!alex! Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Vel, med mindre flere av universets lover opphører i et sort hull vil det jo være masse der, både i selve kjernen og ikke minst på vei inn. Etter å ha blitt overvunnet av hullets gravitasjon vil lysets hastighet fortsatt være den samme, men på grunn av at gravitasjonen krummer rommet vil lysets rette bane i praksis være en sirkel/spiral/ellipse. I løpet av bare noen dager/uker vil det sannsynligvis komme noe inn i fotonets bane, og det vil bli absorbert (jeg vil si at det er særdeles usannsynlig at energi ikke vil bli absorbert/utstrålt i et sort hull)Derimot, om du klarer å treffe en perfekt bane inn i det sorte hullet, passer på at hullet ikke får tilført mer masse og har en måte å oppløse et sort hull på så er det nok den beste (og eneste?) måten å faktisk fange lys. Da kan du gi lyset en stabil bane rundt hullet, og passe på at det ikke kommer noe inn i hullet som kan komme inn i banen og absorbere lyset. Problemet blir bare å 'få ut' lyset når du har bruk for det igjen. Hmm.. Syns det høres litt rart ut å prate om baner inne i et sort hull. Mener du at lyset skulle gå rundt en eventuell kjerne innenfor Schwarzschild radiusen? Jeg vet ikke jeg, synsen det høres temmelig klassisk ut. Vet ikke om det er så hensiktsmessig å prate i slike baner (get it ) innenfor et svart hull. Da jeg sa at et sort hull tilfredsstilte definisjonen min om å fange lys best mente jeg det som: et foton havner innenfor eventhorisonten på et sort hull, det er fanget innen for et definert område i rommet. Vi vet ikke hvilken tillstand det innehar der, men med hawkingstråling kan det komme ut igjen som et foton, dermed i samme form, fordi et foton er sin egen antipartikkel. Btw, så opphører strengt tatt "universets lover" i et sort hull, da det er en singularitet, ergo vi kan ikke kalkulere noe ved hjelp av "lovene" vi har. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Kan energiinnholdet i etanol (7kcal/g) utnyttes av kroppen på lik linje med karbohydrater og fett? Endret 19. januar 2009 av kjaks Lenke til kommentar
discostu Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Hvis man kjører buss/tog og hopper når kjøretøyet er i fart, vil da du stå stille i lufta mens kjøretøyet fortsetter å kjøre? Sånn at man da vil lande lengre bak i bussen dersom den kjører fort nok? Lenke til kommentar
vcx Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Nei. Det hadde jo vært litt kjipt med et fly som kjører i 4-800km/t, da hadde du blitt rimelig most i veggen Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Hvis man kjører buss/tog og hopper når kjøretøyet er i fart, vil da du stå stille i lufta mens kjøretøyet fortsetter å kjøre? Sånn at man da vil lande lengre bak i bussen dersom den kjører fort nok? Hvis den akselererer, ja. Men du må sveve lenge for å få det scenarioet du beskriver Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Ja, du vil fly bakover. Det er derfor du blir "presset" bak i setet når det begynner å kjøre, fordi bussen/toget lager bevegelsesenergi og du ikke gjør det. Om du ikke har noen kobling sammed med bussen/toget (henger i lufta), vil du ikke bevege deg sammen med bussen/toget. Endret 19. januar 2009 av Slimda Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Om man står på lasteplanet på en lastebil som kjører i 60km/t og sparker en fotball rett bak bilen i 60km/t. Vil da ballen bare falle rett ned på bakken? Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Hvor blir det av bevegelsesenergien som jeg overførte fra foten min i så fall? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Ballen har jo allereie ein rørsleenergi mot (la oss seie høgre), deretter gir du ballen ein rørsleenergi like stor berre i motsett retning. Dei to opphevar altså kvarandre. Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Aah, såklart. Dumme meg. Fortsatt for tidlig på dagen for meg.. Lenke til kommentar
probin Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 hadde vært moro å lagd en buss av lys (bussen vil da kjøre i lysetshastighet) og så sparke ballen i bussen framover. da vil teoretisk ballen gå fortere enn lyset:O ser vi ballen da? (vi gjøre kanskje det så lenge vi er i samme hastighet som lyset.. hmm) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 hadde vært moro å lagd en buss av lys (bussen vil da kjøre i lysetshastighet) og så sparke ballen i bussen framover. da vil teoretisk ballen gå fortere enn lyset:O ser vi ballen da? (vi gjøre kanskje det så lenge vi er i samme hastighet som lyset.. hmm) Nei, teoretisk sett vil ikke ballen gå fortere enn lyset. Hvor fort du vil sen den gå avhenger av referansesystemet, men vil også sett "utenifra" ikke være raskere enn lyset. AtW Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Hvis man kjører buss/tog og hopper når kjøretøyet er i fart, vil da du stå stille i lufta mens kjøretøyet fortsetter å kjøre? Sånn at man da vil lande lengre bak i bussen dersom den kjører fort nok? Definitivt nei. Alt inne i bussen/toget, inkludert lufta inne i bussen/toget har nemlig samme fart som bussen/toget. Når du hopper "rett opp" inne i bussen/toget, så har du allerede samme fart forover som bussen/toget, så i praksis hopper du faktisk framover like fort som bussen/toget. Det er bussen/toget som har gitt deg denne framoverfarten. Og fordi lufta inne i bussen/toget ikke forflytter seg i forhold til bussen/toget, så får du heller ingen luftmotstand som blåser deg bakover, så du lander alltid på samme punkt på gulvet i bussen/toget som du hoppet i fra, uansett hvor lenge du holder deg "svevende" før du lander igjen. Det jeg skrev her forutsetter selvsagt at bussen/toget ikke svinger, akselererer eller bremser i det du hopper eller mens du er i lufta over gulvet i bussen/toget. Hvis det ikke hadde vært sånn, men slik at når du hoppet så fór du bakover i bussen/toget, så måtte du unngå å hoppe rett opp fra den "stillestående" bakken også. Jordrotasjonen er nemlig ganske voldsom, Oslo farer rundt jordaksen med ca 835 km/t. Det må den for å rekke helt rundt på ett døgn. Ekvator, som er nesten nøyaktig dobbelt så langt ute som Oslo fra jordaksen har en rotasjonsfart på ca 1670 km/t. Heldigvis følger atmosfæren (lufta) med på rundturen, for den kraftigste stormen som er målt på jorda var 515 km/t. Den kraftigste stormen i Norge var nyttårstormen i 1991, den ble målt til ca 300 km/t. Hadde ikke atmosfæren fulgt med på jordrotasjonen hadde det altså blåst en konstant storm fra vest fra øst gjennom Oslos gater på omtrent 835 km/t. Dag og natt hele året. Det ville vært livfarlig å ferdes utendørs, for man kunne blitt gjennomspiddet og drept selv av gresstrå som fulgte med luftstrømmen. Det som redder oss er fysikkens treghetslov. Den sier at når et legeme/objekt har kommet opp i en fart så vil legemet/objektet fortsette i denne farten inntil det blir bremset ned av noe. Hvis man sender en romsonde utover i verdensrommets vakuum med en fart på 100 000 km/t, og sonden ikke blir bremset av verken interstellart støv eller påvirket av gravitasjon, så vil sonden aldri miste denne farten, men fortsette med samme fart i uendelig tid. Egentlig er det samme som skjer inne i bussen/toget også, alt har samme fart, derfor vil alt inne i bussen/toget fortsette framover i samme fart i uendelig tid, men i praksis så vet vi at bussen/toget før eller siden må stoppe eller svinge, og da endres forutsetningene. Men inntil det skjer kan du hoppe så mye opp og ned som du bare vil inne i bussen/toget og du vil alltid lande på det samme stedet. Redigert: Feil vindretning i et avsnitt. Endret 19. januar 2009 av SeaLion Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Kan man dø av søvnmangel, eller vil man rett og slett sovne før den tid, uavhengig av påvirkning utenfra? Lenke til kommentar
discostu Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Genialt sealion, takk. Hmm, hvis jeg står oppå bussen vil jo luftmotstanden bli anderledes. Hvis jeg da hopper rett opp vil jeg ikke lande på samme sted, korrekt? Kan man dø av søvnmangel, eller vil man rett og slett sovne før den tid, uavhengig av påvirkning utenfra? Var det ikke noen japser som gama så mye at de døde pga søvn og matmangel? (riktinok ikke kun søvn, men nærme) Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Kan man dø av søvnmangel, eller vil man rett og slett sovne før den tid, uavhengig av påvirkning utenfra? Var det ikke noen japser som gama så mye at de døde pga søvn og matmangel? (riktinok ikke kun søvn, men nærme) "- Undersøkelsene av mannen tyder på at mannen spilte så lenge at det utløste hjerteproblemer, sier en kilde i det locale helsevesenet, ifølge AFP" http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/17/512348.html http://www.chinadaily.com.cn/china/2007-02...tent_815396.htm ----------------------------------------- "After several weeks of severe sleep deprivation, a person might start seeing hallucinations. People have died of severe sleep deprivation in as little as four to five weeks. Sleep is as essential to the body and the mind as air and water." http://www.hotfact.com/effects-of-sleep-deprivation.html ----------------------------------------- "the only way is in EXTREME cases of insomnia which is extremely rare that can cause death from sleep deprivation. for a normal person, or even a typical insomniac whether forced or voulentary sleep deprevation, a person would eventualy slip unconscious and be unable to be woken up until the body gets it rest. edit: the person above me is wrong. there is no way you can die from one week of no sleeping. there are amphetamine abuser that stay awake for weeks on end without death." http://answers.yahoo.com/question/index?qi...04191426AANoENo Endret 19. januar 2009 av toth Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Hmm, hvis jeg står oppå bussen vil jo luftmotstanden bli anderledes. Hvis jeg da hopper rett opp vil jeg ikke lande på samme sted, korrekt? Korrekt, da vil du bli blåst bakover av fartsvinden som strømmer rundt bussen. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Korrekt, da vil du bli blåst bakover av fartsvinden som strømmer rundt bussen. Sett at vindhastigheten er mindre enn bussen sin fart . Ville en tennisball kastet av en astronaut mot jorda brent opp? Jeg er klar over at det er pga friksjonen og at det fører til høye temperaturer, men det krever da større fart enn en astronaut kan få til? Og er det like påkjennende for fartøy å dra ut av atmosfæren? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Korrekt, da vil du bli blåst bakover av fartsvinden som strømmer rundt bussen. Sett at vindhastigheten er mindre enn bussen sin fart. Selvsagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå