er i sentrum av Melkeveien, 30 000 lysår borte. Der er det nylig oppdaget ett hull til, som er litt mindre enn senterhullet, et halvt lysår unna senterhullet, men fortsatt like langt unna solsystemet vårt: http://www.forskning.no/artikler/2004/november/1100515282.19

 

Her er forresten en artikkel om en stjerne som ble slukt for noen år siden i en annen galakse, 700 millioner lysår unna: http://www.forskning.no/artikler/2004/februar/1077200404.68

Lenke til kommentar
Ville en tennisball kastet av en astronaut mot jorda brent opp?

Jeg er klar over at det er pga friksjonen og at det fører til høye temperaturer, men det krever da større fart enn en astronaut kan få til?

Og er det like påkjennende for fartøy å dra ut av atmosfæren?

Ja. Husk at legemer tiltrekker hverandre. Selv om tyngdekraftakselerasjonen på jorden er liten langt unna så gjør den at farten blir stor etterhvert.

 

Skal man dra ut av atmosfæren må man jo motvirke denne enorme kraften. Det blir varmt av dette, men man har litt kontroll siden man selv styrer hvor høy fart man får.

Lenke til kommentar
Ja. Husk at legemer tiltrekker hverandre. Selv om tyngdekraftakselerasjonen på jorden er liten langt unna så gjør den at farten blir stor etterhvert.

 

Skal man dra ut av atmosfæren må man jo motvirke denne enorme kraften. Det blir varmt av dette, men man har litt kontroll siden man selv styrer hvor høy fart man får.

Så pga luftmotstanden er så lav der oppe så kan et objekt nå en fart (la oss si 1000 km/h) før den økte luftmotstanden og økte gravitasjonen fører til en enorm energioverføring?

 

Hvordan ville en graf da sett ut for dette?

Lenke til kommentar

SeaLion, du som kan en del om sorte hull:

 

Jeg forstår det slik at et sort hull ikke har noen romlig utstrekning. Det er et punkt. Hva skjer hvis to sorte hull kolliderer med hverandre? Hvis det stemmer at de begge ikke har noen utstrekning, kan jeg ikke forstå annet enn at de vil spinne rundt hverandre (om enn kjempenærme hverandre).

Lenke til kommentar
Ville en tennisball kastet av en astronaut mot jorda brent opp?

Jeg er klar over at det er pga friksjonen og at det fører til høye temperaturer, men det krever da større fart enn en astronaut kan få til?

Og er det like påkjennende for fartøy å dra ut av atmosfæren?

 

En astronaut har jo allerede ca. 7 km/s når han/hun kaster den. ;) Men jeg tviler på den hadde brent opp om en hadde stått i ro i forhold til atmosfæren under, i ca. 100-200 kilometers høyde (litt lavere enn hva som er vanlig for romferger), og sluppet den.

 

Det er påkjennende å fra ut av atmosfæren, men tingen er at de ikke har særlig stor fart (i forhold til under re-entry), og friksjonsarbeidet er derfor mindre. På vei nei skal friksjonen mellom atmosfæren og romfergen, bremse hele romfergen (som er ganske mange tonn) fra flere kilometer per sekund, til null. Det er ganske store energimengder som for det meste blir til varme.

 

Så pga luftmotstanden er så lav der oppe så kan et objekt nå en fart (la oss si 1000 km/h) før den økte luftmotstanden og økte gravitasjonen fører til en enorm energioverføring?

Ja. Det var jo en person som reiste opp til (jeg tror det var) 70km høyde, og hoppet ut i fallskjerm (riktignok spesialdesignet), og han kom opp i hastigheter over 1000 km/t pga. tilnærmet ingen luftmotstand så høyt oppe. Han ble riktignok bremset ned lengre nede i atmosfæren.

 

Skal se om jeg kan finne den artikkelen. :)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
SeaLion, du som kan en del om sorte hull:

 

Jeg forstår det slik at et sort hull ikke har noen romlig utstrekning. Det er et punkt. Hva skjer hvis to sorte hull kolliderer med hverandre? Hvis det stemmer at de begge ikke har noen utstrekning, kan jeg ikke forstå annet enn at de vil spinne rundt hverandre (om enn kjempenærme hverandre).

Tillater meg selv å svare. Dette er riktignok bare en teori, da det er litt vanskelig å fastslå med 100% sikkerhet.

 

"Theory predicts that as the black holes draw near, they kick out the surrounding stars in their neighborhood, which initially provided the braking power to bring them together. Merritt believes that when the distance between the black holes shrinks to about the size of the solar system, they start to radiate away energy as gravity waves. This then brings the black holes closer and closer, causing them to spin faster and faster, until they eventually collide in an enormous burst of gravitational radiation."

 

Sakset fra http://www.nrao.edu/pr/2002/xmark/

Lenke til kommentar
Så pga luftmotstanden er så lav der oppe så kan et objekt nå en fart (la oss si 1000 km/h) før den økte luftmotstanden og økte gravitasjonen fører til en enorm energioverføring?

Ja. Det var jo en person som reiste opp til (jeg tror det var) 70km høyde, og hoppet ut i fallskjerm (riktignok spesialdesignet), og han kom opp i hastigheter over 1000 km/t pga. tilnærmet ingen luftmotstand så høyt oppe. Han ble riktignok bremset ned lengre nede i atmosfæren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Kittinger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...