Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er det mulig å finne ut Energi, protein, fett osv i en ting?

 

Er det mulig med alle ting - f.eks tre, eller gjelder dette kun spiselige ting?

 

Er det f.eks mulig og finne ut hvor mange proteiner det er i en stein? :p

(Nei, jeg tror ikke det er proteiner i steiner, men det var bare et eksempel)

 

EDIT: Nå kom jeg jo på at tre er til den grad spiselig, for noen dyr i alle fall :p

9080903[/snapback]

Jeg har dessverre ikke noen hjelp, men jeg tror det regnes ut i fra bestemte formler for hvilke ingredienser man tar opp i kroppen. F.eks de ulike fett-typene, de ulike sukkerartene, proteinene osv. Vitaminer og mineraler tror jeg ikke teller med. Stein er sammensatt av mineraler så der tror jeg man får resultatet null energi.

 

Ellers så burde næringsmiddeltilsynet ha dokumentasjon på hvordan det regnes ut. Der kan de ta f.eks en hamburger, putte den i en mikser og mose den helt, veie opp f.eks ca 1 gram burgermos, blande det med vann og måle diverse parametere i det vannet med laboratorieinstrumenter. Til slutt ganger de opp for å få tallet per 100 gram hamburger.

9194920[/snapback]

 

Jeg mener å ha sett et program der de forbrenner matvarer ved bruk av oksygen og varme, og på bakgrunn av den totale avgitte energi minus tilført varme for å starte kjedereaksjonen (forbrenningen) beregnes energi.

 

edit: fjerna overquoting.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

Kom på to ting idag, på vei til Oslo:

 

1: Hvilken dag selger avisene dårligst?

 

2: Folk som jobber i bommer (de på vei inn til Oslo f.eks), åssen kommer de seg til jobben? Sprinter de som faen over veien når det er lite trafikk på morran, eller er det noe "underground network" de går i?

 

3: Tusenfryd, hvor mye tjener de på en dag?

Lenke til kommentar

2: Folk som jobber i bommer (de på vei inn til Oslo f.eks), åssen kommer de seg til jobben? Sprinter de som faen over veien når det er lite trafikk på morran, eller er det noe "underground network" de går i?

9196771[/snapback]

 

I trondheim har de en liten parkeringsplass på den ene sida, mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
1: Hvilken dag selger avisene dårligst?

9196771[/snapback]

Vel, i butikken hvor jeg jobber er det ingen fasit på dette.

Det kommer helt ann på hvilke nyheter som er i avisen. Enkelte dager blir avisene revet ut av hyllene, og hele opplaget vårt er utsolgt før klokken 12.

 

Men den dagen som vi selger minst på sånn rent gjennomsnittelig er mandag. Har sikkert mye å gjøre med at vi får varer på tirsdag, og at alt av frukt og kjøtt i butikken er solgt.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på følgende:

 

Jeg kjøpte for noen uker siden en boks med Collet C-vitamin tyggetablett som, faktisk er drit god. Smaken er appelsin og smaker som drops :D

 

Er det farlig å spise for mye av dette ? Jeg har nå spist 6-7 stk idag, og det står anbefalt dosering: 1 tablett daglig. 1 tablett inneholder: C-vitaminer 200mg.

 

Noen som vet ? :)

Lenke til kommentar
Hvorfor har menn brystvorter?

9197144[/snapback]

 

Fordi alle foster utvikles likt fram til kjønnet bestemmes, og når den tid kommer, og fosteret er blitt hannkjønn, har allerede brystvortene blitt utviklet. Derfor har begge kjønn både mannlige og kvinnelige hormoner. Menn kan også få melk i brystene ved hormonforandring (menn som driver med steroider kan få det resultatet da visse stoffer føkker med hormonene. Noen gang lurt på hvorfor tyske kvinnelige idrettsutøvere så så mandige ut på 80-tallet?)

Lenke til kommentar
Jeg lurer på følgende:

 

Jeg kjøpte for noen uker siden en boks med Collet C-vitamin tyggetablett som, faktisk er drit god. Smaken er appelsin og smaker som drops :D

 

Er det farlig å spise for mye av dette ? Jeg har nå spist 6-7 stk idag, og det står anbefalt dosering: 1 tablett daglig. 1 tablett inneholder: C-vitaminer 200mg.

 

Noen som vet ? :)

9197440[/snapback]

Ikke farlig, men det kan bli ubehagelig etterhvert. Du blir ganske røten i tarmsystemet av for mye. Selv har jeg hylt nedpå en hel boks på en dag. Det tok knekken på forkjølelsen, men jeg fikk da mageknip så det holdt også. Etter 10-20 stykker er de forresten ikke så gode lenger.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på følgende:

 

Jeg kjøpte for noen uker siden en boks med Collet C-vitamin tyggetablett som, faktisk er drit god. Smaken er appelsin og smaker som drops :D

 

Er det farlig å spise for mye av dette ? Jeg har nå spist 6-7 stk idag, og det står anbefalt dosering: 1 tablett daglig. 1 tablett inneholder: C-vitaminer 200mg.

 

Noen som vet ? :)

9197440[/snapback]

Det er nok ikke bra for magen, i tillegg kan det gi dannelse av nyrestein om du er riktig heldig. Det kan også føre til at du får for mye jern i kroppen om du tar for mye over et lengre tidsrom. I og med at anbefalt daglig dose bare er på 60 mg, og du har fått i deg opptill 1400 mg, så er det nok greit å roe ned litt. Jeg tror en lege ville anbefalt deg å ikke holde deg så veldig mye over anbefalt, pga. manglende forskning rundt akkurat dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...