Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte det ville være lett å finne ut av, men jeg fant ikke ut noe nå i farten i det minste. Men jeg vil tro at det kan være sunt, men at ikke alle typer er sunt, i det minste ikke i for store mengder. Det er jo som regel ganske mye fett i leverpostei (men jeg vet ikke om det er umettet eller mettet), og det finnes jo "sunne" og "lette" varianter av leverpostei, så jeg tror det er sunt, men ikke veldig sunt.

Men det gjorde deg sikkert ikke noe klokere, så jeg smeller til med et tilleggsspørsmål: Er det normalt med majones på leverpostei? Jeg syntes dette er veldig godt og spiser det ofte, men jeg kjenner ingen andre som har majones på leverposteien, og de fleste syntes det er rart. ^^

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

En på jobben hos meg har majones på leverposteien (og det meste annet). Jeg synes ikke noe om det og flere arbeidskollegaer synes heller ikke noe om det.

Det jeg tenkte på med leverpostei var en myte/påstand om at levra er et filter for uønskede stoffer i blodet. Sånn jeg har forstått dens funksjon så er det en kjemisk fabrikk som bryter ned uønskede stoffer og kvitter seg med restene. Noen jeg kjenner mener at det er som filteret i oppvaskmaskina: En oppsamler for uønskede stoffer.

Hva er rett? I tilfelle noe samles opp, er det noe nevneverdig nivå av uønskede stoffer?

Lenke til kommentar

Det verste blir vel sendt videre til galleblæren, lagret midlertidlig der og sendt videre ved behov. Leveren filtrerer ut avfallstoffer, uten at den lagrer større mengder av de.

Det er ikke værre enn kjøtt generelt når det gjelder stoffer du ikke vil ha i deg, og dermed er kvaliteten og behandlingen viktigere enn at det faktisk er snakk om lever.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte det ville være lett å finne ut av, men jeg fant ikke ut noe nå i farten i det minste. Men jeg vil tro at det kan være sunt, men at ikke alle typer er sunt, i det minste ikke i for store mengder. Det er jo som regel ganske mye fett i leverpostei (men jeg vet ikke om det er umettet eller mettet), og det finnes jo "sunne" og "lette" varianter av leverpostei, så jeg tror det er sunt, men ikke veldig sunt.

Men det gjorde deg sikkert ikke noe klokere, så jeg smeller til med et tilleggsspørsmål: Er det normalt med majones på leverpostei? Jeg syntes dette er veldig godt og spiser det ofte, men jeg kjenner ingen andre som har majones på leverposteien, og de fleste syntes det er rart. ^^

Jeg går ut i fra at det som gjør tran sundt, er det samme som gjør leverpostei bra.. Det skal være bra for leveren vist man spiser det over lengre tid.. Men store mengder av det vil bare være usundt, så vidt jeg har forstått er det bare en viss mengde av dette "brae" i tranen/leverposteien som kroppen klarer og ta opp, så alt over denne grensen er bare sløsing og usundt..

Det lyser ikke vitenskapelig bevist av dette innlegget heller, hehe..

Kan ikke spise skive med leverpostei uten majones.. Så i min familie er det helt normalt.

Lenke til kommentar
Hvor mange nordmenn døde under andre verdenskrig?

Skal vist være 10 262 nordmenn som døde under andre verdenskrig.

Det var nok en del fler enn som så....

Okei, lyst til og dele hvor mange det var da? Eller var det kanskje 10262 som døde i Norge fra 1940-1945, og utenlands nordmenn ble ikke tatt med i tellingen? Eller har de ikke noe målig på det totalt.. :fun:

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar
Kan man kjøre så fort man vil til sykehuset med sin døende kone i baksetet hvis man ringer politiet i forveien og spør?

En kamerat sier ja, jeg tviler sterkt

tja. Jeg har ivhertfall hørt om folk som er blitt stoppet av politiet for å kjøre for fort med en gravid dame baki. Og disse har somregel fått fortsette uten bot og ofte resten av veien med politieskorte i en grei hastighet :cool:

Lenke til kommentar
Hvor mange nordmenn døde under andre verdenskrig?

Skal vist være 10 262 nordmenn som døde under andre verdenskrig.

Det var nok en del fler enn som så....

Okei, lyst til og dele hvor mange det var da? Eller var det kanskje 10262 som døde i Norge fra 1940-1945, og utenlands nordmenn ble ikke tatt med i tellingen? Eller har de ikke noe målig på det totalt.. :fun:

Vel, i følge Wiki så er nå talle noe lavere enn 10262.

Norske militære tap: 3000

Norske sivile tap: 5800

Norske jøder tapt til holocaust: 700

Norske tap totalt: 9500

Kilde

Lenke til kommentar
Kan man kjøre så fort man vil til sykehuset med sin døende kone i baksetet hvis man ringer politiet i forveien og spør?

En kamerat sier ja, jeg tviler sterkt

tja. Jeg har ivhertfall hørt om folk som er blitt stoppet av politiet for å kjøre for fort med en gravid dame baki. Og disse har somregel fått fortsette uten bot og ofte resten av veien med politieskorte i en grei hastighet :cool:

er en regel som heter nødrett, som sier at du kan bryte en del regler for å redde deg selv eller andre.

Nødrett er en straffrihetsgrunn, som i norsk rett reguleres av straffeloven § 47. Paragrafen gjør en ellers straffbar handling straffri, dersom visse nærmere bestemte vilkår er oppfylt. Handlingen det er snakk om må være utført for å redde «nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare». Videre må det foreligge en betydelig interesseovervekt til fordel for det som reddes i forhold til det som blir ofret. Der det er snakk om å redde materielle verdier, må altså det som reddes som utgangspunkt være verdt betydelig mer enn det som ofres for at handlingen skal være tillatt. Hvis det derimot er snakk om å redde menneskeliv blir vurderingen en annen; her må de materielle verdiene normalt vike.

Det typiske eksempelet på anvendelse av paragrafen er der man bryter seg inn i en hytte for å unngå å fryse ihjel. Andre eksempler kan være å bryte fartsbegrensninger eller andre trafikkregler, for å redde liv eller helse. Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på begrensningen som går ut på at faren ikke må kunne avverges på andre måter. I norsk rett er dette vilkåret anvendt strengt. Det er således ikke vært ansett som lovlig nødrett å kjøre i beruset tilstand for å få en person til sykehus, så lenge det var mulig å ringe på hos naboer eller andre for å få dem til å kjøre. Den ellers lovstridige handling må være det eneste reelle handlingsalternativet. Et eksempel kan være å overta kontrollen over et kjøretøy selv om en selv ikke har sertifikat om sjåføren skulle komme i en situasjon som krever øyeblikkelig legehjelp og det ikke finnes noe annet alternativ.

I den nye straffeloven § 17, som ikke har trådd i kraft, er nødretten definert med et mer moderne språk. Det er intensjonen at adgangen til nødrett skal utvides noe ved at det ikke lenger kreves at faren må være særdeles betydelig i forhold til skaden som nødrettshandlingen medfører. Etter den nye loven vil det være tilstrekkelig med en betydelig interesseovervekt. Hvor stor praktisk betydning denne endringen vil få gjenstår å se.

Bestemmelsen må ikke forveksles med nødverge-paragrafen i straffeloven § 48, som omhandler selvforsvar.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...