Bikeridr Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 hva er det på toppen av låsen? eller hva er under den stripen med plastikk eller tynt metall og hva er det for? Det er under de "hullene" at fjærene og stemplene står i en stempel/sylinderlås. http://en.wikipedia.org/wiki/Pin_tumbler_lock Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Okei, nytt spørsmål:Hva er poenget med Heel-Toe Downshift? Er det noe å bruke på vanlige veier? Eller er det en "Race" teknikk? Nå kommer jeg heldigvis på alt jeg lurer på, bruker jeg ikke å komme på når jeg faktisk har kjangsen for å få det besvart Denne teknikken brukes fordi racinggirkasser somregel er såkallte dogshift-kasser. Dvs. at det ikke er noen synkroniseringsringer mellom girene (dette er for at man da kan gire fortere opp (man kan bare smelle den i gir uten å clutche (dette ville ha resultert i ødelegging av girene og synkroniseringsringene i vanelige girkasser)) For at det ikke skal bli så stor turtallsforskjell når man girer opp kuttes ofte tenningen akkurat når man girer (eller man kan bare slippe gassen). Tegningen du har av det du kaller en "dogshift-kasse" er vel sånn sekvensielle girkasser er bygd opp også? Ihvertfal på motorsykkelen min er jeg ganske sikekr på at girene er bygd og slik, og jeg tror det er det vanlige. AtW Nja. det jeg viste var en vanelig H-girkasse, men den eneste forskjellen på denne og en sekvensiell girkasse er at den sekvensielle styrer giringen ved hjelp av en trommel med noen spor som "velgerarmene" går langs istedenfor av girspaken. velging av gir på vanelig H-girkasse: mens det i en sekvensiell girkasse er en slik trommel: Som styrer girene slik: Og dermed trenger du som du vet på en motorsykell (og biler med sekvensielle girkasser) bare å dytte spaken frammover eller bakover for å gå gjennom girene Dogshift går på at man ikke har synkroniseringsringer. Og tennene som griper tak i tannhjulet fra "velgeren" kalles for dogs eller dogtheeth på engelsk En dogshiftkasse til racing har ofte også rettskårene drev fordi disse er sterkere enn de heliske drevene i en vanelig kasse, men disse rettskårene drevene lager en hvinelyd når du kjører som følger turtallet (det er derfor det er heliske gir på en vanelig gatebil (man slipper denne lyden (men revers har ofte rettskårene drev (billigere) og derfor kommer det slik hvining når man rygger fort) Endret 11. januar 2009 av flesvik Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 I hvilken grad/på hvilken måte kan man kalle buddhismen en relgion? Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Jeg kan ikke så mye om Buddhisme, men: Mest fordi det er et overtroisk livssyn med mange elementer som ikke passer i virkeligheten, så man må la ønsketenkningen ta kontroll over hjernen for å følge livssynet. Derfor er det temmelig nærme religion. Og det har et slags dogme som forteller hva folk skal mene og hvordan de skal leve livet. Men det mangler guder. Buddha er bare gudaktig. Som gjør det til et ateistisk livssyn. Så det er litt midt i mellom. Endret 11. januar 2009 av Venerable Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Hvor stor er den siste Linux, Mac og Windows Vista kjernen? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Okei, nytt spørsmål:Hva er poenget med Heel-Toe Downshift? Er det noe å bruke på vanlige veier? Eller er det en "Race" teknikk? Nå kommer jeg heldigvis på alt jeg lurer på, bruker jeg ikke å komme på når jeg faktisk har kjangsen for å få det besvart Denne teknikken brukes fordi racinggirkasser somregel er såkallte dogshift-kasser. Dvs. at det ikke er noen synkroniseringsringer mellom girene (dette er for at man da kan gire fortere opp (man kan bare smelle den i gir uten å clutche (dette ville ha resultert i ødelegging av girene og synkroniseringsringene i vanelige girkasser)) For at det ikke skal bli så stor turtallsforskjell når man girer opp kuttes ofte tenningen akkurat når man girer (eller man kan bare slippe gassen). Tegningen du har av det du kaller en "dogshift-kasse" er vel sånn sekvensielle girkasser er bygd opp også? Ihvertfal på motorsykkelen min er jeg ganske sikekr på at girene er bygd og slik, og jeg tror det er det vanlige. AtW Nja. det jeg viste var en vanelig H-girkasse, men den eneste forskjellen på denne og en sekvensiell girkasse er at den sekvensielle styrer giringen ved hjelp av en trommel med noen spor som "velgerarmene" går langs istedenfor av girspaken. Og dermed trenger du som du vet på en motorsykell (og biler med sekvensielle girkasser) bare å dytte spaken frammover eller bakover for å gå gjennom girene Dogshift går på at man ikke har synkroniseringsringer. Og tennene som griper tak i tannhjulet fra "velgeren" kalles for dogs eller dogtheeth på engelsk En dogshiftkasse til racing har ofte også rettskårene drev fordi disse er sterkere enn de heliske drevene i en vanelig kasse, men disse rettskårene drevene lager en hvinelyd når du kjører som følger turtallet (det er derfor det er heliske gir på en vanelig gatebil (man slipper denne lyden (men revers har ofte rettskårene drev (billigere) og derfor kommer det slik hvining når man rygger fort) Ok, tror kanskje jeg misforsto deg, poenget mitt var at i motrosykkelgir (og sikkert også bilgir) så har man også dogteeth, og det er det man girer med, altså man flytter på de og de griper fast i tannhjulet, mens alle tannhjulene er koblet til hverandre til enhver tid, man får dermed ikke tannhjul til å gripe inn i hverandre når man girer, man får dogteeths til å gripe i det rikitge tannhjulet. AtW Lenke til kommentar
doedskvad Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Lurt spørsmål. Er satanisme en religion? "Satanisme mangler en stor del af de elementer, som normalt opfattes som centrale for begrebet 'religion'." Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Tja, de (fleste) tilber og hyller en fiksjonell skikkelse og tror på overnaturlige ting, så jeg regner satanisme som religion. Hvilke elementer mangler satanisme? Endret 11. januar 2009 av khaffner Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Hvorfor opplever jeg ekko i enkelte mobilsamtaler? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Hvorfor opplever jeg ekko i enkelte mobilsamtaler? Feedback is a circular causal process whereby some proportion of a system's output is returned (fed back) to the input. This is often used to control the dynamic behavior of the system. Examples of feedback can be found in most complex systems, such as engineering, architecture, economics, thermodynamics, sound reinforcement systems, biology, and email administration. http://en.wikipedia.org/wiki/Feedback Edit: Gløymde å nevne at det du vil ha er ikkje direkte feedback, men eg trur det er ein uforsterket lyd som kommer i retur fra ein plass som eg ikkje veit om, om det så ikkje er mottakeren sin mikrofon som oppfatte høytaleren på telefonen. Endret 11. januar 2009 av Blomsterbob Lenke til kommentar
doedskvad Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Tja, de (fleste) tilber og hyller en fiksjonell skikkelse og tror på overnaturlige ting, så jeg regner satanisme som religion. Hvilke elementer mangler satanisme? Tilber en (fiksjonell) skikkelse? Men det er jo akkurat det som ikke gjøres, hvert fall når det kommer til LaVey-satanismen. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Tja, de (fleste) tilber og hyller en fiksjonell skikkelse og tror på overnaturlige ting, så jeg regner satanisme som religion. Hvilke elementer mangler satanisme? Tilber en (fiksjonell) skikkelse? Men det er jo akkurat det som ikke gjøres, hvert fall når det kommer til LaVey-satanismen. Jeg snakker ikke om LaVey-satanisme, det er nok ikke mer enn et livssyn, nesten som Humanisme. Unntaket er troen på magi hos LaVey-folka Lenke til kommentar
avalaker Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hva er grunnen til at kviser ikke kommer på hendene? er det en annen hudtype der i forhold til ansikte? Lenke til kommentar
KKake Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Uten å være for skråsikker, men kanskje det har noe med at hendene brukes mye oftere og derfor slites huden der fortere ut. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Kan og være at vi ikke har like mange talgkjærtler der, rett meg om jeg har feil, men det er de som forårsaker kviser. Lenke til kommentar
doedskvad Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hvordan funker spoilertekst-funksjonen her inne? Spør nå som jeg husker det! Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 [ spoiler ] [ / spoiler] ? uten mellomrom. Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hvordan fungerer en clutch? Altså, hvordan vil dette fungere: Du kjører i 40km\t i 1. Gir, og trykker inn clutch og girer til 2... hva skjedde inni bilen da? Lenke til kommentar
ecko Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 er hjulet på noen måte beskyttet mot at noen kan ta patent på det? for om man finner ut hvem som oppfant hjulet først(sikker funnet opp mange ganger) og noen kunne bevise sitt slektskap med denne personen, kunne han/hun da tatt patent på hjulet? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Kvifor trenger harddisken luftehull? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå