Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis man spiser muggent brød, hvilken effekt vil dette ha på kroppen?

 

 

Og jeg får ikke øresus, men nå har jeg en grei promille.

Noen muggsopper lager giftstoffer som biprodukter av metabolismen dems og i værstefall blir du vel syk og får vondt i magen ol. Tviler på at noe værre enn det kan skje, mest sannsynlig merker du ingenting eller blir bare kvalm og kaster det opp igjen. Ikke noe jeg ville anbefale uansett.

Lenke til kommentar
Hvorfor har det seg slik at jenter/kvinner kan tenke på flere ting samtidig, mens gutter/menn kun kan tenke på en ting om gangen? Eller er det kun en myte?

Gammel myte.

Spørs hvordan du tolker det. Selvfølgelig kan både kvinner og menn snakke og klø seg armen samtidig, men det som menes er at kvinner for eksempel kan holde styr på potetene, kjøttet og kokende grønnsaker samtidig som de prater med sønnen om fotballtreningen. Kvinner klarer dette bedre ifølge et program jeg så på tv for et par år siden, der testet de nettopp en liknende situasjon med kvinner og menn, der mennene stressa helt ut og mistet kontrollen, og kvinnene klarte seg.

 

Har desverre ingen kilder :shrug:

 

Vel det yrket hvor det er mest "multitasking" er jagerflyger og kamphelikopterflyger (fly flyet, navigere, følge med på instrumenter, holde øye på våpensystemer og sikte inn f.eks et lasersikte på et mål sammtidig). F.eks har et apache longbow kamphelikopter en egen skjerm på det ene øyet med f.eks våpensystemer mens kartet er på en skjerm og piloten må fly helikopteret sammtidig som han følger med på dette.

Og det er suverent flest menn som flyr jagerfly og kamphelikopter.

 

Så det er nokk en myte ja.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Ett ikke-snedig spørsmål er fjernet. For å være helt ærlig begynner jeg å bli lei av mengden ikke-snedige spørsmål her, greit nok, det e rnoe som er i grenseland, men mye er tydlig ikke-snedige spørsmål eller ren support. Det er nesten så eg vurderer å begrense min deltakelse her til å slette disse ikke-snedighetene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Lurer litt på hvordan matematikere går frem når de skal finne flere siffer av det irrasjonelle tallet pi. Hvilke "referanser" brukes for å finne flere siffer? Vet jo at det er et tall som går igjen i mange ting, som når man regner ut omkretsen av en sirkel, og mye mer.

Tallet pi kan defineres på flere måter, men den mest vanlige er vel: hvis sirkelens diameter er 1 så er omkretsen pi. Nå høres det ut som du spør etter en metode for å kalkulere pi på. Man kan f.eks. gjøre som den indiske matematikeren Madhava fra Sangamagrama.

Han tok først 4/1 som er større enn pi, så trakk han fra 4/3 som er mye mindre enn pi igjen og la til 4/5 og trakk fra 4/7, så vi får 4/1 - 4/3 + 4/5 - 4/7 + 4/9 - ... osv. denne uendelige rekken konvergerer mot pi. I dag er den kjent som Leibniz formel

 

Det finnes flere måter å regne ut pi på, du kan jo lese mer her.

Lenke til kommentar

Å?

Jeg trodde alltid at man kunne se dem, helt til man brukte mangelen på stjerner i Nasas bilder fra månen som argument på at alt var iscenesatt i et studio.

Men så ble det bevist av de som forsvarer den etablerte historien at man kan ikke se stjerner på månens overflate.

 

Kanskje man kan se stjerner fra månens BAKside, men ikke fra den siden som peker mot jorden?

Lenke til kommentar
Å?

Jeg trodde alltid at man kunne se dem, helt til man brukte mangelen på stjerner i Nasas bilder fra månen som argument på at alt var iscenesatt i et studio.

Men så ble det bevist av de som forsvarer den etablerte historien at man kan ikke se stjerner på månens overflate.

 

Kanskje man kan se stjerner fra månens BAKside, men ikke fra den siden som peker mot jorden?

Kameraet på linsen er liten så man trenger en lang eksponeringstid, derfor er det ingen stjerner på bildene fra NASA.

Lenke til kommentar
Å?

Jeg trodde alltid at man kunne se dem, helt til man brukte mangelen på stjerner i Nasas bilder fra månen som argument på at alt var iscenesatt i et studio.

Men så ble det bevist av de som forsvarer den etablerte historien at man kan ikke se stjerner på månens overflate.

 

Kanskje man kan se stjerner fra månens BAKside, men ikke fra den siden som peker mot jorden?

 

Er du sikker på argumentet ikke var, man kan ikke fotografere det fra månen? Husk at øyet har et enormt dynamisk omfang, har man en lukkertid på et kamera som er slik at man ser månens struktur (fra orda) noe man lett ser med det blotte øyet, så ser man ikke stjerner på det samme bildet, mens med øyet ser man sternene fint.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...