Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen måte å fange lys på da?

 

Ja, i et sort hull.

Problemet er at det er vanskelig å anvende etter at du har 'fanget' det. I praksis så brukes jo opp også. Det treffer annen materie i det sorte hullet og absorberes.

 

Du kan fange lys om du klarer å lage noen superperfekte speil som ikke absorberer noe energi fra lyset og lager en stor boks av dem. Kanaliserer lys inn og lukker i vakuum. Ekstremt usannsynlig og upraktisk, men det går i teorien.

Du får heller ikke fanget særlig mye, så det er mye enklere å ha noen batterier og en lyskilde.

Lenke til kommentar
Er det noen måte å fange lys på da?

 

Ja, i et sort hull.

Problemet er at det er vanskelig å anvende etter at du har 'fanget' det. I praksis så brukes jo opp også. Det treffer annen materie i det sorte hullet og absorberes.

 

Du kan fange lys om du klarer å lage noen superperfekte speil som ikke absorberer noe energi fra lyset og lager en stor boks av dem. Kanaliserer lys inn og lukker i vakuum. Ekstremt usannsynlig og upraktisk, men det går i teorien.

Du får heller ikke fanget særlig mye, så det er mye enklere å ha noen batterier og en lyskilde.

Ja, hvis du klarer å lage et speil uten atomkjerner og elektroner så ville det gå an. I virkeligheten er det bare sorte hull vi vet om som kan fange lys.

 

edit:

Kom til å tenke på eksperimentet til Lene Hau ved Harvard hvor de "stoppet" lyset helt, for så å "starte" det igjen, men det blir litt feil å kalle det for å fange lys, for jeg tror nok at det vil komme inn under kategorien absorpsjon og da vil hvilken som helst overflate kunne "fange" lys.

Endret av !alex!
Lenke til kommentar

Hvordan definerer du da å fange lyset? Som jeg sa er det flere problemer med å 'fange' det i sorte hull.

1. Du klarer ikke å benytte lyset til noe med mindre du opphever det sorte hullet

2. Et sort hull er ikke tomt. Gravitasjonen kommer fra et senter med masse, som lyset til slutt vil treffe og absorberes av. Spørsmålet er hvor lang tid det tar.

3. Selv om lyset blir fanget i en bane rundt kjernen i det sorte hullet vil det før eller senere treffe noe og absorberes. Enten vil hullets gravitasjon øke og trekke lyset sterkere inn mot kjernen slik at det til slutt kolliderer, eller så vil masse som trekkes inn i hullet komme i veien for lysets bane og absorbere det - selv ett enkelt molekyl vil være nok.

Lenke til kommentar
Hvordan definerer du da å fange lyset? Som jeg sa er det flere problemer med å 'fange' det i sorte hull.

1. Du klarer ikke å benytte lyset til noe med mindre du opphever det sorte hullet

2. Et sort hull er ikke tomt. Gravitasjonen kommer fra et senter med masse, som lyset til slutt vil treffe og absorberes av. Spørsmålet er hvor lang tid det tar.

3. Selv om lyset blir fanget i en bane rundt kjernen i det sorte hullet vil det før eller senere treffe noe og absorberes. Enten vil hullets gravitasjon øke og trekke lyset sterkere inn mot kjernen slik at det til slutt kolliderer, eller så vil masse som trekkes inn i hullet komme i veien for lysets bane og absorbere det - selv ett enkelt molekyl vil være nok.

Skulle jeg definere hva det vil si å fange lyset ville jeg ha sagt noe som: 'å kunne begrense lyset innenfor et område uten at de mister energi/går over til noe annet" Det som er er at vi vet ikke hva som skjer med lyset inne i et sort hull så du vet ikke at det blir absorbert av et eller annet materie. Man kan godt kanskje si at det ikke går å "fange" lys, men hvis man vil ha et svar på det så ville jeg si at et sort hull er det mest tilfredsstillende svaret i forhold til min definisjon.

Lenke til kommentar
Når jeg var på utplassering så jeg noen bokser med noe brunt, litt gjennomsiktig flytende stoff i som visstnok var til å smøre på aluminiumsplater. Det var svært giftig.

Saken er at jeg ikke husker hva stoffet/væska het.. Noen forslag?

Lurium? :p

Det hadde kanskje hjulpet om du sa hva stoffet gjorde eller hva for slags bedrift du var utplassert på...

Lenke til kommentar
Fotoner er masseløse, men hvordan kan det da blir dratt mot gravitasjonspunktet i sorte hull?

Vel fotoner har energi og som du sikkert vet er energi og masse 2 sider av samme sak gjennom einsteins berømte likning E=mc^2.

Er ganske sannsynlig at alt er "masseløst". I dag vet vi at hvertfall over 95% av massen til protonet f.eks., kommer fra bevegelse mellom kvarkene og gluonene. Dette har men regnet ut ved hjelp av Lattice QCD fra "første prinsipper". Man trenger ikke å strekke fantasien så mye lengre for å tenke seg at de resterende 5% også kanskje kommer fra bevegelse hvis vi "zoomer" lengere inn på kvarkene f.eks.

Lenke til kommentar
Hvordan definerer du da å fange lyset? Som jeg sa er det flere problemer med å 'fange' det i sorte hull.

1. Du klarer ikke å benytte lyset til noe med mindre du opphever det sorte hullet

2. Et sort hull er ikke tomt. Gravitasjonen kommer fra et senter med masse, som lyset til slutt vil treffe og absorberes av. Spørsmålet er hvor lang tid det tar.

3. Selv om lyset blir fanget i en bane rundt kjernen i det sorte hullet vil det før eller senere treffe noe og absorberes. Enten vil hullets gravitasjon øke og trekke lyset sterkere inn mot kjernen slik at det til slutt kolliderer, eller så vil masse som trekkes inn i hullet komme i veien for lysets bane og absorbere det - selv ett enkelt molekyl vil være nok.

Skulle jeg definere hva det vil si å fange lyset ville jeg ha sagt noe som: 'å kunne begrense lyset innenfor et område uten at de mister energi/går over til noe annet" Det som er er at vi vet ikke hva som skjer med lyset inne i et sort hull så du vet ikke at det blir absorbert av et eller annet materie. Man kan godt kanskje si at det ikke går å "fange" lys, men hvis man vil ha et svar på det så ville jeg si at et sort hull er det mest tilfredsstillende svaret i forhold til min definisjon.

Vel, med mindre flere av universets lover opphører i et sort hull vil det jo være masse der, både i selve kjernen og ikke minst på vei inn. Etter å ha blitt overvunnet av hullets gravitasjon vil lysets hastighet fortsatt være den samme, men på grunn av at gravitasjonen krummer rommet vil lysets rette bane i praksis være en sirkel/spiral/ellipse. I løpet av bare noen dager/uker vil det sannsynligvis komme noe inn i fotonets bane, og det vil bli absorbert (jeg vil si at det er særdeles usannsynlig at energi ikke vil bli absorbert/utstrålt i et sort hull)

Derimot, om du klarer å treffe en perfekt bane inn i det sorte hullet, passer på at hullet ikke får tilført mer masse og har en måte å oppløse et sort hull på så er det nok den beste (og eneste?) måten å faktisk fange lys. Da kan du gi lyset en stabil bane rundt hullet, og passe på at det ikke kommer noe inn i hullet som kan komme inn i banen og absorbere lyset. Problemet blir bare å 'få ut' lyset når du har bruk for det igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...