Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En ting jeg har fundert på er hvordan det har seg at CO2 gjør det vanskeligere for varmen å slippe ut - jeg forstår drivhuseffekten - men hvorfor er det slik at det blir varmere? Den samme CO2 må jo gjøre det vanskeligere for varmen å komme inn i første omgang. Kan det ha med at farten er mindre når varmen er på vei opp igjen?

Forskjellige stoffer fanger opp, og sender ut stråling i forskjellige bølgelengder. De bølgelengdene som solen sender ut, er "feil" bølgelengde, så CO2-molekylene fanger dem ikke opp. Disse strålene treffer Jorden, som varmer den opp. Som du sikkert vet, så sender alle objekter (som er over 0 Kelvin) ut stråling i forskjellig spekter, jo varmere, jo høyere frekvens. Når solens stråling treffer Jorden, blir den varmet opp, som gjør at den stråler i det infrarøde spekteret. Denne strålingen derimot, kan CO2-molekylene plukke opp.

Det som skjer da, er at disse fotonene med disse frekvensene treffer et elektron som går i bane rundt molekylet, som får det til å hoppe ut i et høyere energinivå. Men her "oppe" er det ustabilt, og det spretter straks ned igjen, og sender et foton ut igjen med samme frekvens, men i en tilfeldig retning. Enkel sannsynlighet og geometri viser at det er omtrent 50% sannsynlighet for at den sender fotonet tilbake til Jorden igjen, så det kan varme den opp enda en gang.

Håper det var tydelig forklart. ;)

Lenke til kommentar
Kan man se forskjellen på ekte og falsk diamant uten optisk verktøy? Hvordan ser man forskjellen?

Ja, man kan se det på måten den bryter lyset. Lyset og fargene får mye penere prakt når det skinner gjennom en diamant enn når den skinner gjennom f.eks en kvartskrystall.

Se for deg et prisme som bryter hvitt lys opp i en regnbue av farger. Diamant bryter lyset kraftigere enn alle andre materialer så det gir den peneste fargeprakten.

prism.jpg

Lenke til kommentar
Kan man kjøre så fort man vil til sykehuset med sin døende kone i baksetet hvis man ringer politiet i forveien og spør?

En kamerat sier ja, jeg tviler sterkt

Ved en tilfeldighet satt jeg på ved en sivil utrykning. Gassen ble trampet kontant ned i dørken, tror ikke jeg noensinne har kjørt så fort, og dette var i en 50-sone. Sitasjonen var alvorlig. Det ble ikke ringt til politiet på forhånd, det var neppe tid. Derimot ble det ringt til politiet når alt hadde roet seg, det ble ingen problemer av dette.

Jeg er ikke noen ekspert på reglene, men dette var det vi opplevde.

Lenke til kommentar
Hvilket stoff i Cola er det som gjør at jeg hele tiden må fise etter å ha drukket det?

Ertesuppe!

(Visste du ikke at Cola er ertesuppe kamuflert med soyasaus? :p )

Hvilken unomal funksjon har Simen1 siden han klarer å over 38k inlegg?

Mvh; Tor Erlend

Lenke til kommentar
Hvilken unomal funksjon har Simen1 siden han klarer å over 38k inlegg?

Mvh; Tor Erlend

Det er usikkerhet omkring hvorvidt Simen1 faktisk er en person. Faktisk spekuleres det i om det ikke er et kinesisk storkonsern som alle benytter seg av kontoen hans. Mer informasjon angående dette finnes her. :)

Lenke til kommentar
Multitasking! 44 hender, 22 hjerner, osv :p

Nesten like bra som meg med andre ord?

Ja, det er en person som er altvitende, og han heter "chokke". Med liten forbokstav ... :ermm:

Edit:

Ertesuppe!

(Visste du ikke at Cola er ertesuppe kamuflert med soyasaus? :p )

Den første Coca Colaen innholdt kokain og vin? Hvordan endte de opp med erter? :dontgetit:

Endret av Earthworm-Jim
Lenke til kommentar

Jeg tror heller det er de reglene man tror det er størst sjanse for å skade seg selv ved å bryte, samt størst fare for å bli tatt.

Ta vikeplikt og sperrelinjer, det er folk flinke til å overholde. Jeg tror det er fordi de tenker det er større fare for ulykke ved å bryte disse, enn f.eks fartsgrensen.

Utenom fartsgrensen, hvilke regler er det du tenker på vi driter i W202?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...